My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Samaan aikaan muualla.....

Maanantai 25.7.2011 klo 10:44 - Peter Forsgård

Edellisestä blogauksesta on vierähtänyt kuukausi. Erilaiset kesäaskareet ovat olleet pääasiassa ja toisekseen en ole kauhean paljon koneen ääressä ollut. Verkkoa olen seurannut iPadillä ja sillä ei tähän blogiin pysty kirjoittamaan. Twitter-feediini on kertynyt kesän aikana paljon linkkejä erilaisiin valokuvausaiheisiin sivuihin. Niitä linkkejä on varsin näppärä jakaa Zite-appsillä. Osa linkittämistäni löytyy myös blogin oikeasta reunasta, johon suosikki twiittini tulevat.

Kun tuolla Twitterillä aloitettiin, niin jatketaan somella hiukan lisää. Google julkaisi oman sosiaalisen median alustansa kesä-heinäkuun vaihteessa. Google+ on varsin mielenkiintoinen ja sieltä löytyy aika paljon valokuvaajia. Plussan kuvien jako on paremmin toteutettu kuin esim. Facebookissa. Toinen ja itseasiassa merkittävämpi asia on kuvien oikeudet. Google+:aan laitetut kuvat ovat kuvaajan omaisuutta ja tekijänoikeudet säilyvät kuvaajalla. Aika monessa muussa vastaavassa some-palvelussa kuvien oikeudet ovat kuvaajan kannalta kestämättömät. Mielenkiintoista nähdä miten Plussa menestyy. Mahdollisuudet ovat hyvät, sillä se on ollut nopeimmin kasvava some-saitti. Minut löytää plussasta urlilla http://gplus.to/peterf. Ei muuta kun plussailemaan!

Googlella on myös hiljattain avannut hakuunsa myös kuvien haun kuvalla eli voit esim. katsoa mihin kaikkialle oma kuvasi on levinnyt. Tineye on vastaava palvelu. Etsin erästä kuvaani ja totesin, ettei sitä ole ainakaan tuon haun mukaan käytetty missään luvatta. Googlen haku näyttää myös väriltään samankaltaisia kuvia, joita se on löytänyt haun yhteydessä. Alla olevasta kuvasta näkee mitä se löysi tuon mainitsemani haun yhteydessä.

google_imagesearch.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kameraseuran 90-vuotisjuhlavuoden päätapahtuma Kamera Suomenlinnassa pidetään 20.8.2011. Jos olet Kameraseuran jäsen kannattaa ilmoittautua. (edit 20:11: Hannu kommentoi, että tämä on avoin kaikille kiinnostuneille). Esiintymässä on valokuvauksen kovia nimiä, Jussi Aalto, Martti Lintunen, Lisa Hanafi-Eweiss. Niin ja noiden kovien nimien lisäksi olen minäkin siellä. Päivän päätteeksi käyn osallistujien kuvia läpi arviointitilaisuudessa.

Tein heinäkuun alussa ensimmäisen askeleen kohti täydellistä sähköistä lukemista. Lopetin paperisen Hesarin tilauksen ja tilasin digitaalisen version. Ipad on varsin kätevä laite lukea Hesaria. Hesari kulkee aina mukana ja HS:n iPad-versio on parantunut kivasti siitä ensimmäisestä versiosta. Hesarin sähköisessä verisossa on se hyvä, että sitä voi lukea useampi samaan aikaan eli muutkin perheenjäsenet voivat omilta laitteeltaan lukea Hesarin. Tosin edelleen HS:stä puuttuu liikkuvakuva tavalla kuten sen minusta pitäisi olla. Nyt viimeisellä sivulla on muutamia Nelosen uutisten videoita. Kyllä ne videot pitää saada niiden juttujen yhteyteen ja ne pitää olla sähköistä julkaisua varten tehtyjä. Siinä suhteessa vielä paljon kehitettävää.

 

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Twitter, Google Plus, Aalto Jussi, Lintunen Martti, Hanafi-Eweiss Lisa, Kameraseura

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma... Kamera Stadissa

Perjantai 6.5.2011 klo 17:00 - Peter Forsgård

Olin yhdessä valokuvaajien Jouko Leskelä ja Tanja Konstenius kanssa valitsemassa kuvia Kameraseuran Kevätnäyttelyyn 2011. Näyttelyn teema on Kamera Stadissa.

Jurytys tehtiin jo helmikuun alussa. Valittujen kuvien lisäksi suunnittelimme myös ripustuksen. Valinta sujui hyvissä merkeissä ja kuvat herättivät mukavasti keskustelua. Kuitenkin olimme suhteellisen yksimielisiä siitä mitkä kuvat valitaan näyttelyyn.

Näyttelystä ja sen kuvista raati kirjoitti seuraavasti: "Tuomareiden mukaan valokuvien piirtämä Helsinki näyttäytyy esteettisenä, kauniina kokemuksena valituissa kuvissa. Lisäarvoa annettiin uskalluksesta käyttää uusia menetelmiä, kuten kännykkäkameran suomia nopeita mahdollisuuksia tehostaa kuvan voimaa.
Koska ihmiset tekevät kaupungin eläväksi, olisi näyttelykuvissa saanut olla vielä rohkeampaa otetta ihmistenkuvaamiseen omassa ympäristössään. Näyttely kertoo kuitenkin kiinnostavasti siitä, miten eri tavoin osallistujat ovat nähneet, kokeneet ja kuvanneet stadia."

Arviotekstissä kiteytyy aika selkeästi raadin kanta. 

Kannattaa käydä katsomassa miten Kameraseuralaiset näkevät Stadin. Näyttely on Kamera-galleriassa, Lastenkodinkujalla 27.5 asti. Näyttelyn Facebook-tapahtumasivu.


Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Kameraseura, valokuvanayttely, Leskela Jouko, Konstenius Tanja, Kamera-galleria

Hajatelmia Kuva & Kamera messuista

Sunnuntai 3.4.2011 klo 17:00 - Peter Forsgård

Viime vuonna esiinnyin neljästi vastaavilla messuilla, mutta tänä vuonna sain keskittyä kaikessa rauhassa messujen antiin ilman velvoitteita. Paljon tuttuja taas tuli vastaan ja suuri osa ajasta meni kuulumisia vaihdellessa. Messut ovat hyvin sosiaalinen tapahtuma.

Tänä vuonna Kuva & Kamera pidettiin Kaapelitehtaalla. Minusta paikanvaihto teki messuille hyvää. Tila on parempi messujen pitämiseen. Tilaa tuntuu olevan enemmän jne. 

Piristävää oli myös huomata, että näytteilleasettajissa oli paljon uusia pieniä firmoja. Messuilla pohdinkin tätä erään myös alaa aika paljon seuraavan kolleegan kanssa, että mistä johtuu ettei ne firmat ole aiemmin tulleet vastaan? Kyseessä oli liikkuvaan kuvaa ja siihen liittyvään kalustoon keskittyviä yrityksiä. Uskon, että ne ovat ennen olleet puhtaasti ammattikalustoa tarjoavat yrityksiä ja aiemmin kuluttajamessut eivät ole heille olleet relevantteja paikkoja. Nyt samat yritykset ovat ruvenneet tarjoamaan tuotteita myös kuluttajille. 

Laitevalmistajien osastoilta bongasin muutamia kiinnostavia juttuja. Avecomin osastolla oli näytillä videoeditointiohjelma GV Edius. Se on varsin edullinen ja nopeasti katsottuna varsin käyttökelpoinen editori PC:lle. Heillä oli myös esillä Juicelink:n DSLR adapter/preamp, jolla saa XLR-mikrofonit ja äänensäädöt DSLR-videokuvauksessa. Kuvalo esitteli messuilla uuden ominaisuuden kuvanmyyntipalveluunsa. Pro-versiossa voi myydä kuvia digitaalisesti niin, että asiakas voi määrittää kuvalle käyttöoikeuksia. Toisin sanoen kuvaaja määrittää millä oikeuksilla kuvian myy ja millä hinnalla. Aiemmin digitiedostojen myynti oli mahdollista vain yksityisille. Se mahdollistaa vaikka pienimuotoisen stockkuvamyynnin. Toiminnon pitäisi olla toiminnassa tämän viikonlopun aikana. Täytyy kokeilla tuota ja pistää kuvaa sitä kautta tarjolle. Hangripin osastolla oli laajasti esillä heidän DSLR-videokuvaukseen liittyvät lisähärpäkkeet, rigit, monitorit ym. Cineroidin EVF on erillinen HDMI-piuhalla rungossa kiinni oleva pieni ulkoinen etsin DSLR-videointiin. Käytännössä se tekee kameraan pienen ulkoisen LCD-näytön. Nämä Hangripin tuotteet näin ensimmäisen kerran vuosi sitten vastaavilla messuilla. Pitkän matkan ovat kaverit vuodessa edenneet. Tuotteita on paljon ja niiden laatu on koko ajan parantunut. Positiivista yrittelijäisyyttä ja oikeasti näille tämäntyyppisille yrityksille toivoo menestystä. Docendon osasto on aina vaarallinen paikka, sieltä tarttuu turhan usein kirjoja matkaan. Nytkin tarttui jotain mukaan, Pekka Potkan Lightroom 3 -kirja.

Järjestöjä oli myös kohtuullisen hyvin mukana, vaikka lisääkin niitä soisi näkevän. SAV eli Suomen Ammattikuvaajien osastolla oli nähtävissä kolme parasta sarjaa Vuoden muotokuvaajakilpailusta. On ihan toista nähdä ne kuvat oikeina kuvina. Kun katsoi sarjoja kokonaisuuksiina oli voittanut sarja selkeästi paras noista kolmesta. Suomen Mainosvalokuvaajat möivät omalla osastollaan juhlakirjaansa edulliseen hintaan. Kameraseurojenliitolla oli suhteellisen iso osasto, samoin Kameralehti oli hyvin esillä. 

Vaikka messut painottuvat kalustoon, kohtuullisen hyvän oheisohjelman olivat saaneet kasaan.

Valokuvanäyttelyitä ei messujen yhteydessä ollut, mutta messulipulla pääsi ilmaiseksi Valokuvataiteen museoon. Hyvä parannus sekin, vaikka niitä valokuvanäyttelyitä messujen sekaan kaipaankin. Tukholman Fotomässän on erinomainen esimerkki kuinka valokuvanäyttelyt saadaan yhdistettyä laitteisiin painottuviin messuihin.

Lauantaina kävin heti aamutuimaan kuuntelemassa työparin Janne Mikkilä ja Juha Kassilan esityksen töistään. He kertoivat kuinka valokuvaajan ja kuvankäsittelijän yhteistyö toimii. On mielenkiintoista kuulla miten prosessi etenee kuvan ideasta, tuotantoon ja lopulliseksi kuvaksi. Lopputuloksia eli niitä upeita valokuvia löytyy Studio Blick:in sivuilta.

Sunnuntaina kävin kuuntelemassa Valokuvataiteen museon luentoa "Ovatko vanhat valokuvat arvokaita". Luennossa käytiin läpi kuva-arkistojen merkitystä jne. Muutama poiminta on jotka olivat kiinnostavia. Vaikka yleisesti vedoksia pidetään arvokkaampina, varsinkin kuvaajan itsensä vedostamia, niin negatiiveista näkyy paremmin valokuvaajan ajattelutapa ja matka kohti sitä vedosta ym. Liuskoista näkee ne muut otokset. Erikoistutkija Kukkonen pohti myös tulevaisuuden arkistointia, mitkä ovat ne massatuotanto ajan valokuvien säilyttämisen kriteerit. Massatuotanto ei tarkoita ainoastaan digiaikaa vaan myös 60-70-ja 80 lukujen valtavia kuvamääriä. Ennen digiaikaa otettuja kuvia on erilaisissa arkistoissa lähes sata miljoonia. Digiaika on moninkertaistanut tämän määrän. 

Kannattaa muuten myös lukea Timo Suvannon blogausta messuilta. Hän ottaa hyvin esiin painetun ja printatun valokuvan merkityksen. 

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Kuva & Kamera, Studio Blick, Avecom, HanGrip, Juicelink, Cineroid, Docendo, Potka Pekka, Valokuvataiteenmuseo, Mikkila Janne, Kassila Juha

Valokuvien arvioinnista

Keskiviikko 9.2.2011 klo 9:03 - Peter Forsgård

Toisten ottamien valokuvien arviointi on haastavaa puuhaa. Olin eilen illalla Kameraseuran kuukausikokousessa arvioimassa kokoukseen osallistujien valokuvia. Illan esitysten jälkeen katsotaan kameraseuralaisten kuukausikokoukseen tuomiaan valokuvia. Ne arvioidaan ja niistä valitaan kolme parasta ja annetaan kunniamainintoja.

Yksittäisten valokuvien arviointi on hirmuisen hankalaa. Yksittäinen kuva on irrallaan kokonaisuudesta. Näen aina valokuvan osana kuvaajan kuvien jatkumona. Toinen tärkeä on oivaltaa kuvien konteksi siihen mihin kuvaaja kuuluu eli tässä eilisessä tapauksessa konteksti on valokuvausta harrastavat. Juuri tuosta haasteellisuudesta johtuen tuollaiset tilaisuudet ovat minusta mukavia.

Harrastajilla on se vapaus, että voivat kuvat mitä haluavat ja mikä tuntuu omalta. Ammattilaisilla tätä mahdollisuutta ei useinkaan ole. Se mahdollisuus tulee ainoastaan, jos ammatin ohella myös harrastaa valokuvausta esim. tekemällä omia näyttelyitä ja omia projekteja. Se mikä noissa harrastajakuvaajien kuvissa tulee usein esiin on teemojen puute. Teemalla tarkoitan vaikka tietyn aiheen kuvaamista pitkäjänteisesti. Se ei tietenkään poista sitä, etteikö voi myös kuvata kaikkea sitä mikä tuntuu kullakin hetkellä mukavalta. Teemat siinä ohessa terävöittävät kuvaamista, se auttaa näkemään jne. Kuvaajana kehittyy laajemminkin tuolla metodilla. Kuvien altistaminen arvionnille on myös tärkeä kehittymistä edistävä.  

Kuva-arviontiin on myös olemassa verkossa palvelu, Photosynesi. Maksua vastaan ammattilainen arvio valokuviasi. Mielenkiintoinen ykstyiskohta on se, että sinne lähettetyjen kuvien perusteella valitaan kullekin sopiva arvioija. En ole tuota kokeillut eli palautteen ja kritiikin laadusta en osaa sanoa mitään. Jos joku lukija tuota kokeilee tai on kokeillut niin mielelläni kuulisin miten se toimi käytännössä. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, kritiikki, Kameraseura, Photosynesi

Digiexpossa nähtyä...

Perjantai 5.11.2010 klo 8:43 - Peter Forsgård

Valokuvaajalle Digiexpo ei tarjoa juuri mitään. Kuten jo vuosi sitten bloggauksessani samasta aiheesta totesin, on kyse kodinelektroniikka- ja pelimessuista. 

Valokuvaukseen liittyviä osastoja oli aika niukasti. Kamera-lehti oli hyvin ja näkyvästi esillä. Vuoden Luontokuvat eivät vielä eilen ammattilaispäivänä olleet esillä (viime vuotinen toistui tässäkin #fail). Kameran valmistajista vain Nikon ja Olympus olivat isommin esillä. Samsungia oli Hirvoxin isolla osastolla ja Sonylla oli pokkareita ja videokameroita jonkin verran näytillä. Epsonilla jotain tulostukseen liittyvää, vaikka pääpaino olikin tykeissä ja kotiteattereissa.

Luulisi, että pokkareiden kanssa kannattaisi Canonin ja Panasonicin kanssa olla myös mukana. Vaikka Sony ei kameramerkkinä niin kauheasti minua itseäni vakuuta, on se kuitenkin nuoremmalle sukupolvelle merkittävä brändi. Playstation on tuttu ja sitä kautta Sony. Se varmasti vaikuttaa Sonyn maineesen kamerana. Tähän huomatus: Sonyn kameroissa ei ole mitää vikaa, vaan ajatus siitä kameramerkkinä ei vain istu omaan päähäni ja se on ainoastaan oma vikani :). Käpistelin eilen messuilla kolleegani Sony NEX5:sta. Sen hiukan oudosta ulkomuodosta huolimatta, se istui erinomaisesti käteen. Kuvan jäljessäkään ei kuulemma ole moittimista. 

Docendon osastolta jäi käteen Mikko Hietaharjun Kuuntele kuvaa -kirja. Kirjassa annetaan näkökulmia kuvan tulkintaan. Sen takakannessa on lause: "Valokuvan kieli rakentuu valon, ajan ja tilan perussäätöjen hallinnasta". Kirjan mukana on myös äänimaailma CD. Tämä kirja voisi toimia varsin hyvin eKirjana, jos kerran musiikkiakin mukana.

Digiexposta vielä sen verran, että ohjelmaa kuvaukseen liittyen messuilla toki on. Perjantaina klo 16.00 on Nikon school: Vinkkejä kuvaamiseen järkkäreillä, 16:30 Asko Vivolin kertoo skannaamisesta jne... Ohjelma löytyy täältä.

Aikaisempia bloggauksia edellisvuosien Digiexpoista.

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Kameralehti, Nikon, Olympus, Canon, Panasonic, Sony, Docendo, Hietaharju Mikko

Rakennusliiton valokuvauskilpailu

Keskiviikko 18.8.2010 klo 21:39 - Peter Forsgård

Kamera-lehti ja Rakennusliitto järjestävät valokuvauskilpailun. Mukana näyttää myös olevan Rakentajalehti ja Turva. Nikon sponssaa palkinnot.

Kilpailun säännötkin ovat järkevät. Mistään kaikki meille -kilpailusta ei ole kysymys. Palkitsemattomista kuvista maksetaan mikäli niitä käytetään. Hienoa, että näitä kohtuulliset ehdot täyttäviä valokuvauskilpailuja ilmaantuu.

Tuohon voi jopa harkita osallistuvan. Pitää oikein miettiä mitä kuvia sinne voisi laittaa, kun tässä kerran on ollut erään rakennusliikkeen kanssa tekemisissä kohta kaksi ja puoli vuotta. Näillä näkymin suhde jatkuu vielä jonkin aikaa, sen verran laiskaa on toi heidän virheittensä korjaaminen ollut...

 

Pitäiskö laittaa kuva niistä raksamiehistä jotka kantoivat sixpäkkejä ja mäyräkoiria ruokatunnilla kohti rakennustyömaita? Tosin en ole ihan varma olivatko ne just sen firman edustajia, jonka kanssa olen tekemisissä ollu. Ei kyllä tainnu olla, jonkun muun firman miehiä vissiin.

Miten olisi kuva siitä, kun sähkömies on korjaamassa omia ristiinkytkentöjä, joiden vuoksi ihmiset lähes kaksi ja puoli vuotta maksoivat toistensa sähkölaskuja?

Niin tai joku niistä ryhmäkuvista, kun äijät käy viidennen kerran ihmettelemässä samaa asiaa. 

Lähikset vois myös toimia. Vaikka ne terassinrakentajan ruuvaamat ruuvit, jotka rikkoivat laudanpinnan joista kivasti sai jalkoihin tikkuja. Tostakin sais muuten laitetua niitä ryhmäkuvia, kun ne samat ukot ihmettelee niitä ruuveja ja vääntyneitä terassilautoja kuudetta kertaa. Hienoja ilmeitä sais, kun ne siinä yrittää selittää jotain ja kääntää asiaa.

Mites jos kuitenkin laittaisi kuvan siitä 9X8 ruutuisesta shakkilaudasta, joka oli pihalle tehty. Ois ainakin ainutlaatuinen kuva, ei taida olla toista niin hienoa shakkilautaa missään. No ei ole tosin meilläkään sitä raksamiehensakkilautaa enää, kun saivat sen kahden vuoden ihmettelyn jälkeen korjattua.

Dramatiikkaa kuvaan ois saanu siitä kun noin 2m X 3,5m terassin lasiovi lentää kadulle neljännestä kerroksesta. Pieni suunnitteluvirhe suunnittelijalta vissiin ja ei se oven kiinnityskään ihan kohillaan ollu.

Oishan tossakin jo aika kivasti valinnan varaa kuviin. Muitakin kuvia saattais olla arkistossa. Katotaan nyt miten on ton osallistumisen laita.... Voisin koota porukkaa ihmettelemään niitä kuvia ja ihmettelykertoja tarvitaan ainakin sen seitsemän. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, valokuvauskilpailu, Nikon, Kamera-lehti

Kuva & Kamera messuilla nähtyä ja kuultua

Sunnuntai 11.4.2010 klo 22:19 - Peter Forsgård

Kuva & Kamera messuilla tuli tänä vuonna vietettyä enemmän aikaa kuin normaalisti. Viikonlopun aikana olleet neljä esitystäni piti siitä huolen.

Mitään järisyttävää uutta en nähnyt, enkä itseasiassa kyllä odottanutkaan näkeväni. Palj on mielenkiintoista kuitenkin oli esillä, joten siellä käytetty aika ei suinkaan ollut turhaa. Härpäkkeiden lisäksi messuilla tapasin paljon vanhoja tuttuja ja kollegoita, joten aika kului varsin mukavasti.

Ferinkuvalla kiinnostaavaa oli heidän Fotosec kuvat. Siinä mustesuihkulla tulostettu kuva kiinnitetään akryylilasiin. Akryylin paksuus vaihtelee muutamasta millistä useamman sentin paksuuteen. Paksu akryyli kuvan päällä tekee kuvasta todella mielenkiintoisen näköisen.

Muut kiinnostavat tuotteet liittyivät videokuvaamiseen. Aivan niin paljon siihen liittyvää kalustoa ei ollut esillä kuin kuvittelin. Suomalainen rigejä tekevä HanGrip ei ollut varsinaisesti mukana messuilla, mutta heidän tuotteitaan oli esillä Digivideoyhdistyksen osastolla.

Valokuvia oli mm. Samsungin osastolla, jossa oli valokuvaaja Jesse Terhon ottamia muotokuvia uudella Samsungin NX10 järkkärillä. Vuoden muotokuvat olivat myös näytillä, osastoa en valitettavasti muista.

Luentotarjonta oli varsin kattava. Lauantaina kävin kuuntelemassa Juha Suonpään esityksen - Miten valokuvastaa tehdään taidetta. Esitys oli juuri niin provosoiva kuin olin etukäteen kuullut. Hyvässä ja humoristessa hengessä toki, mistään änkyröinnistä ei ole kyse. Suonpää kävi läpi luontokuvaan ja taidekuvaan liittyviä sopimuksen alaisia asioita. Hän näytti valtavan määrän kuvia joita hän kävi läpi ja kertoi niiden kautta niistä sopimuksista, joita luonto- ja taidekuvan sisällä on tehty. Sopimus tarkoittaa siis vallitsevaa käsitystä siitä, mikä on hyväksyttävä luonto- ja taidekuva. Lyhyesti ja kiteytetysti tunnin esitys: valokuvasta tulee taidekuva, kun taide yhteisö antaa sille merkityksiä joiden kautta se voidaan tulkita taiteeksi. 

Sunnuntaiaamuna kuuntelin Flatlight Films porukan esitystä Olympuksen iSpeed -kamerasta ja videokuvaamisesta Olympuksen Pen kameralla. ISpeed kykenee 2000 fps, hd-laadulla. Varsin näyttäviä hidastuksia sillä siis aikaan. Pen E-P2 kameran ominaisuuksia myös käytiin läpi ja sen hyötyjä videokuvauksessa.

Omat esityksen menivät ihan ok. Lauantaina sali täyttyi ja kaikki eivät mahtuneet istumaan. Sunnuntaina väkeä oli aavistuksen vähemmän, tosin esityskin oli suuremmassa salissa, joten ihan varma tuosta väkimäärästä en voi olla. Lauantaina Parempia kuvia esityksen jälkeen Canonin osastolla olleet kirjat myytiin loppuun. Canonhan oli Topshotin suurella osastolla yhtenä laitevalmistajana. Sunnuntaina esitystä kuulevat eivät siis voineet ostaa kirjaa, vaan he joutuvat odottamaan, että se postitetaan heille jälkikäteen. Siinä mielessä oikeastaan voisi sanoa, että esitykset olivat erittäin onnistuneet. Täyttivät tehtävänsä.

Kuvalon tietoiskuissa oli varsinkin sunnuntaina hyvin väkeä. Kuvalo lanseerasi messuilla ammattikuvaajille suunnatun Pro palvelun.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, messut, Kuva & Kamera, Digivideoyhdistys, Ferin kuva, HanGrip, Fotosec, Terho Jesse, Flatlight Films, Olympus, Suonpaa Juha, Canon, Kuvalo, Parempia kuvia

Kuva & Kamera messuilla esiintymässä

Perjantai 9.4.2010 klo 11:00 - Peter Forsgård

Olen huomenna (10.4.) alkavilla Kuva & Kamera -messuilla esiintymässä useampaankin kertaan. Molempina päivinä kaksi kertaa.

Molempina päivinä olen yhdessä Pekka Partasen (Kuvalon tj.) Kuvalon tietoiskussa kertomassa miten ammattikuvauksessa voi hyödyntää Kuvalon palvelua. Tilaisuudet ovat lauantaina klo 13.00-13.25 E104 sekä sunnuntaina 12.30-12.55 samaisessa E104 neukkarissa.

Parempia kuvia kirjan tiimoilta vedän Canon asiantuntija luennon salissa H. Luento on molempina mesupäivinä klo 14.00-14.55. Tarkoituksena on käydä läpi järkkärin käyttöä ja sivuta siinä ohessa hiukan tekniikan ja ilmaisun suhdetta.

Tulkaa kuuntelemaan ja sen jälkeen moikkaamaan!

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, messut, Kuva & Kamera

Tämän kevään Kuva & Kamera-messuista muutama huomio

Keskiviikko 24.3.2010 klo 8:30 - Peter Forsgård

Huhtikuun 10. ja 11. päivä järjestetään taas Kuva & Kamera-messut. Vakiintuneeksi paikaksi on muodostunut Wanha Satama Katajanokalla Vuosittainen tapahtuma näyttää kasvavan isommaksi vuosi vuodelta. Hyvä niin, Helsinki tarvitsee kunnon valokuvaus- ja videoalan messut. Syksyinen DigiExpo on keskittynyt enemmän härpäkeisiin kuin valokuvaan. Onhan toki Kuva & Kamerakin pitkälti laitemessut, mutta siellä on onneksi paljon muutakin. 

Kurkkailin juuri tulevien messujen ohjelmaa. Näytti olevan varsin monta varsin mielenkiintoista luentoa. Pitää tehdä kunnollinen ohjelma itselleen, että saa kaiken mielenkiintoisen mahtumaan käynteihinsä.

Valokuvanäyttelyitä soisi myös noilla messuilla olevan. Tämän hetken tiedon mukaan ainoastaan valokuvaaja Jesse Terholla on valokuvia esillä. Voipi olla etten vain muita huomannut. Tuossa suhteessa voisi messut parantaa ja koittaa saada lisää kunnon näyttelyitä mukaan tapahtumaan.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, messut, Kuva & Kamera, Terho Jesse

Vanhaa pois ja uutta tilalle

Torstai 5.11.2009 klo 12:15 - Peter Forsgård

Vein vanhempaa kalustoa vaihtoon eli  Canon 1DMKIII vaihtui  Canon 7D-runkoon.

Joku voi tietysti ihmetellä miksi vaihtaa kunnon ammattijärkkäri aktiiviselle harrastajalle suunnattuun runkoon. Yksinkertainen syy on video-ominaisuus ja muutamaa muu parannus. Videokuvan tarve on koko ajan lisääntyvä. Tarkoituksena on sitä omassa osaamispaletissa kehittää.

Pelkkä video ei toki ole ainoa syy. Aika monta muuta positiivista asiaa tuli myös mukana. Tarkennusjärjestelmä toimii paremmin tai ainakin siltä tuntuu kahden tiiviin seminaarikuvauspäivän jälkeen. Verrattuna esim. 5DMkII:s een 7D toimi tuossa kuvauksessa paremmin .

Salamaohjaus suoraan rungosta lisäsi pikkusamoittteni määrää. Nyt voin tasoituksen tarvittaessa antaa kameran rungossa olevalla popup-flässillä. Isommilla EX-flässeillä voin valaista kohdetta eli nitä rittä siihen yksi enemmän ilman lisähankintaa. Toki popup-flässi ei ole aivan ihanteellinen, mutta kivasti se joissakin kuvauksissa toimii täytevalona. Tarvittaessa siihen saa pehmentäjän. Flässiohjausta en ole vielä tosi toimissa kokeillut. Studiossa pieni testi osoitti homman toimivuuden. Säätö vaitoehtoja on useita. Salamaohjaus helpottaa selkeästi kuvaamista useamalla pikkuflässillä.

Kaikissa käytössä olevissa rungoissa on samanlainen akku. Se helpottaa asioita. Latureita voi olla mukana vain yksi.

7D:ssä on ns. croppikenno ja polttovälikerroin on 1,6. Sekään ei ole ongelma päinvastoin. 70-200mm zoomistani tuli samantien 300mm, kun puhutaan kinovastaavuudesta kuvakulman suhteen. Jos laajakulmaa tarvitaan löytyy sitä varten sitten toinen runko. Samalla 50mm tuli näppärästi erinomainen hyvä valovoimainen muotokuvausoptiikka.

En yleesä tee kovinkaan kummoisia testejä uudella kameralla. Ainoa testi on kuvata ColorChecker ja katsoa miten se toistaa värit verrattuna aiempiin kameroihin. Samalla otan muutaman kuvan korkeilla herkkyyksillä ja katson kohinatason suhteessa muihin. Kuvaustilanne on studiossa vakioitu, joten ne kuvat ovat aika hyvin vertailukelpoisia keskenään. Muuten arvioin kuvanlaadun sitten keikoilla otettujen kuvien perusteella ilman sen suurempaa testailua.

7D:n kuvanlaatu näyttää ensikokemusten mukaan erinomaiselta.

Laitehankinoissa periaatteenani on aina ollut niistä tulevien hyötyjen arviointi. Kysyn aina itseltäni, miten tämän laitteen hankinta vaikuttaa siihen mitä pystyn tarjoamaan asiakkaalle. Tämän hankinnan osalta se on se video ominaisuus. Usein on käynyt, että hankinta on jäänyt tekemättä, koska mitään varsinaista hyötyä loppukäyttäjälle ei synny. Silloin ne rahat ovat menneet itsensä kouluttamiseen esim. työpajoissa. Sieltä ammenettu tieto on yleensä paljon hyödyllisempää kuin uuden härpäkkeen hankinta.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kamerat, Canon, Canon 7D

Canon S90:sesta muutamia huomioita

Maanantai 26.10.2009 klo 14:14 - Peter Forsgård

Olen nyt kuvaillut vajaan vikon uudella pokkarillani, Canon S90:sellä. Kamera on tosi näppärän kokoinen ja mahtuu kivasti taskuun.

Käväisin viime viikon lopulla pikasesti Prahassa. S90 oli mukana ainoana kamerana. Näppäilin sillä lähinnä turistikuvia. Kaikin puolin kamera tuntui näppärältä käyttää. 

Objektiivissa oleva säätörengas on hiukan liian pieni minun sormille, mutta silti täysin käyttökelpoinen. Olen asettanut sen säätämään aukkoa. Kokeilin myös asettaa sen ohjaamaan valotuksen korjailua. Siinä käytössä se on varsin kätevä. Kuvatessa takana oleva säätöpyörä liikkuu aika herkästi. Otteeni kamerasta on sella inen, e ttä peukaloni vahingossa säätää sitä. 

Kuvanlaatu on riittävän hyvä. Herkkyydet ISO800:aan asti ovat käyttökelpoisia. Minusta varsin hyvä ja riittävä herkkyys. 

S90:nen tuottaa myös kuvia raw-muodossa. Se on minusta erittäin tärkeä ominaisuus. Kuvien säätäminen ja käsittely jälkeen päin on paremmin mahdollista. Lightroomin 2.5-versio ymmärtää S90:sen raakatiedotoja. Työnkulkulkuakaan ei tarvitse muuttaa.

Kamera on myös varsin nopea. Kun kameran käynnistää voi toisen kuvan ottaa jo kahden sekunnin päästä. Minulle ainakin täysin riittävä nopeus taskupokkarille.

Automaattivalotuksella S90 tekee aika vaaleita kuvia eli minun makuuni hiukan ylivalottaa. Asia on tietysti helppo korjata joko valotuksen korjailulla tai sitten esim. Lightroomilla kuvia importatessa. Pieni s-käyrä tekee myös hyvää S90:sen raakakuville. 

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Canon, Canon S90, kamerat

Kameroista hiukan

Torstai 20.8.2009 klo 8:37 - Peter Forsgård

Olen pitemmän aikaa etsinyt itselleni uutta pokkaria, jota voisi kantaa aina mukana. Kännykamera toki on taskussa aina matkassa, mutta kameraksi siitä ei kuitenkaan ole. Multimediaviestin lähetykseen ihan käypänen, mutta eipä oikein muuhin.

Olen pitänyt taskun pohjalla Panan LX2:sta. Kamera sinänsä on ihan asiallinen ei siinä mitään. Herkemmillä ISO-arvoilla vaan tuo kohina on hiukan turhan suurta. LX3:nen oli kokeiltava viime keväänä. Siitä pidin, mutta sen hankkim inen on jostain syystä jäänyt. Onne ksi, sillä eilen Canon julkisti varsin mielenkiintoisia vaihtoehtoja. G-sarja G10 sai päivitetyn mallin G11:sta. Merkittävää siinä on pikselinmäärän selkeä pudotus edelliseen malliin. Onneksi Canon on tajunnut sen, mitä olisi jo pitkään pitänyt tehdä eli keskittyä parantamaan kuvanlaatua niillä keinoilla, joilla se parhaiten onnistuu ja hypätä pois megapikselijunasta. Tällä uudistuksella saadaan kohinaa kuriin. G11 tarjoaa jopa 12800 ISO-herkkyyden. Silloin tosin pikselimäärä on 2,5 miljoonaa. Kamerassa näyttää myös olevan sisäänrakennettu 3 aukon ND-suodin. Erinomaisia juttuja molemmat. Kuvajournalistelle ja katukuvaajille hyviä uutisia molemmat.

Toinen mielenkiintoinen uutuuspokkari on S90. Kuvista päätellen kamera mahtuu kivasti taskuun. Mielenkiintoinen "uutuus" on objektiivissa oleva säätörengas, jonka voi asettaa säätämään erilaisia kuvaukseen liittyviä parametreja mm. aukkoa. Palataan vanhaan kunnon objektiivista säädettävään aukkoon. Kamerasta löytyy myös RAW-tiedostomuoto, joten sen tuomat hyödyt ovat myös käytössä.

Nyt vain pitää sitten päättää kumman noista kahdesta hankkisi G11:sta vai S90:sen. Jos hinnat asettuvat järkeviksi, miksei molemmat? 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, pokkari, Canon, Panasonic, kamerat, Canon S90, Canon G11, Panasonic LX2, Panasonic LX3

Kommentteja uudesta 5DMKII:sesta

Sunnuntai 22.2.2009 klo 9:40 - Peter Forsgård

Pari kuukautta on takana kuvausta Canon 5D MKII:sella. Ajattelin muutamia huomioita kamerasta kirjoittaa blogiini. Olen käyttänyt sitä kaikilla tämän vuoden kuvauskeikoilla. Kuvauksia on ollut kaikilta niiltä osa-alueilta, joita olen pääasiassa tehnyt.

Merkittävin parannus on ollut mahdollisuus nostaa herkkyyttä aina 6400 ISO:on asti. Tilaisuuksien kuvaamisessa se on ollut korvaamaton parannus. On päässyt selkeästi nopeampiin suljinaikoihin kuin aiemmin. Toisaalta olen kokenut, että keinovalossa autoWB tuottaa punaisempaa jälkeä kuin ykkössarjalaiset. Tarkoitan niitä tilanteita, joissa on sekaisin halogee nivalo a, loiste putkia ja hehkulamppuja. Seassa saattaa olla vielä joitain esiintymislavan valoja. Manuaaliasetukset näissä tilanteissa ovat hankalia, koska valon lähteet ovat niin erilaisia. CustonWB:lläkin olen välillä noita ongelmia yrittänyt ratkoa, mutta ei sekään kovin kätevää ole tilannekuvauksessa. Parhaiten tuosta selviää raw:lle kuvaamalla ja säätämällä kuvat Lightroomissa kohdalleen eli haluamansa sävyisiksi.

Käteväksi olen myös todennut sRAW:n mahdollisuuden. Voin ottaa raakakuvia myös noin 10miljoonan pikselin asetuksella, eikä ainoastaan 3 megapikselin sRAW:lla. Monissa tilanteissa noin A4-kokoinen, 300dpi kuva riittää mainiosti. Pienemmät tiedostot nopeuttavat myös työnkulkua. Suurimman osan toki kuvaan täydellä pikseli määrällä. Se antaa kuitenkin mahdollisuuden tarvittaessa rajausmahdollisuuksiin ilman, että printattavan kuvan maksimikoko jää pieneksi.

Aluksi runko tuntui aika heppoiselta kädessä verrattuna ykkössarjalaisiin. Aika nopeasti se tuntuu kuin käsineeltä ja käden jatkeelta. Olen toistaiseksi kuvannut ilman akkukahvaa. Rungon keveyskään ei ole haitaksi, kun sitä joutuu tai siis pääsee välillä koko päivän roikottamaan.

5D MKII on myös varsin hiljainen. Vaikka aiemmin pystyin kuvaamaan ykkösen hiljaisella moodilla, tuntuu tämä hiljaisemmalta. Etenkin hääkuvauksissa kirkossa tämä on iso asia.

Positiivista on myös kameran nopeus. Kertaakaan ei ole tarvinnut odotella kameraa. Ajattelin sen olevan kysymysmerkki, koska olen tottunut ykköseni huimaan nopeuteen ja varsinkin kun kuvaustyylini on aika nopea. Sarjatulta en ole edes kokeillut.

Kuvanlaatu ja dynamiikka ovat kaikilta osin täysin riittävät. Sen suhteen ei ole valittamista. En ole kameraa millään muulla tavalla testannut kuin käytännön kuvaustilanteissa. Sen verran kokeilin, että kuvasin Macbeth-targetin eri ISO-herkkyyksillä ja vertasin kuvaa ykköseeni. Minä en oikein noista testailuista ole koskaan välittänyt. Minusta paras testi on kuvata sitä mitä kuvaa muutenkin ja katsella niitä tuloksia. Mikäli ne näyttävät olevan ok, asia on sitä myöten selvä.

Videotakin on tullut testailtua ihan huvikseen. Varsin laadukasta jälkeä se tekee, mutta on hiukan hankala käyttää. Ergonomia on kuitenkin tehty still-kuvaamista varten. Videokuvausta tein enemmän yksissä yksityisjuhlissa, jossa kamera oli mukana vaan huvin vuoksi. Kuvasin pitkiäkin pätkiä videota. Muistikorttia vaihtaessa huomasin sen kuumenevan aika rajusti. Tuntui kuin se olisi polttanut kädessä. Aika koville siis kamera ja muistikortti joutuvat videokuvauksissa.
 
Oikeastaan ainoa selkeä parannus jota kaipaan, on toinen muistikorttipaikka. Vaikka muistikortit ovat suhteellisen luotettavia on aina vaara, että bitti menee poikittain ja ongelmia syntyy. Ykkösessä on mahdollista kuvata niin, että kuvat tallentuvat kahdelle kortille. Ratkaisuna nyt on kuvata parin gigan kortille ja tarvittaessa vaihtaa korttia. Eivät ole kaikki kuvat samalla kortilla. Toki monissa tilanteissa käytän isoja kortteja, ei sen puoleen. Toinen parannus voisi tietysti olla vielä parempi sääsuojaus, mutta se varmaan nostaisi rungon hintaa ja painoa, joten näillä mennään.

Yllä kirjoittamat asiat eivät perustu mihinkään "tieteelliseen" testiin, vaan ihan käytännön kuvaustilanteissa kokemaani ja niissä otettujen kuvien tarkasteluun.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Canon 5D Mark II, Canon, kamerat

Digiexpossa nähtyä

Sunnuntai 2.11.2008 klo 10:13 - Peter Forsgård

digiexpo.jpgOmalta osaltani Digiexpon kohokohta oli torstaina, kun saimme Kolarin Jukan kanssa uuden kirjamme käteen. Tuntui hienolta nähdä se valmiina loppukesän ja syksyn vääntämisen jälkeen. Tällä hetkellä kirjaa saa vain kylkiäisenä ostaessaan Digiexposta Rajalan myyntipisteestä Canonin osastolta EOS-digijärkkärin tai Canon optiikkaa. Myöhemmin se tulee my ös yleiseen myyntiin kirjakauppoihin.

Printtereitä katselin vähän tarkemmin. Suunnitelmissa on jonkinlaisen A3+ tulostimen hankinta studiolle. Vaihtoehtoina tällä hetkellä ovat Canon 9500 ja Epsonin R2880. Canonin testaamisesta sain jo sovittuakin. Aika paljon ovat tulostimet menneet eteenpäin muutamassa vuodessa. Kuvanlaatu ja tulostusmateriaalien laajuus on parantunut. Printtien kestävyys on ollut jo pitkään huomattavasti parempaa kuin hopeamenetemällä tehtyjen kuvien. Pigmenttimuisteilla ja happovapailla arkistokelpoisilla papereilla päästään jopa 200v säilyvyyteen. Museostandardi taitaa olla 150v. Kestävyys on yksi erittäin tärkeä ominaisuus, kun toimittaa printtejä asiakkaalle. Myös omissa näyttelyprojekteissa tuo ominaisuus on tärkeä.

Kameroita en hirveästi hypistellyt. Canonin uudet olen jo nähnyt ja hiukan testaillutkin. Kovasti tuntui uusi 5D Mark II yleisöä kiinnostavan. Samoin Nikonin uutuuksien ympärillä kävi porukkaa. Nikonilla on myös näppärä kennonputsauspalvelu. Sony on myös vahvasti tullut kameramarkkinoille. Ihmettelin vain miksei Panasonicia näkynyt uuen G1:sensä kanssa. 

Ohjelmaa noilla messuilla saisi olla enemmän. Kaipaan pieniä demoja eri valmistajien osastoilla. Viime vuonna taisi ainakin Nikonilla olla langattomien flässien esittelyä ja demoja ym. Vaikka Digiexpo onkin pääasiassa härpäkemessut, niin luulisi niihin härpäkkeisiin liittyvien demojen olevan yleisöä kiinnostavia.

Kameralehdellä on kansikuvakilpailu (huom. linkki johtaa pdf:ään). Se oli hauska idea. Voit viedä ottamasi kuvan Kameralehden osastolle ja he tulostavat sen Kameralehden kanneksi. Sen yhteydessä on myös kansikuvakilpailu. Lukijat voivat Kameralehden nettisivuilla äänestää Joulukuun numeron kannen.

Ainoa häiritsevä tekijä messuilla ovat ne karmivat kuraåke- ei kun siis karaoke-pelit. Liian suurella volyymillä karmeaa laulua....

edit (2.11.2008 klo 10.35):

Meinasikin kokonaan unohtua, että mukaan tarttui Docendon kustantama "2000-luvun Hedgecoen" Michael Freemanin uusin kirja, Mestarikuvaajan 101 digikuvausvinkkiä. Siihen on kerätty erilaisia vinkkejä valokuvaamisesta hyvin selkeisiin aukeaman tai sivun mittaisiin ohjeisiin. Kirjaan kannattaa ehdottomasti tutustua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvausmessut, Digiexpo, Canon EOS, Canon 5D Mark II, Epson, Panasonic G1, Panasonic, Nikon, Kamera-lehti, Docendo, Freeman Michael, Parempia kuvia, Kolari Jukka

Kameroiden tekninen kehitys muuttaa kuvausta?

Keskiviikko 17.9.2008 klo 17:41 - Peter Forsgård

Vaikka sanotaan, että kameralla ei ole merkitystä, koska kuvaaja tekee kuvan. Kameralla on kuitenkin oma osuutensa onnistuneessa kuvassa. Tietyt askeleet kameroissa ovat muuttaneet valokuvausta. Joku voisi sitä sanoa kehitykseksi, mutta yleensä aikalaiset ovat olleet muutoksista kauhuissaan. Valokuvaus on kuollut jo monta kertaa.

1800-luvun lopulla syntyi Kodakin "pikkukamera" ja tarvitsi vain kuvata ja Kodak hoiti loput. Se muutti valokuvausta, kun se oli mahdollista suurille massoille. Kuvien määrä räjähti verrattuna siihen astiseen. Ko lmijalkamiehet olivat kauhuissaan.

Seuraava mullistus oli kinokoonfilmi ja sitä käyttävät kamerat, Leica siinä etunenässä. Mahdollisuudet kuvajournalismissa ja dokumenttikuvauksessa moninkertaistuivat. Sitäkin pidettiin eräissä piireissä pahana, että oikeat valokuvat eivät olleetkaan enää kiinnostavia. Oikeita valokuvia nimittäin otettiin vain isolla kameralla.

Sen jälkeen kehitys oli maltillisempaa, vaikka koko ajan kehitystä toki tapahtui. Seuraava iso askel oli siirtyminen digitaaliseen kuvaan. Se taas muutti fundamentteja nopeudellaan. Kansalaisjournalismin nousu on myös osittain tämän ansioita tai syytä, ihan kuinka sen haluaa nähdä.

Seuraava mullistus on mahdollisuus kuvata ISO25600 asetuksella riittävällä laadulla olevaa kuvaa. Se mullistaa varsin paljon kuvajournalismia ja dokumentaarista kuvaa. Mahdollisuudet kuvata eri paikoissa, olosuhteista ja valosta riippumatta paranevat merkittävästi.

Kuvajournalismin kannalta varmaan vielä suurempi mullistus on videokuvaamisen mahdollisuus järkkärillä. Yhä enemmän on suurten lehtien verkkosivuilla näkynyt videomateriaalia. Uusien kameramallien myötä se tulee aivan varmasti tuntuvasti lisääntymään. Lehtikuvaajasta tulee yhä enemmän myös videokuvaaja. Se on varmaankin joidenki mielestä negatiivinen juttu, mutta taas kerran jos haluaa pysyä mukana, on sopeuduttava. 

Mielenkiintoista videokuvaamisessa järkkärillä on syväterävyyden hallinnan mahdollisuus. Tähän asti on vaatinut varsin kalliit vermeet jotta syväterävyytä on voitu liikkuvassa kuvassa hallita. Aluksi ajattelin, että tuo videokuvaus on turhake, mutta mitä enemmän sitä ajattelee tuntuu se kiinnostavammalta. Pidän videokuvaamisesta, mutta sitä tulee aika harvoin harrastettua, koska kahta kameraa ei oikein viitsi kantaa mukanaan. Katsotaan miten sen asian kanssa edetään, kunhan minun tapauksessa se valinta eli 5DMkII tulee markkinoille.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kamerat, Kodak, kuvajournalismi, video, Canon 5D Mark II, kinofilmi

Jyvistä ja rakeista muutama huomio.

Torstai 19.6.2008 klo 15:20 - Peter Forsgård

Lehtikuvaaja Bert Carpelan on pitänyt Jyviä ja Rakeita palstaa Kameralehdessä 45 vuotta. Nyt palsta loppuu, valitettavasti. Palstalla oli paljon hyviä pieniä huomiota valokuvauksesta kokeneen lehtikuvaajan silmin.

Viimeisessä osassa oli mukana myös sivun mittainen "haastattelu" Carpelanista. Mielenkiintoinen oli kommentti "Carpelan on ilonen siitä, että kuvan painoarvo on suhteessa tekstiin noussut viime vuosina. -Juuri kun oma lehtikuvaajan ura loppui, harmittelee Bert." Toisen suuntaisiakin väitteitä olen kuullut

Oheen oli myös kerätty parhaita paloja vuosien varrelta. Cartier-Bressonilta lain aus oli poimittu: "Samaan tapaan kuin maalausta voidaan analysoida, valokuvasa vaikuttavat samat säännöt. Tasapainon eri osien välillä, neliö suorakulmion sisällä, kultainen leikkaus jne."

Toivottavasti tilalle löytyy joku vähintäänkin yhtä mielenkintoisia juttuja kirjoittava.

Ei muutakun hyvää Juhannusta kaikille blogiani seuraaville. Pysykää pinnalla ja dokumentoikaa Juhannuksen viettoanne valokuvaten.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Kamera-lehti, Carpelan Bert

Lightroom kokemuksia osa 6: jpg-kuvat

Maanantai 23.7.2007 klo 15:20 - Peter Forsgård

Lightroomin Develop-modulissa eli siinä raw-konverterissa on mahdollisuus säätää myös jpg-kuvia. Minä kuvaan 99,9% raw-kuvaa, joten jpg:n säätöä Lightroomilla ei juurikaan tule tehtyä.

Kokeiltavani on Panasonic TZ3, jolla voi kuvata vain jpg-muodossa. Lightroomin jpg-säätämismahdollisuutta olen kokeillut Panasonicilla otettuhin kuviin. Kaikkia säätöjä voi tehdä. Kätevimmät ja käyttökelpoisimmat niistä ovat olleet värilämpö-säätö sekä, recovery ja fill-light. Värilämpöllä voi säätää kivasti kuvaa aavistuksen lämpimämmä ksi. Kylmentäminenkin onnistuu, jos siltä tuntuu. Varsinaisesti ei kait voi puhua kuvan värilämpötilan muuttamisesta, mutta saman suuntaisesti säädin kuitenkin toimii.

Recovery-säädin on näppärä, jos kuvassa on päässyt jokin elementti aavistuksen liian vaaleaksi. Säätimellä saa pudotettua huippuvalojen sävyjä alaspäin. Totaalista puhkipalamista ei toki pelasta mikään. Varjopuolelta voi myös tarvittaessa avata hiukan, fill-light-säädin on siihen tarkoitettu. Toki sen säätimen kanssa kannattaa olla maltillinen. Liiallinen säätäminen vie kuvasta kontrastin ja kuva näyttää tylsän harmaalta.

Mustavalkoisten kuvien teko jpg-kuvista onnistuu myös mainiosti Lightroomilla. Kaikki presetit ovat käytössä ihan normaalisti.

Niin ja vielä pari sanaa tuosta testissä olevasta Panasonic TZ3. Kamerahan sai TIPA2007 Awardin parhaana superzoom-kamerana. Hirvittävästi minulla ei ole kokemusta pokkareista, mutta ainakin tämä kyseinen TZ3 on varsin laadukas. Olen toki käyttänyt Panasonicin pokkareita ennenkin, käytössäni on LZ1 ollut jonkin aikaa. Käyttäliittymä on siis tuttu. 

TZ3 löytyy ihan kiitettävän alan kattava optiikka ja keulassa lukee vielä Leica. Ihan hyvää jälkeä optiikka tekee, vaikka en tiedä mikä tuossa oikeasti on Leican osuus. Kait se jonkin Leican laatustandardin täyttää, kun ovat siihen brändinsä antaneet laittaa. Polttoväli on 28-280, joten varsin kätevä matkakamera se ainakin on. Valovoima voisi olla pykälää parempi, tosin laadukas kuvanvakaaja auttaa hiukan.

Manuaalisäädöt kamerasta puuttuvat kokonaan, mutta valotuksen korjailun voi tehdä aika nopeasti pienellä peukalon liikkeellä. Valtavasti ovat käyttöliittymät parantuneet sitten valtavien valikkosyövereiden ajan. Nyt perussäädöt on helppo tehdä peukalolla säätämällä ja nopeasti.

Kokeilin kameraa myös liikkuvan kohteen kuvaamisessa. Lähinnä kiinnosti laukaisuviive. Laukaisuviive on lähes olematon. Tarkennus sen sijaan vie aikaa, joten etukäteen tarkentamalla haluttuun kohteeseen voi "viiveen" eliminoida lähes kokonaan. Tekstin alapuolella muutama esimerkki esteratsastuskuvista Hangon Seahorse Weekiltä.

sea_horse_week_015-2.jpg  sea_horse_week_023.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ihan kelvollista jälkeä, vaikka kuvat eivät mitään mestarilaukauksia olekaan, vaan ennemminkin aika perusräpsyjä. Taustathan näissä kuvissa ovat aika sekavat, kun syväterävyyttä ei oikein pääse hallitsemaan. Laukaisuhetket ovat kivasti onnistuneet. Siinä kuvauskokemuksen apuna on hyvin ennakoitavissa oleva lähes olematon laukaisuviive. Jälkimmäisessä kuvassa tulee hyvin esiin kuinka dynamiikkakin TZ3 on varsin hyvä. Lähes vastavaloon (aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta) kuvatussa kuvassa heviosen varjopuolellakin on hyvin sävyjä. Samoin ratsastajan kypärässä on sävyt sekä valo- että varjopuolella. Recovery tai fill-light säätimiä ei ole käytetty. Kuvaa on ainoastaan hiukan rajattu, sekä taustan sävyä hiukan pudotettu, jotta hevonen ja ratsastaja olisivat aavistuksen vaaleampia kuin tausta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lightroom, Panasonic TZ3, kamerat

Back-up laitteiden tärkeys....

Sunnuntai 22.7.2007 klo 19:31 - Peter Forsgård

Olin eilen lauantaina kuvaamassa koko päivän dokumentaarista hääkuvausta, kun kesken kaiken salama ei suostunut välkkymään. Onneksi tämä kesken kaiken oli vasta ihan loppuvaiheessa. Pikaisesti katsoin salamaa ja totesin patterien olevan ok ja salaman välähtävän. Laitoin salaman takaisin salamakenkään ja huomasin sen heiluvan epäilyttävästi. Rungon päällä oleva hotshoe on löystynyt ja salama roikkuu siinä ikävästi kallellaan. Painava salama on ajan myötä irroittanut kengän rungosta. Sen on täytynyt loppuillan vauhdin lisääntyessä osua johonkin ja saada siipeensä. Olisiko ollut tanssilattialla kun parien seassa pyörin kuvaamassa laajakantilla.

O nneksi laukusta löyty y back-up kamera, joten pystyin jatkamaan kuvausta. Salama katon kautta oli välttämättömyys pimeällä tanssilattialla. Pitkällä valotuksella ja sulkeutuvan verhon täsmäyksellä tulee aika namuja tanssikuvia. Kokeilin vielä illan aikana laittaa salaman kiinni rikkinäiseen kameraan TTL-johdolla. Salama pelitti eli kokonaan hotshoe ei siis ole irtipoikki. Toisin sanoen hotshoe toimii, kun siinä on kiinni vain kevyt johto. Ihan näppärää itse asiassa oli kuvata niinkin. Prime kiinni runkoon ja salama toiseen käteen. Olen tuota menetelmää käytänyt ennenkin tilannekuvauksessa, mutta toki enemmän henkilökuvauksessa. Salaman suuntaaminen kädellä eri suuntiin käy varsin vikkelästi. Zoomia ei toki ole kovin kätevää käyttää silloin, joten prime pitää olla kiinni rungossa.

Täytynee viedä kamera korjaamolle, kunhan kerkiän. Ai niin ne joita kiinnostaa, kyse on Canonin 1-sarjalaisesta.

Niin siis siitä back-uppien tärkeydestä. Vakavasti otettavaa ammattikuvausta ei voi tehdä ilman, että jokaiselle käytössä olevalle/tarvittavalle välineelle ei ole back-uppia. Salamalaitteita runkojen määrä +1 tai +2. Optiikkaa sen verran, että homma hoituu, vaikka joku putki olisi poissa pelistä.  Sama koskee studiossa olevia laitteita. Välkkyjä sielläkin pitää olla muutama ylimmääräinen.

 

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, haakuvaus, kamerat

Kameramainonnasta

Perjantai 25.5.2007 klo 17:24 - Peter Forsgård

Kameroiden mainokset käyvät yhä erikoisemmiksi. Tarkkaan otten siis mainoksissa olevat tekstit.

Nikon on viime aikoina mainostanut uutta pokkaridigiä mainoslauseella: Näkymätön sisäänrakennettu kuvaustiimi?. Loppuun on sentään lisätty kysymysmerkki. Kuvaustiimi viittaa ainakin kuvanperusteella D-lightning systeemiin, jolla kuvaan lisätää valoa sinne missä sitä tarvitaan.... Mitenhän se mahtaa toimia... Tuo lausehan kuulostaa ihan samalta, kun pienet lapset ihmettelee miten ne ihmiset mahtuvat sinne telkkariin sisään... 

Voisivat laittaa sen kuvaustiimin noihin järkkäreihinkin, ei tarvitsisi palkata kallita assareita laittamaan sitä valoa sinne minne sitä tarvitaan....

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kamerat, mainonta, Nikon

Kennon puhdistusta...

Sunnuntai 11.3.2007 klo 11:43 - Peter Forsgård

Kolme kuukautta siinä meni ennen kuin jouduin puhdistamaan kennon uudestaan. Minusta ihan kohtuullinen aika. Kuvittelin joutuvani puhdistamaan kennon nopeammin, mutta edellinen puhdistus oli joulukuussa 12. päivä.

Tällä kertaa jouduin puhdistamaan kennon kolmeen kertaan. Ensimmäisellä puhdistuksella jostain syystä sain kennolle lisättyä roskia... Sen lisäksi siellä oli muutama aika sitkeä tapaus.

Minulla ei ole kokemusta kameroista, joissa on kennon puhdistus. Canonin 400D:ssä se taitaa ainakin olla. Mitä olen muilta kuullut tuntuu se toimivan aika maniosti. Nyt vihdoin kennonpuhdistus on myös uudessa huhti- toukokuussa myyntiin tulevassa  Canonin 1-sarjalaisessa 1MK III:sessa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kamerat

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »