My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Ruotsin ja Tanskan Vuoden lehtikuvat

Tiistai 22.3.2011 klo 18:00 - Peter Forsgård

Ruotsin ja Tanskan Vuoden lehtikuvat on valittu. Heti pisti silmään, että Tanskassa on myös sarjat multimedialle. Siellä ollaan kahta muuta pohjoismaata edellä tässä suhteessa ja plussat siitä.

Täytyy sanoa, että selvästi monipuolisempaa kuvaa näiden kahden maan kilpailussa on verrattuna Suomen vastaavaan. Sarjojakin on enemmän ja tuntuu, että kuvareppareilla on isompi merkitys kuin meillä Suomessa. Uskon, että enemmän omia projekteja täälläkin tekemällä saadaan tasoa nostettua. Suomalaiset ovat ilmeisesti aika hitaasti toimintatapojaan muuttavia. Eletäänkö täällä vielä siinä vanhassa maailmassa, jossa oli vain painetut lehdet? No tuskin sentään, mutta valitettavasti niitäkin vielä löytyy. Vain tekemällä omia projekteja ja julkaisemalla niitä verkossa homma etenee. Uskon vahvasti näin. Julkaisualustoja on paljon ja niitä on myös ilmaisia. Itsensä brändääminen ja löydetyksi tulemiseen altistuminen vie omia mahdollisuuksia eteenpäin.  

Näissä kahden muun pohjoismaan kilpailussa ei myöskään ole tekstejä ja sitä kokonaisuutta mukana, jossa kuvat alunperin esitettiin. 

 

Linkit:

Tanska, Ruotsi ja vielä linkki pdf:ään, josta löytyvät Ruotsin kilpailun kuvat. (digicamera.net).

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi

Croudfunding... toimisko?

Sunnuntai 20.3.2011 klo 12:00 - Peter Forsgård

Vincent Laforet pohtii blogissaan joukkorahoituksen mallia kuvareppareiden rahoitukseen. Emphas.is on yksi saitti, jonka kautta voi hakea joukkorahoitusta kuvausprojektilleen. Muita vastaavia ovat Kickstarter, Flattr ja spot.us. Blogasin näistä viime vuoden lokakuussa. Jos olen oikein ymmärtänyt on Emphas.is nimenomaan keskittynyt valokuvausprojektien rahoitukseen.

Etenkin pitkien valokuvausprojektien rahoitukseen tämö on yksi vaihtoehto. Kuten Laforet toteaa blogauksessaan eivät lehdet enää tilaa näitä pitkäkestoisia kuvausprojekteja. Joukkorahoitus on yksi varsin hyvä ja mahdollinen ratkaisu.

Minusta croudfundingilla on mahdollista suuremman joukon valokuvaajia tehdä dokumentaarisia valokuvausprojekteja. Aiemmin tämä mahdollisuus oli ainoastaan niillä harvoilla valokuvaustaivaan tähdillä. Meillä on ihmeellinen käsitys siitä, että isot kuvausprojektit olivat jotenkin arkipäivää ja useilla kuvaajilla oli niihin mahdollisuus. Todellisuudessa maailmassa oli vain kourallinen lehtiä, jotka tätä tekivät. Laforet tuo tämän asian myös esiin blogauksessaan. Kuvausprojektit demokratisoituvat. Kannattaa lukea mitä Laforetilla on sanottavaa tästä aiheesta.

Eihän tämä malli luonnollisestikaan helppo tie ole. Varsinkin pienillä markkinoilla voi olla todella hankalaa saada rahoitusta tätä kautta. Mutta on hyvä muistaa, että erilaiset tavat kehittää mahdollisuuksia antaa yhä useammalle mahdollisuuden kertoa tarinoita kuvillaan. Varsin lupaavalta kuitenkin tuo malli näyttää.

Kuten viittaamassani blogauksessa otsikossa kysytään: Voisiko tämä olla kuvajournalismin tulevaisuus? 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, croudfunding, Laforet Vincent, Emphas.is, Kickstarter, Spot.us, Flattr

Vuoden lehtikuvakilpailusta...

Perjantai 18.3.2011 klo 12:00 - Peter Forsgård

Viime tiistaina valittiin Vuoden lehtikuvakilpailun parhaat. Erikoinen päivä, koska samana päivänä julkistettiin myös Bonnierin journalistipalkinnot. Jälkimmäinen tilaisuus sai aika paljon media aikaa ja lehtikuvakilpailu jäi hiukan vähemmälle. Maakuntalehdistä en tosin ihan varmasti osaa sanoa.

Vuoden lehtikuvaajaksi valittiin Maija Tammi. Printti Hesarissa kerrottiin, että Tammi on valokuvausopissa New Yorkissa. Hän on Magnum-kuvaajan Christopher Andersonin yksityisoppilaana. Varmasti loistava mahdollisuus oppia.  

Blogasin aiemmin Journalistilehden jutusta, jossa kilpailun tanskalainen tuomari Søren Pagter kommentoi kilpailun tasoa. Se ei hirveästi häntä miellyttänyt.

Yleisöäänestys oli jälleen mukana ja ne kuvat ovat olleet näytillä jo jonkin aikaa. Mielenkiintoisempaa ja laajempaa näkemystä tuovaa on katsella Kilpailun satoa -osiota. Kuvia on hiukan hankala selata, koska mitään thumbnail-kuvia ei ole. Tasosta on sinänsä hankala sanoa mitään ihan varmaa. Pitäisi verrata muiden maiden vastaaviin kilpailuihin. Kovin paljon positiivista en ole kuvista lukenut. Hiukan hankalaksi asian tekee myös se, että kuvat ovat täysin irrallaan siitä jutusta jossa ne ovat olleet. Kilpailu muuttaisi aika paljon luonnettaa, jos myös jutut olisivat mukana. Ongelmia siinäkin olisi. Kuvien valinnat saattaa tehdä joku muu kuin kuvaaja itse ja se omalta osaltaan vaikuttaa. Koska kilpailu on nimenomaan valokuvaajien kilpailu on toisaalta perusteltua, että kuvat ovat sellaisenaan esillä. Asian voisi ratkaista niin, että julkaistut kuvat olisivat jutun kanssa esillä ja sitten voisi olla omat sarja julkaisemattomille kuville ja omille projekteille. 

Yksi aisia ihmetyttää, että edelleenkään mitään multimedia tai vastaavaa sarjaa ei ole. Kyselin tämän perään jo blogatessani vuoden 2006 lehtikuvakilpailusta. Minusta on todella hämmentävää, ettei multimedialle/audislideshow:lle edelleenkään annetta Suomessa riittävästi arvoa. Median ja lehtien tulevaisuus on sähköinen ja todennäköisesti tablet-laitteet tai jotkin vastaavat. Niissä ne ovat juuri sitä laitteelle sopivaa rikasta sisältöä. Jos valokuvaajat eivät niitä tee, niin ne tekee joku muu, esim. tv-tuotantoyhtiöt. Lehtikuvaajien oman järjestön luulisi vievän tätä asiaa eteenpäin, koska on kyse suoraan kuvaajien toimeentulosta. Ei kai tässä vaan olla taas linnottauduttu stillkuvan laatikkoon, josta ulos ei tulla.

Vuoden lehtikuvat esitetään Helsingissä heijastamalla kuvat Lasipalatsin aukiolla Bio Rex-teatterin seinään. Piristävä kokeilu ja toivottavasti toimii eli katsojia on paljon. Pitää itsekin mennä kurkkimaan miltä näyttävät. Linkin takaa löytyy muiden paikkakuntien esityspaikat. Hassua vain ettei mitään esitysten alkamisaikaa ole laitettu. Oletettavasti alkaa, kun tulee hämärää?

Lehtikuvaajien sivuilta voi myös tilata Photo RAW-lehden jossa on julkaistu kilpailun kuvia.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Vuoden lehtikuva, Tammi Maija, Pagter Soren

Suomalaisesta kuvajournalismista.... taas kerran

Sunnuntai 13.3.2011 klo 9:00 - Peter Forsgård

Journalistiliiton lehdessä Journalistissa oli tanskalaisen kuvajournalismin opettajan Søren Pagterin kommentteja suomalaisen kuvajournalismin tasosta. Hän oli tuomaroimassa Vuoden lehtikuvakilpailua. Kommentit eivät olleet mitenkään mairittelevia.

Muutama asia mielestäni on hyvä nostaa esiin. Pager sanoo: ”Toiseksi koulutuksen ja harjoituksen puute näkyy kuvissa. En tarkoita niinkään kuvien teknistä laatua. Valokuvaajat löytävät kyllä hyviä aiheita ja tarinoita kuvilleen, mutta heillä ei ole tarpeeksi kykyä koota töistään puhuttelevia, vaihtelevia ja monitasoisia sarjoja. Ideat ovat hyviä, mutta aiheita tulisi lähestyä visuaalisemmin ja vahvemmin”

Hyviä asioita ovat, että aiheita ja tarinoita löytyy ja tekniset valmiudet ovat kunnossa. Ongelmat ovat hänen mukaansa tarinankerronnassa. Onko osaaminen liian yksipuolista, vai mistä on kysymys? Mielenkiintoista olisi tietää osallistujien jakauma. Kuinka paljon uusia ja nuori kuvaajia ja kuinka paljon niitä kokeneita vanhoja partoja osallistui? Mikä oli free kuvaajien suhde vakikuvaajiin jne. Se kertoisi aika paljon liittyen tuohon tasoon ja syihin.

Toinen lainaus: 

”On mahdollista ottaa vapaata, tehdä sopimuksia ja hankkia rahoitusta, jotta pääsee tärkeän aiheen kimppuun ulkomaille”

Tämä on erittäin mielenkintoinen! Kehittävätkö valokuvaajat itseään esimerkiksi kuvaamalla vapaa-ajallaan? Ovatko lehtikuvaajat vain töissä ja työajan päätyttyä lopettavat olemasta kuvaajia? Free ei pärjää, jos ajattelee kuin olisi korporaatiossa töissä. Korporaatiossa ei kehity, jos itsessään ei ole sisäistä yrittäjyyttä. Meillä on liian paljon kehitystä jarruttavia rakenteita.

Olen tässä blogissa aiemminkin kysellyt lehtikuvaajien omien projektien perään. Miksei niitä tehdä tai sitten niitä ei kovin laajasti esitellä julkisesti? Ne olisivat niitä juttuja joissa olisi se kehittymisen mahdollisuus. Ulkomaille tehdyt projektit voisivat herättää kiinnostusta myös ulkolaisissa medioissa?

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

4 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Pagter Soren

World Press Photo Awardit jaettu ja vähän muustakin....

Maanantai 14.2.2011 klo 19:00 - Peter Forsgård

World Press Photo on taas vuodelle 2010 jaettu. Ykköspalkinnon sai Etelä-Afrikkalainen Jodi Bieber. Voittajakuva on muotokuva afgaani-tytöstä, jonka kasvot aviomies oli silvonnut. Koko tarinan voi lukea tuosta linkistä. Minusta valittu valokuva ei kuvana ole mitenkään erikoinen, mutta aihe on varmaankin se syy miksi kuva valittiin. Länsimaissa on hyvä muistaa, että naisten asema ei ihan kaikissa kulttuureissa ole samalla tasolla kuin mihin me olemme tottuneet.

Toinen mikä pistää silmään on kuvan tyylin samankaltaisuus Steve McCurryn kuviin. Kun näin kuvan luulin, että McCurry oli voittanut kyseisen kilpailun.

Kilpailun kuviin pääsee parhaiten tutustumaan voittajien listasta.

Picture of The Year 2010 kilpailun kolmas sija meni iPhonella kuvat ottaneelle Damon Winterille. Kuvat oli otettu käyttäen Hipstamatic sovellusta. Mielenkiintoista kehitystä. Palkinnot jaettiin jo marraskuussa eli tieto ei ole mikään uusi. Sain siitä äsken juuri vinkin Jyrki Vesalta. Kiitokset sinne suuntaan.

New York Times on näyttänyt myös etusivullaan iPhonella otettuja videoita Egyptin mellakoista. Beet.tv saitilla on videohaastattelu aiheeseen liittyen. Videolla puhutaan "game changeristä". Videon siirtoon on oma apps. Hauskaa sinänsä on, että iPhonen kamera ei ole mitenkään erityisen laadukas esim. monta vuotta vanhemmassa Nokian N95 -puhelimessa on paljon parempi kamera. Apple vaan hallitsee kokonaisuuden paremmin ja nyt yhtäkkiä iPhone on jotain ihmeellistä ja uutta videon suhteen. Toki iso osa on juuri sillä appsillä, jolla videot saadaan nopeasti jakoon.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, World Press Photo, kuvajournalismi, Bieber Jodi, McCurry Steve, iPhone, Nokia

NOOR Images käväisi Helsingissä

Torstai 10.2.2011 klo 20:05 - Peter Forsgård

Nikon Professional Services on taas ollut aktiivinen ja järjesti mielenkiintoisen tilaisuuden eilen. Tennispalatsissa esiintyivät NOOR Imagesin kaksi kuvaaja, Jan Grarup ja Kadir van Lohuizen.

Molemmat näyttivät töitään ja kertoivat niistä laajasti. Grarup on kuvannut useilla kriisialueilla viime vuosina. Hänen näyttämäsnsä kuvat olivat erittäin rankkoja. Hän on kuvannut mm. Ruandassa.

Lohuizen näytti yhden isoimmista reportaaseistaan Diamond Matters. Hän kuvasi timantin tien kaivoksesta miljonäärien juhlaan ja kaiken siltä väliltä. Projekti kesti viisi vuotta.

Molemmat kertoivat paljon tavastaan tehdä työtä ja toki kuvajournalismin tämän hetkistä tilaa sivuttiin. Heillä on jonkin verran tilattuja reppareita, mutta he tekevät myös paljon omia projekteja. Etenkin niiden projektien markkinoinnissa sosiaalinen media on tärkeässä osassa. Grarupilla on tapana julkaista kuvia Facebookissa projektin edetessä. Hän sanoi saavansa paljon palautetta kuvista sen kautta jne. Se myös on ratkaisevassa asemassa omien projektien saamisessa julkaistuksi.

He molemmat kritisoivat lehtiä liiallisesta kaupallisuudesta tai oikeastaan siitä, että mennään väärä kärki edellä. Kaupallisuutta toki tarvitaan, jotta lehti pysyy pystyssä ja voi kasvaa. Heidän mukaan pitäisi enemmän miettiä sisältöä ja sen kautta se kannattavuuskin paranee. Itse olen ihmetellyt kuinka säästämällä kaikesta voidaan kehittää. Lehtitalot ovat tätä säästämispolitiikkaa liialliseti minusta harrastaneet.

Molemmilla on samantyylinen tapa esittää asiansa kuvien kautta. He eivät varsinaisesti ota kantaa tai osoittele katsojalle, mitä mieltä pitää olla. He arvostavat katsojaa ja antavat heidän itse päättää. Tuntuu välillä, että Suomessa turhan herkästi yritetään antaa vastauksia sen sijaan, että annettaisin lukijan itse päättää. Tuohon kantaa ottavuuteen toki sen verran, että aihe valinnat jo toki ottavat kantaa. 

Heillä on myös ollut varsin innovatiivisia tapoja saada kuvansa esille. Yksi iso projekti kiersi rekalla ympäri USA:ta. Rekka oli galleriana. Sen ulko- ja sisäseiniin oli ripustettu valokuvia hurrikaani Katriinaan ja New Orleansin tuhoutumisesta. Rekka sai CNN:n huomion ja nosti taas jo osittain unohtuneet Katriinan uhrien tilanteen otsikoihin.

NOOR imagessa on useita muitakin kuvaajia, joista ehkä tunnetuin on Pep Bonnet. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, NOOR, Grarup Jan, Lohuizen Kadir van, Bonet Pep

Huono kuva on hyvä ja hyvä kuva on huono?

Maanantai 25.10.2010 klo 19:46 - Peter Forsgård

Tampereen Yliopistossa on julkaistu Janne Seppäsen ja Liina Puustisen tutkimus Luottamus uutiskuvaan. HS uutisoi aiheesta otsikolla "Kehnoa laatua pidetään merkkinä uutiskuvan aitoudesta" ja Yle saman uutisen "Lukijoiden kuviin luotetaan uutiskuvia enemmän.

Varsin mielenkiintoiset tulokset tutkimuksessa saatiin, kuten nuo lainaamani otsikotkin antavat viitteittä. Lukijoiden kuvia pidetään yhtä luotettavina kuin ammattilaisten ottamat uutiskuvat. Julkaisulla on myös merkitystä kuvan uskottavuuteen jne. Iltapäivälehdissä olevat kuvat ovat vähemmän uskottavia kuin esim. HS:n kuvat.

Mitä tämä kertoo uutiskuvista yleensä? Jotenkin tämä tutkimus tuntuu oudolta, jos otos on kolmekymmentä ja se pitää sisällään sekä ne tavalliset lukijat että ammattitoimittajat. Valokuvauksen ammattilaisilta ei tässä tutkimuksessa kysytty, mikä on ihan ymmärrettävää. Yhtä ymmärrettävää on suhtautuminen lukijoiden kuviin, ovathan ne aitoja ja siinä mielessä uskottavia. Niistä varmaan myös ajattellaan, että ovat spontaanin reaktion tulosta, eivätkä niinkään harkittuja. Harkitsemattomuuden takia ne ovat aitoja, mutta kyllä minusta tuossa harkitsemattomuudessa piilee oma vaaransa. Entä sitten ajatellaanko, että toimittajilla on ennakkoasenne jutun aiheeseen ja siksi kuvat eivät ole aitoja? Liiallista taiteellisuutta myös pidetään huonona asiana ja epä-uskottavana.

Mielenkiintoista on tämän tutkimuksen tuloksen kautta miettiä kuvan hyvyyttä. Kuvan hyvyys on aina suhteessa siihen missä ja miten ja missä yhteydessä se esitetään. 

Varsinaista tutkimusta en ole lukenut eli kommenttini ja käsitys asiasta perustuu noihin kahteen uutiseen aiheeesta.

Kannattaa lukea Havaintovihosta Tuomo Björkstenin blogaus aiheesta. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi

Photofilm = audioslideshow

Maanantai 25.10.2010 klo 8:51 - Peter Forsgård

Jatkan taas sarjaa kuvajournalismin uusia esittämistapoja.... tai no ei nämä kait nyt varsinaisesti uusia ole... Duckrabbit on englantilainen journalismi-/tuotantoyhtiö, joka tuottaa photofilmejä eli kuvan ja äänen yhdistävää audioslideshowta. Heidän mielestään se on vahvempi yhdistelmä kuin video. Tuottaminen on myös edullisempaa. 

Heidän blogistaan bongasin linkin ranskalaiseen france5.fr -saitin verkkolehteen/kuvareppariin. (via vkoivunen/twitter) Todella hienosti toteutettuja videoita ja photofilmejä. 

Duckrabbitin kommentit ja ajatukset tuosta ovat mielenkiintoisia:

"1. The future comes from visionaries outside the thinking of established photojournalists. The photo’s are best used for their editorial function and not for their “unique personal vision”.
2. That the hero figure of lone photographer roaming the world for extreme stories is not out of date. It was never meant to be since the Japanese made camera’s affordable.
3. That attracting capital into the industry from the outside requires the dilution of the photographers personal vision.
4. That Photojournalism has an amazingly bright future ahead of it.
5. China is not a story of only dirty coal mines and migrant workers. It is a much bigger story than that.
6. Online means choice of camera format means nothing.
7. Broad minds breeds better understanding and no single individual will ever be broader than the collection of inferior minds.
8. Established Photojournalism agencies living off the glories of the past will not have the financial or intellectual capacity to react."
 (lainaus Duckrabbitin blogista)

Kohdassa yksi on juuri se, josta itsekin olen sanonut, että kuvajournalismin tulevaisuutta voi myös kehittää alan ulkopuolelta. Laatikon ulkopuolelta nähtynä voi olla vapaa alan omista näkemyksistä ja keksiä jotain uutta. Yhdessä alan oman sisäisen keskustelun kautta on mahdollisuus pelastua. Kohdan 4 mukaan ainakin Duckrabbitissa uskotaan tulevaisuuteen. Viimeinen kohta on varsin ajankohtainen monessa kohtaa. Niin sanotuilla vanhoilla näytöillä ei voi toimia vaan on ajateltava asiat uudestaan.

Näitä todella kiva löytää. Positiivinen usko tekemiseen ja uuden löytämiseen vie asiaa eteenpäin. Tärkeintä on myös tehdä ja kokeilla. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, audioslideshow, photofilm, Duckrabbit, kuvajournalismi

Ajatuksia iPadistä.

Torstai 21.10.2010 klo 9:00 - Peter Forsgård

Sain käsiini kokeiltavaksi iPadin. Ensimmäiseksi kiinnosti nähdä miltä aikakausilehti ja sen valokuvat näyttävät. Merkille pantavaa oli, että kuvien laatu pitää olla viimeisen päälle. Toki niiden pitää olla muutenkin, mutta iPadin näyttö on sen verran hyvä että suttuiset kuvat eivät mene läpi. Sitä katsoessa korostuu tunne isosta diasta. Printti on valaistu pinnan kautta ja eLehti on läpivalaistu.

Tutustuin Time-lehteen ja New York Timesiin. Molemmat olivat varsin näyttäviä. Kunhan nuo laitteet yleistyvät ja esimerkiksi Android-tabletit tulevat kunnolla markkinoille, on aikakausilehtien tulevaisuus noissa laitteissa. Tuskin printti mihinkään häviää kokonaan, mutta itse ainakin uskon lukevani lehteni tuollaisista tableteista. Onko se jo ensi keväänä? Voi olla, en tiedä. Suomalainen Teknari ei ole vielä saanut appsiään Applen appstoreen. Syy kuulemma siellä eli Applen päässä jumittaa. Harmi, olisi ollut kiva siihen tutustua iPadin kautta. Saan varmaan myöhemmin kokeilla laitetta uudestaan. Palataan sitten sen Teknarin osalta asiaan.

Palatakseni vielä niihin valokuviin. Nuo uudet aikakausilehtien esittämismuodot vaativat kunnolliset valokuvat ja siinä voi piillä ammattikuvaajien sauma. Niihin ei oikein sovi mikä tahansa lukijan kuva, koska laatu vaan ei riitä. Näyttävyys on sitä luokkaa. Kuvat on myös helpompi optimoida ja saada näyttäviksi, kun tiedetään tarkkaan millä laitteella lukija lehteä lukee. Verkkolehteä luetaan jos jonkinlaisilla näytöillä. Niissä kuvat voivat olla minkä värisiä tahansa. En tosin osaa sanoa miten paljon eri iPadeissä näytöt heittelevät eli kuinka tasalaatuisia ne ovat suhteessa toisiinsa.

Kokonaan oma lukunsa on videoiden käyttömahdollisuus aikakausilehdissä. Se tuo niin paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia sekä valokuvaajille, että lehdentekijöille.

Valokuvaukseen liittyviä appseja en ole kokeillut, mutta varmaan senkin aika tulee. Portfoliona tuollainen olisi varsin namu. Kuvat suoraan iPadille ja sitä kautta se voisi toimia näyttönä, josta asiakas tarvittaesa näkee koko ajan miltä kuvat näyttävät. En tiedä toimisiko iPad näyttönä videokuvauksessa? Muistaakseni olen jossain saitilla nähnyt kiten tuo onnistuisi, mutta en nyt saa päähäni missä. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, iPad, kuvajournalismi, Android, Teknari

Mikromaksuilla kuvajournalismia?

Keskiviikko 6.10.2010 klo 20:13 - Peter Forsgård

Löysin Canon Cameran Twitter-feedin kautta Wired-lehden jutun uusista tavoista kerätä mikromaksuja esim. valokuvausprojektiin. 

Ruotsalainen Flattr mahdollistaa mikromaksujen keräämisen. Kerääminen tapahtuu flattr-napin asettamisella esim. kuvarepparin yhteyteen. Kuvia katsonut voi klikkaamalla nappia ohjata mikromaksuja kuvaajalle. Katsojan on ensin pitänyt rekisteröityä Flattr-käyttäjäksi ja tallettaa jokin summa. Se summa sitten jaetaan niiden saittien kesken, joissa hän on nappia painanut. Varsin vekkuli idea. Toivottavasti homma lähtee pelittämään. Tämä on yksi yritys ja tapa yrittää ratkaista kuvajournalismin ansaintalogiikka haasteita. Metodi käy ihan yhtä hyvin teksteille, videoille ja miksei jollekin muullekin verkossa esitettävälle sisällölle kuten musiikille. Kannattaa itse käydä lukemassa miten Flattr toimii, sillä voi olla ettei selitykseni ole ihan selkeä. :D

Emphasis on samankaltainen kuin Flattr, mutta ehkä enemmän ammattilaisille suunnattu. He arvioivat projektit ja vasta sen jälkeen ne julkaistaan. Taustalla on saksalaisia kuvajournalisteja. Emphasis avataan keväällä 2011.

Blogasin spot.us palvelusta elokuun alussa. Se on varsin samantyyppinen kuin Emphasis.

Mielenkiintoisia nämä uudet ansaintalogiikat. Voi olla etteivät ne istu perinteisesti ajattelevaan kuvajournalistiin, joka edelleen elää vanhassa maailmassa. Toki en sano suinkaan, että nämä yllä mainitut tavat ovat se viisasten kivi. Mutta tiedämme aika varmasti missä kuvajournalismin tulevaisuus ei ole, on hyvä että joku näitä uusi juttuja tekee. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Flattr, Emphas.is, croudfunding

Teknari - uusi konsepti lehden julkaisussa

Lauantai 2.10.2010 klo 5:00 - Peter Forsgård

Teknarin ensimmäinen numero on ilmestynyt. Lehti on ensimmäinen suomalainen lehti, joka tehty kosketusnäytölle. Toistaiseksi siitä julkaistaan sekä iPad että tietokoneella luetttava versio. Teknarista ei ole olemassa perinteistä printtilehteä.

Minä tykkäsin kovasti ja olenkin odotellut, että suomalainen media julkaiseen lehden uudella tekniikalla. Tosin tätä julkaisua ei ole tehnyt perinteinen lehtitalo, heillä taitaa on liian kiire miettiä säästökohteita. Suomen Kuvalehti kyllä julkaisi tänään iPad versionsa, mutta se ei tietääkseni hyödynnä liikkuvaa kuvaa ainakaan toistaiseksi. Sama taitaa olla Hesari tulevassa iPad lehdessä? 

Teknari hyödyntää videota, ääntä ym. perinteisten valokuvien ohessa. Toki on hyvä muistaa, että pelkkä tekniikalla kikkailu ei toimi pitkään. Uutuuden viehätyksen katoessa pitää sisällön olla niin laadukasta, että lehteen haluaa palata yhä uudestaan. Mielenkiintoista olisi tietää miten numeron voi arkistoida ja lukea myöhemmin?

Toivottavasti valokuvaajat ymmärtävät, että videokuvauksessa saattaa olla se tulevaisuus still-kuvan ohessa. Joku muu nuo videot näihin uuden tyyppisiin julkaisuihin ottaa, jos valokuvaajat eivät sitä tee.

Pidän peukkuja, että Teknari onnistuu. Ilmaiseksi tuota ensimmäistä numeroa ainakin jaellaan. Kannessa tosin hinta 0,99€ oli eli jatkossako maksullinen? Mainoksia näytti ainakin ensimmäisessä numerossa olevan. Kätevää on, että julkaisu on perinteisen lehden näköinen. Samat mainokset käyvät myös tähän versioon. Samaten tv-spotit menevät myös, jos halutaan liikkuvaa kuvaa hyödyntää myös mainonnassa.

Teknari nimi tosin on hiukan kyseenalainen, sillä se on Tekniikan Maailman vakiintunut "lempinimi". Otavamedia aikookin selvittää nimen käyttöoikeuden.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Teknari, kuvajournalismi

Myötähäpeää vai mitä ajattelisi?

Sunnuntai 26.9.2010 klo 22:00 - Peter Forsgård

MTV3:sen verkkosivuilla oli uutisena tai kevennyksenä uutinen hauskasta poliisiautosta Australiassa. Siinä oli korjaamolla sattunut hiukan hassusti kyljessä olevalle tekstille. 

Alkuperäisestä uutisesta Courien Mailistä käy ilmi mistä oli kysymys. Sitten joku MTV3 laittaa asiasta kertovaan uutiseen oman version kuvitukseksi. Kuvassa tehty genitaalinen kuvamunapulaatio on myötähäpeää aiheuttava. Ihan sama onko se tehty tarkoituksella surkeasti, se on silti typerä. Mikseivät ostaneet kuvaa Courier Maililtä, jos kerran asia oli uutisen arvoinen? Miten MTV3 kuvittelee tuollaisilla säästöillä kilpailevansa vakavasti otettavana uutismediana?

Perinteinen media on vaikeuksissa uudenlaisessa tiedonvälityksen maailmassa. Näinkö he yrittävät sitä ottaa takaisin?

Tämä MTV3:sen "uutiskuva" olisi ollut päivän munaus mediassa ellei tämän aamun HS:n pääkirjoitus olisi leimannut sarjayrittäjiä rikollisiksi. Ollaanko HS:ssä tosiaan tietämättömiä mitä termi sarjayrittäjä nykyään tarkoittaa?

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, kuvankasittely

Napalmin polttama tyttö

Perjantai 27.8.2010 klo 18:00 - Peter Forsgård

YLE esitti viime keskiviikkona upean dokumentin yhdestä maailman tunnetuimmista valokuvasta, sen kuvaajasta, sen synnystä ja siinä esiintyneestä vietnamilaisesta tytöstä. Dokumentti on nähtävissä YLE Areenassa ensi keskiviikkoon 1.9. asti.

Kuvan Napalmin polttamasta tytöstä, Kim Phuckista, otti AP:n valokuvaaja Nick Ut. (Googeln kuvahakuun) Kuva on otettu kesäkuun 8. 1972.

Dokumentissa käydään läpi kuvan ottamishetki ja mitä silloin siellä tapahtui. Tilanteesta on myös BBC:n liikkuvaa kuvaa.

Mielenkiintoista on kuitenkin kuvan vaikutukset sotaan suhtautumiseen USA:ssa, kuvan vaikutus Kim Phuckin elämään ym.

USA:n silloinen presidentti Nixon piti kuvaa lavastettuna. Kuvan vaikutus sodan vastaiseen mielipiteeseen oli niin kova, että kuvan totuutta piti Nixonin taholta epäillä.

Mielenkiintoista oli myös tieto, että kuva oli jäädä julkaisematta. Kuvassa oli alaston tyttö edestäpäin. Sellaisen kuvan julkaiseminen oli USA:ssa arveluttavaa. Onneksi paikallinen AP:N johtaja kuitenkin hylkäsi kuvatoimittajan mielipiteen ja antoi kuvalle julkaisuluvan.

Valokuvan tarina on vahva osoitus siitä, että kuvalla on merkitystä (tai ainakin oli). Vaikka liikkuvakuva tulee vahvistamaan asemaansa uuden jakakelukanavansa mahdollistamana myös sanomalehdissä, piirtyvät suuret tapahtumat mieliimme stillkuvina, ainakin toistaiseksi.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Ut Nick

Lukijoidenkuvat....

Keskiviikko 11.8.2010 klo 11:35 - Peter Forsgård

HS:n verkkosivut näytti päässeen uuteen kävijäennätykseen. Hieno juttu sinänsä, mutta syy ei välttämättä ollut niin hyvä. 

Lukijoiden kuvat viime sunnuntain myrskystä kiinnosti kävijöitä. Hienoja kuvia paljon ja joku videokin joukossa. 

Mahtoivatko kuvien lähettäjät tietää, että luovuttavat kuvien ja videoiden oikeudet Sanoma Oy:lle?

Lainaus HS:n verkkosivuilta:

 

"SÄÄNNÖT

Lukijoiden kuvat -palveluun voi lähettää itse kuvattuja valokuvia tai digikameralla tai kamerakännykällä otettuja videopätkiä.

Helsingin Sanomat valitsee julkaistavat kuvat ja videot. Ainoastaan lehdessä julkaistusta kuvasta lähetämme tiedon puhelimeesi tai sähköpostiisi, kun kuva julkaistaan. Julkaistusta lehtikuvasta maksetaan vähintään 100 euron kuvakohtainen palkkio. Helsingin Sanomien valitseman Viikon kuvan palkkio on 50 euroa. Palkkioista suoritetaan ennakonpidätys.

Kuvan/videon lähettäjä vakuuttaa, että hänellä on kaikki tarvittavat tekijän- ja muut oikeudet lähettämäänsä materiaaliin ja oikeus luovuttaa materiaali HS:lle. Lähettäjä luovuttaa HS:lle materiaaliin vapaan ja ajallisesti rajoittamattoman käyttö- ja uudelleenjulkaisuoikeuden nykyisissä ja tulevissa jakelukanavissa ja käyttötarkoituksissa samoin kuin materiaalin edelleenluovutus- ja muunteluoikeuden. Tekijänoikeudet kuvaan jäävät sen lähettäjälle.

Lähettäjällä tulee olla suostumukset kaikilta kuvassa/videossa esiintyviltä henkilöiltä siihen, että Helsingin Sanomat voi hyödyntää ja käsitellä materiaalia parhaaksi katsomallaan tavalla (esimerkiksi esittämällä kuvia/videoita www-palvelussa HS.fi ja Helsingin Sanomat -lehdessä). Mikäli kuitenkin kuvaa/videota käytetään uutistarkoituksessa, ei julkisella paikalla kuvaamiseen tai kuvassa/videossa esiintyvien ihmisten suostumusta tarvita."

 

Kuvia ja videoita voi Sanoma Oy hyödyntää lähes tulkoon miten haluaa. Uutiskäyttöön tulevilta kuvilta ei lupaa kuvassa olevilta tarvita. Sanoma Oy kuitenkin tuon sopimuksen mukaan voi käyttää kuvia ja videoita parhaaksi katsomallaan tavalla eli myös markkinoinnissa. . Silloin se lupa kaikilta kuvassa olevilta tulee olla. On myös hyvä muistaa, että käyttölupa on myös ikuinen. Hyvää on kuitenkin se, että mikäli kuva on printissä maksetaan siitä 100 euron korvaus.

Millään muotoa en ole sitä mieltä, että lukijoiden kuvat on huono konsepti, päinvastoin. Huonoa on tässä on se, että lähetettyjen kuvien ja videoiden käyttöoikeudet menevät niin laajasti julkaisijalle. Minusta sopimus ei ole reilu ja hyväntavan mukainen. Sopimuksen toinen osapuoli ei useinkaan ole alan ammattilainen.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Sanoma Oy

Uudenlaista journalismia?

Tiistai 10.8.2010 klo 9:37 - Peter Forsgård

Bloggasin 4.8.2010 kuvajournalismin kuolemasta. Bloggaukseni lopussa pohdin voisiko kuvajournalisti joukkorahoituksella hankkia varat projektilleen?

Ajatus tuosta asiasta ei toki ole uusi, mutta ei siitä hirveästi ainakaan julkisesti ole Suomessa puhuttu, saati käytetty. USA:ssa toimii verkkoyhteisö spot.us, joka toimii juuri tuolla periaatteella. Saitille voivat journalistit laittaa projektejaan esille ja mainostaa niitä. Yhteisön jäsenet sitten sponssaavat projektia parhaaksi katsomallaan summalla. Koko jutun juoni on markkinointi. Juttuidea pitää markkinoida yhteisön jäsenille. USA:ssa on osassa journalistikouluja otettu tämä uusi tapa huomioon. Opetusohjelmia on muutettu vastaamaan nykyhetkeä. Kuinka nopeasti Suomessa voidaan opetussuunnitelmaa muuttaa? Jokainen voi päätellä seuraavasta: Vuonna 2012 astuu voimaan uusi opetussuunnitelma, jossa digitaalinen valokuvaus on huomioitu koko laajuudessaan. Tämä koskee siis visuaalista viestintää. Toki kouluissa digitaalisuutta on jo opetettu, mutta opetussuunnitelmat, siis ne viralliset, laahaavat pahasti perässä. Huomattavaa ketteryyttä tarvitaan myös opetuksessa ja opetussuunnitelmissa.

En pikaisella katsomisella löytänyt yhtään kuvajournalistista kuvarepparia spot.us -yhteisöstä. Näytti toimittajat pääasiassa itse kuvittavan juttunsa. Yhteisön kautta rahoitettuja juttuja voi lukea. Ne julkaistaan yhteisön sivuilla. 

Onko tässä kyse journalismista sen perinteisessä merkityksessä?

Vaikka tässä minusta venytetään journalismin käsitettä, on uusi ajattelu ja muodot pakko ottaa käyttöön. Etenkään kuvajournalismin alueella vanhat käytännöt eivät enää toimi. Joukkorahoitus on yksi mielenkiintoinen tapa. 

Uutiskauppa blogissaan Tanja Aitamurto kirjoittaa asiasta: Joukkorahoitusta journalismiin ja Spot.us - Journalpreneurin taivas 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, business

Linkkejä ja kommentointia

Keskiviikko 4.8.2010 klo 16:23 - Peter Forsgård

Edelliseen bloggaukseen liittyviä linkkejä, joita katselin oman kirjoituksen julkaisemisen jälkeen:

With a little of from video, the picture story is back (Jim Pickerell, Black Star Rising blog)

Tekstissä on muutama mielenkiintoinen pointti kuvareppareiden hiljaisesta katoamisesta. Tilanpuutteen vuoksi pyrittiin etsimään yhtä kuvaa, jolla saadaan lukijan huomio kiinnittymään juttuun. Kuvan sisältö ei välttämättä kertonut tarinan sisältöä. Sitä mukaa yksittäinen kuva nousi esiin ja kuvaajat hakivat niitä. Nyt on yksittäinen kuva krisiissä. Multimedia ja video on pelastamassa kuvarepparia.

 

Will iPad save photography? (Bastian Ehl, Black Star Rising blog)

Jutussa käydään läpi kuinka editorial sisällöstä voidaan saada tuloja, kun sisältö on uudella alustalla. Mielenkiintoinen näkökulma Flashin puuttumiseen iPadistä.

 

The only thing photography has to fear is fear itself (Paul Mercher, Black Star Rising Blog)

"Photographers still shoot the same thing, the same way, for a clientele that is shrinking, both in size and resources. They desperately cling to old formulas that they hope will resurface some day."

Tuo lainaus kertoo minusta aika paljon.

 

The future of Photojournalism (Paul Mercherin oma blogi - Thoughts of an Bohemian)

Videolla VII Photon johtaja Stephen Mayes kertoo heidän uudesta projektistaan: VII The Magazine. Mayes näkee kriisissä mahdollisuuden. Hänen mielestään aika on varsin kiehtova kuvajournalismin osalta. Aina voi nähdä puoliksi tyhjän lasin sijaan puoliksi täyden lasin. Täytyy tutustua paremmalla ajalla tarkemmin tuohon lehteen.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Black Star Rising, VII The Magazine

Kommentteja kuvajournalismin kuolemasta

Keskiviikko 4.8.2010 klo 11:16 - Peter Forsgård

Editorial Photographers United Kingdom and Ireland (EPUK) järjestön blogissa oli kirjoitus kuvajournalismin kuolemasta - For God´s sake somebody call it!. Kirjoittajan on Neill Burgess, joka on ollut aiemmin Magnumin palveluksessa Lontoossa ja nykyään pitää omaa kuvatoimistoa edustaen mm. Sebastio Salgadoa.

Kuvajournalimisn kuolemaa on ennustettu jo pitkään. MOMAn edesmennyt kuraattori John Szarkowski sanoi -58, että kuvajournalismi ei ollut enää kiinnostavaa.

Burgess julisti kuvajournalimsin kuolleeksi: “Photojournalism: time of death 11.12. GMT 1st August 2010. Amen."

Jotta voidaan arvioida onko kuvajournalismi kuollut vai ei, on ensin mietittävä mitä se kuvajournalismi on. Yksinkertaisesti sanottuna se kertoo uutisen valokuvan keinoin. Siihen toki liittyy myös journalismin perusperiaatteet kiinteästi mukaan. Vaatimukset oikeudenmukaisesta asian esittämisestä, kaikki faktat mukana ym. Kuvajournalismin tulee esittää asia niin kuin se tapahtui. Määritelmässä ei kait mitään sen ihmeellisempää.

Kirjoituksessaan Burgess sanoo: "Magazines and newspapers are no longer putting any money into photojournalism. They will commission a portrait or two. They might send a photographer off with a writer to illustrate the writer’s story, but they no longer fund photojournalism. They no longer fund photo-reportage. They only fund photo illustration."

Kuvajournalismi toki viittaa siihen, että kuvareppareiden tulisi olla aikausi- ja sanomalehtien toimeksiannosta tehtyjä. Suomessa ovat sanomalehdet aiemmin olleet puolueiden äänenkannattajia, osa on sitä vieläkin. Ilmaan voi heittää kysymyksen voiko niissä lehdissä edes journalismia ollakaan? Journalismin määritelmän mukaan minusta sen voi hyvinkin kyseenalaistaa.

Palatakseni takaisin aiheeseen. Tuon ylläolevan Burgesin tekstin mukaan voidaan sanoa kuvajournalismin kuolleen. Seuraava kysymys on, että mitä sitten? Onko se ainoa tapa tuoda asioita esiin? Voiko kuvareppareita tuottaa muilla keinoin? Voiko joku muu rahoittaa kuvareppareita?

FSA:n projekti 30-luvun lama-Amerikassa ei ollut lehtien rahoittama. Tuskin kukaan kuitenkaan kyseenalaistaa tätä projektia, vaikka määritelmän mukaan journalismista sen varsinaisessa merkityksessa ei ollutkaan kyse.

Freelancekuvaajat ovat viime vuosina perustaneet kuvatoimistoja. ne tarjoavat uusia tapoja esittää kuvia. Perinteiset lehtitalot ovat olleet ilmeisesti turhan jäykkiä liikkumaan. Toisaalta aika monet valokuvaajat ovat olleet pakotettuja toimimaan free-pohjalta. Muutamia näitä uusia kuvatoimistoja ovat mm. VII Photo, Mediastorm ja Bombay Flying Club. Magnum kuvatoimisto perustettiin turvaamaan jäsenilleen oikeudet omiin kuviinsa. Innovaatio siis sekin omana aikanaan, aivan kuten nuo mainitsemani uudemmat toimistot ovat nyt.

Uudet esittämistavat mahdollistavat uudenlaisen lähestymistavan. Koko journalismi on tällä hetkellä murroksessa, vanha ansaintamalli on sulanut alta ja uutta ei (vielä) ole löytynyt. Minä ainakin uskon, että sähköinen julkaisualusta, ala iPad ja WeTab, mahdollistaa uuden nousun. Se voi luonnollisesti vaatia valokuvaajilta uuden oppimista. Noilla alustoilla pelkkä still-kuva ei ehkä ole parhaimmillaan, mutta liikkuvakuva ja audioslideshow ovat niissä omiaan. Kuvajournalismi laajeni merkittävästi teknisen innovaation, kinokameran, mahdollistamana. Nyt uudet tekniset laitteet mahdollistavat (ehkä) sen herättämisen henkiin.  

Voisiko yksittäinen valokuvaaja perustaa yhteisön, jossa esim. tuhat fania maksaisi kuvaajalle 20 euroa kuussa? Kuvaaja sitten tuottaisi kuvareppareita ajankohtaisista asioista. Tämä ei ehkä ole sitä perinteistä kuvajournalismia, mutta tuskin perinteisellä ajattelulla kuvajournalismi pelastuukaan.  

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Burgess Neil, Salgado Sebastiao, Szarkowski John, VII Photo, Magnum, Bombay Flying Club, Mediastorm

Kuukauden nirvana eli jalkapallon MM-kisat alkavat!

Torstai 10.6.2010 klo 19:00 - Peter Forsgård

Huomenna perjantaina 11.6 ne sitten alkavat! Jalkapallon MM-kisat ovat minulle se suurin urheilutapahtuma. Sen lumo on säilynyt ihan pikkukundista asti eli vuoden -74 kisoista. Silloin suuria nimiä olivat Gerd Muller, Franz "Keisari" Beckenbauer ja Hollanin Johan Cruyff. Nimenomaan suurten persoonien kautta kisat jäävät mieleen.

Muisteluitani aiemmista kisoista löytyy bloggauksestani kesältä 2006.

Vuoden 2006 Saksan kisoista jäi mieleen Portugalin tappio Ranskalle. Toinen ikimuistoinen hetki noista kisoista oli Oslosta. Olin katsomassa Portugalin ja Englannin välistä ottelua suurelta screeniltä Akerhusin linnan sisäpihalla. Olin ajautunut englantilaisten seurueeseen. Portugalin rankkareilla voittoon päättynyt ottelu sai englantilaisten tunteen kuumenemaan. Onneksi he olivat Liverpoolista ja minä Hyypialandista, joten minulla ei hätää ollut.

Loppuottelu oli myös ikimuistoinen kun olin tuttuni kanssa järjestänyt ison tapahtuman, jossa finaali katsottiin. Paikalla oli toista sataa futis-fania. Siinä pelissä Italian voiton lisäksi jäi mieleen Iso Z eli Zidane ja hänen "pukkaus". Se tilanne siis, jossa hän päällään kopautti Materazzia ja sai punaisen kortin kansainvälisen uransa päätteeksi.

Mitähän mieleen painuu näistä kisoista? Löytääkö jalkapallo kotinsa eli viekö Englanti Rooneyn johdolla pokaalin kotiin? Miten Maradona johtaa joukkojaan? 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, urheilukuvaus, kuvajournalismi

Sähköisistä julkaisuista.

Perjantai 28.5.2010 klo 10:49 - Peter Forsgård

Tablet-laitteiden yleistyessä on lehtitaloilla uusia mahdollisuuksia saada sähköisestä julkaisemisesta tuloja. Tosin lehtien siirtyessä sähköiseen muotoon täytyy ilmaisen sisällön tarjontaa vähentää. Onnistuuko se, sitä on paha sanoa. Olemme tottuneet ilmaiseen sisältöön verkossa. 

Itse olen ainakin valmis tilaamaan ne muutamat tilaamani lehdet sähköisesssä muodossa. Kynnyksenä on toki se, että kaikki ne lehdet voi lukea samalta laitteelta. Toisin sanoen toivottavasti lehtitalot eivät jokainen julkaise omaan alustaa lehdilleen. 

HTML5 tai Flash (paitsi ettei iPad esim. tue jälkimmäistä) voisi olla se hyvä tapa, jolla sähköiset lehdet voisi esittää.

Sports Illustrated on julkaisut You Tubessa oman demonsa HTML5 -muotoisesta lehdestä.

Valokuvaajille tämä uusi muoto antaa mahdollisuuden tehdä multimedia sisältöä. Toki se vaatii uudenlaista ajattelua, jos on tottunut perinteiseen tapaan tehdä. Videomateriaalin tuottaminen, audioslideshow on omiaan noissa sähköisissä julkaisuissa. Joku sen liikkuvan kuvan näihin uusiin jakelutapoihin tekee joka tapauksessa. Toivottavasti valokuvaajat ovat hereillä sen suhteen ja opiskelevat liikkuvan kuvan tekemistä. 

Kesällä avattava Lehtilompakko tulee myymään näitä sähköisiä lehtiä. Tuollaisella ostomahdollisuudella lehdet voivat jopa lisätä myyntiään ja levikkiään. Vuositilaajien lisäksi irtonumeroiden ostaminen eri lehdistä tulee käteväksi ja helpoksi. Sarjakuvapuolella suomalainen Epuuk myy jo sarjakuvia sähköisessä muodossa.

Mielenkiintoista nähdä mitä muuta on tulossa.

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, business, kuvajournalismi, Epuuk, Lehtilompakko, Sports Illustrated

Onpas sanomalehden kuvapolitiikka mennyt höveliksi!

Torstai 29.4.2010 klo 12:29 - Peter Forsgård

...kun lähettää ottamansa valokuvan sanomalehden sivustolle, niin kuvaajan ei tarvitse maksaa siitä mitään. Onko nyt jäänyt Nurmijärven Sanomilta hyvä ansaintakeino käyttämättä. Eikö olisi todella näppärää, kun esim. kännykuvan lähettäminen multsarina maksaisi esim. 9,90 +ppm... 

Muutenkaan ei noihin lehtiin kannata lähettää valokuviaan. Lähettäessäsi valokuvan menetät kaikki oikeutesi kuvaan ja samalla vastaat kuitenkin sen käytöstä mahdollisesti aiheutuvista ongelmista.

Finnfotolla on kirjoitus aihetta liipaten. Kirjoitus koskee valokuvauskilpailuja, mutta lähes samasta asiasta on kysysmys näissä lukijan kuvissa.

 

(via Twitter/mhilska)

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »