My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma

Keskiviikko 26.5.2010 klo 10:17 - Peter Forsgård

Kävin lauantaina katsomassa viime tipassa muutaman mielenkiintoisen näyttelyn. Valokuvataiteen museossa oli eiliseen asti esillä Antero Takalan maisemakuvia 50 vuoden ajalta. Mindscapes on läpileikkaus Takalan pitkästä urasta maisemakuvaajana. Hän on erittäin paljon tutkinut valoa. Lukuisilla kuvausmatkoillaan YLE TV -kuvaajana hän on pitänyt kirjaa valosta ja sen luonteesta eri puolella maailmaa. Bloggasin tuosta aiheesta 10.8.2008.

Takalan maisemakuvat ovat sävyiltään hyvin mielenkiintoisia. Tummat ja mystinen tunnelma näyttää kaamoksen ja suomalaisen valon erityispiirteen.

Esillä oli myös hänen tutkielmansa näyttämötaiteilijoista. Niiden valo on luoto hyvin samankalitaiseksi kuin maisemakuvienkin. Valon näkemisessä ja käytössä Takala on varsin taitava.

Valokuvataiteenmuseossa oli esillä myös Susanna Majurin Vedentutkijan tytär -näyttely. Osa kuvista on otettu vedenalla ja altaan pohjalle on levitetty taustaksi isoja kankaita ym. Näidenkin kuvien maisemat ovat löytyneet pohjoisesta, mm. Islannista. Susanna Majurin haastattelu on museon sivuilla. Itse luin tuon haastattelun vasta käytyäni katsomassa kuvat. Haastattelussa tuodaan esiin kuvien eroottisuus. Itse en kokenut sellaista ollenkaan. Täytyypä katsoa uudestaan jossain vaiheessa nuo kuvat, josko sieltä löytää sen erotiikan.

Meilahdessa Taidemuseossa oli esillä Helsinki Schoolin näyttely. Ihme kyllä taisi olla heidän ensimmäinen isompi näyttely Helsingissä. Olen ennenkin sanonut, että oli kyseisen koulukunnan tai yhteenliittymän kuvista ja niiden sisällöstä mitä mieltä tahansa, on se ilmiönä erittäin mielenkiintoinen. Se tapa, jolla Timothy Persons on vienyt sen maailmalle, on hieno. Siitä on monella opittavaa. Erityisesti pidin Nelli Palomäen henkilökuvista sekä Ea Vaskon abstrakteista "maisemakuvista" vai ovatko ne kuvia tilasta.

Jotta bloggaukseni ei ole pelkästään näyttelyistä, mitkä ovat jo ohi, muutama sana myös Stefan Bremerin Toisaalla -näyttelystä Jukka Male museossa. Esillä on kuvia Intiasta, Johnny Rottenista Moskovasta ja Suomesta. Intian kuvat reissusta yhdessä Teemu Kupiaisen kanssa Viulunsoittaja kadulla -kirjasta. Bremer on luvannut vaihtaa näyttelyn kuvia silloin tällöin, joten siellä kannattaa pistäytyä aika ajoin katsomassa mitä uutta seinille on tullut.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Bremer Stefan, Jukka Male museo, Taidemuseo Meilahti, Valokuvataiteenmuseo, Takala Antero, Helsinki School, Palomaki Nelli, Vasko Ea, Kupiainen Teemu

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma: Erik Lindahl Blue Shots

Torstai 1.4.2010 klo 20:46 - Peter Forsgård

Galleria Luovassa on mielenkiintoinen valokuvanäyttely, Blue Shots. Se on ruotsalaisen valokuvaajan Erik Lindahlin pitkä valokuvausprojekti bluesmuusikoista.

Kävin videoimassa Lindahlia, kun hän kertoi kuvistaan ja näyttelystä. Blue Shots on esillä huhtikuun 25:een päivään asti.

 

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Lindahl Erik, Luova, video

Päivi Koskinen - Monday valokuvanäyttely

Sunnuntai 28.3.2010 klo 9:55 - Peter Forsgård

Valokuvaaja Päivi Koskisen Monday -valokuvanäyttely on esillä Korjaamon Vaunusalissa Cafen näyttelytilassa, Vaunuhallissa.

Kävin kuvaamassa lyhyen videopätkän, jossa Päivi kertoo näyttelystään ja valottaa hiukan tulevaa projektiaan.

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Koskinen Paivi, Korjaamo, video

Lisää valokuvaluentoja - Erik Lindahl

Torstai 25.3.2010 klo 8:30 - Peter Forsgård

Ruotsalainen valokuvaaja Erik Lindahl on kuvannut viimeisen 25 vuoden aikana Bluesin legendoja syvässä etelässä. Myös Chicago ja LA ovat tulleet hänelle tutuksi. Kyse ei ole perinteisistä artistikuvista, vaan niissä näkyy koko elämän kirjo, arki ja juhla, ylä- ja alamäet.

Erik Lindahl pitää valokuvaluennon Heltechissä (Muotoilijankatu 3) Helsingissä tiistaina 30.3. klo 14.30. Koitan saada taas luennosta audiomateriaalia tai mahdollisesti myös videokuvaa. Katsellaan kuinka sen kanssa käy.

H änen näyttelynsä BLUE SHOTS avajaiset ovat keskiviikkona 31.3. klo 17-19 Luova.fi galleriassa.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Lindahl Erik, Luova, valokuvanayttely

Valokuvataiteen ihmeellinen maailma: Caj Bremerin valokuvat Ateneumissa

Sunnuntai 14.3.2010 klo 18:25 - Peter Forsgård

Valokuvaaja, professori, akateemikko Caj Bremerin elämäntyö on esillä Ateneumissa. 

Kävin tänään katsomassa näyttelyn. Se on todella vaikuttava. Tänään siellä oli kello 13-14 hänen poikansa Stefan Bremer ja tämän tytär Sari Bremer kertomassa isänsä ja isoisänsä kuvista. 

Steffe Bremer kertoi paljon omia muistikuviaan isästään. Ensimmäiset muistikuvat valokuvaan liittyen olivat hetket pimiössä, jossa magiikka tapahtui. Caj Bremer kuvasi tuoll oin Viikkosanomiin. Viikkosanomat panosti isoih in kuviin ja kuvareportaaseihin.

Bremer vedosti itse kuvansa lehteen. Hän halusi pitää kontrollin itsellään, jotta sävyt ovat sellaisia kun hän haluaa. Valitettavasti vain sen aikainen Viikkosanomien painojälki ei vastannut Caj Bremerin tekemiä vedoksia. Siihen aikaan oli muotia vedostaa kuvat hyvin jyrkiksi eli musta oli umpimustaa ja valkoinen vitivalkoista tai siis pitivalkoista, kuten Caj Bremer sen kuulemma ilmaisi. 

Näyttelyyn on koottu valokuvia koko uran ajalta ja ne on jaoteltu aihepiirin mukaan. Kotimainen kuvajournalismi on ensimmäisessä salissa. Mukana myös valokuva Kekkosesta Napoleonina. Valokuva jossa Kekkonen vierailee Napoleonin synnyinkodissa Korsikalla. Sillä kuvalla käsittääkseni voitettiin Vuoden Lehtikuva -palkinto. Kuvaa käytettiin alunperin rajattuna. Näyttelyssä on esillä alkuperäinen versio, jossa mukana on myös Sylvi Kekkonen. 

Muotikuvat ovat saaneet oman osionsa. Sieltä löytyy myös näyttelyn ainoat työhön liittyvät värikuvat. Värikuvia on lisää vapaa-aikana otettujen kuvien osastolla. Vapaa-ajan kuvat on sijoitettu koti-nimiseen osioon. Sinne on koottu kuvia lastensa kesistä Sipoossa. Hyvin idyllinen kuva Sipoon kesistä kuvista ulkopuoliselle tulee. Caj Bremer kuulemma kulki aina Leica mukana ja dokumentoi omaa arkeaan perhettään kuvaamalla. Tämä on sellaista, jota kaikkien valokuvaajien tulisi tehdä, itse ainakin olen varsin huono dokumentoimaan omaa lähipiiriäni. 

Caj Bremerin kuvat ovat upea kulttuuridokumentaarinen kokonaisuus. Sari Bremerin sanojen mukaan niistä näkee kadonneen maailman hänen isoisänsä silmin. 

Bremerin kuvista näkee, että hänellä on kyky lähestyä ihmistä ja saada hänen luottamuksensa. Steffen mukaan isänsä on täysin luonteva niin korkea-arvoisten poliittikojen kuin tavallisten ihmistenkin kanssa. Hänellä on kyky samaistua kuvattaviinsa. Sitä kautta se luottamus syntyy ja kuvattavat rentoutuvat kuvissa.

Kuvat on skannattu alkuperäisistä negoista ja vedostettu pigmenttimustevedoksiksi. Stefan Bremerin mukaan näyttelyvedokset hakkaavat alkuperäiset hopeavedokset laadussa. Kuvat on käsitelty kunnioittamaan alkuperäisiä vedoksi, mutta kuitenkin niin että sävyt on pyritty saamaan myös mustaan ja valkoiseen. 

Kannattaa tutustua Caj Bremerin kirjaan Mämmikoiran muistelmat. Kirja valottaa hyvin Caj Bremerin uraa valokuvaajan. YLE:n Elävässä Arkistossa on katseltavissa Caj Bremerin haastattelu Aamu-TV:stä 18.2.2010. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Bremer Caj, Bremer Stefan, Bremer Sari, Ateneum

Ennustuksia ja ajatuksia valokuvauksesta vuonna 2010

Torstai 31.12.2009 - Peter Forsgård

Vuoden ja vuosikymmenen vaihtuessa usein katsotaan taaksepäin. En tällä kertaa ajatellut tehdä niin, vaan katson eteenpäin.

Kerään tähän ajatuksia mielikuviani siitä mitä valokuvarintamalla tapahtuu 2010. Kyse on enemmänkin ajatusleikistä kuin vakavasti otettavasta trendien haistamisesta. Ennustukset eivät myöskään perustu mihinkään sisäpiiritietoon. Eivät voi, koska sellaista ei minulla ole.

Uskon, että suurimmat asiat tapahtuvat videokuvauksen puolella. Kehitystä on sekä laite, että kuvauksen puolella. Kuvauksen osalta siten, että lehtien verkkosivuilla videoiden määrä kasvaa ja niiden laatu paranee merkittävästi. Oikeastaan tuon asian kehittäminen on melkeinpä välttämätöntä. Samalla se luonnollisesti merkitsee valokuvaajille uusia mahdollisuuksia, jos ovat siis valmiita siihen tarttumaan. Laitteiden osalta automaattitarkennus järkkäreissä yleistyy myös videokuvauksessa. Samoin äänenhallinta monipuolistuu tai oikeammin mahdollistuu.

Mielenkiintoinen kehitys on myös Olympus Pen in kaltaiset rungot. Eiköhän Photokinassa syyskuussa viimeistään nähdä uusia valmistajia myös tämän osalta. 

Tässä kohdassa on hyvä huomauttaa: vaikka laitteet sinänsä eivät ole tärkeitä. Kuvan sisältö ja valokuvauksen kehittyminen on se juttu, niin kaikki suuret valokuvauksen sisältöön ja ilmaisuun liittyvät mullistukset ovat mahdollistuneet laitteiden kehittymisen myötä. Tällä hetkellä on menossa kaksi mullistusta kameroiden kehityksessä; video ja todella suuret herkkyydet. Videosta olikin jo puhetta, mutta valokuvauksen kannalta yli sadatuhannen ISOn herkkyydet avaavat aivan uusia mahdollisuuksia hyödyntää vallitsevaa valoa tai oikeastaan sen puutetta. Toki vielä nuo suuret herkkyydet tuottavat aika kohinasta kuvaa, mutta eiköhän Photokinassa nähdä uusia parannuksia tähänkin.

Uskon myös, että sosiaalisen median, Twitterin/Qaikun/Facebookin, kuvienjako mahdollisuudet lisääntyvät. Niitä myös tullaan käyttämään entistä enemmän. Sitä myötä kansalaisjournalismi lisääntyy. Sanomalehdille tämä luonnollisesti ei ole hyvä kehitys. Osittain saavat syyttää siitä myös itseään. Viime aikaiset kirjoitukset esim. nuorison tekemisistä ovat osoitautuneet virheellisiksi. Viittaan siis Latokartanon kouluun liittyviin tapahtumiin sekä tapiolaisten nuorten haastatteluun. Jos sanomalehdet jatkavat tuota linjaa, niin lukijamäärät vähenevät ja luottamus hiipuu. Sanomalehdissä täytyy ymmärtää, että heidän yksinvaltius on ohi. Ihmiset kertovat toisilleen asiat ennen kuin lehdet ehtivät kertoa sen. Lehtien ongelmat ja sitä kautta kuvajournalismin ongelma on sisäinen eikä suinkaan kansalaisjournalismin yksistään. Osa ongelmasta menee toki myös kuvajournalistien kontolle. Onko siellä halua uudistua ja vastata ajan haasteisiin? Uskon, että osalla on ja osalla ei. Ne selviytyvät, jotka ovat valmiita muuttumaan. Tämä ei suinkaan koske vain vuotta 2010. Muutos alkoi jo vuosia sitten ja jatkuu ensi vuoden jälkeenkin.

Valokuvataiteen rintamalla soisi uusia raikkaita nimiä nousevan esiin. Helsinki School ei oikein ole tarjonnut uutta ihan viime aikoina, mutta varmasti sekin vielä ensi vuonna ainakin ulkomailla kantaa. Yksi mielenkiintoinen on ainakin tammikuussa Luovassa oleva Tanja Konsteniuksen Kadotetut-valokuvanäyttely. Toivottavasti siitä syntyy jotain mielenkiintoista jatkossakin. Mitä Tanjan kuvia tiedän niin ei ihan tuollaista ole Suomesa ollut esillä hetkeen aikaan. Ei ainakaan suomalaisen kuvaajan kuvaamana. Vinkatkaa, jos olen väärässä.

Valokuvakoulutuksen osalta ollaan aika pahasti myöhässä. Uusi opetussuunnitelma, jossa painotetaan digitaalisuuden vaatimuksia tulee voimaan vasta 2012. Toki kouluissa on digitaalisuutta opetettu, mutta Opetushallituksen hyväksymä opetussuunnitelma on pahasti ajastaan jäljessä. Millainen tulevaisuus on valmistuvalla valokuvaajalla, jolla on hyvät taidot kehittää filmi, mutta vajavaiset kuvankäsittelytaidot? Miten yrittäjyys on otettu huomioon? No nyt mennään hiukan sivuraiteille alkuperäisestä ennustus asiasta.  

Niin ja Hyvää ja Onnellista Uutta Vuotta 2010!

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, ennustus, business, Olympus, Photokina, Konstenuis Tanja, valokuvanayttely

Muotokuvausprojekti virallisesti avattu

Keskiviikko 16.12.2009 klo 10:40 - Peter Forsgård

Eilen iltapäivällä sai Uuden vaurauden vaikuttajat -muotokuvaprojektini virallisen avauksen. Ensimmäiset 11 muotokuvaa esiteltiin Aaltoes:n tilaisuudessa Venture Parkissa Otaniemessä.

Ensimmäiset 11 kuvattua ovat eturivin ICT-sarjayrittäjiä, vaikuttajia ja mahdollistajia. Olen näitä vaikuttajia kuvannut vuosikausia erilaisissa tilaisuuksissa, mutta nyt ensimmäsitä kertaa studiossa ni muotokuvankeinoin. Nämä 11 valikoitu tähän osittain sen kautta, että aikataul ut sopivat ja sain heidät kuvattua. Onneksi siinä kuitenkin on mukana merkittävimpiä suomalaisia ICT-alan menestyjiä. 

Kuvien esillä olopaikka on Venture Park Otaniemessä. Tila on Aalto Entrepreneurship Societyn ylläpitämä hubi ja kokoontumispaikka nuorille aloittaville yrittäjille. Muotokuvatut ihmiset ovat tarinoittensa kautta esikuvina näille startupyrittäjille.

Projekti jatkuu ja siitä on tarkoitus tehdä 50-60 muotokuvan kokoelma. Siitä myös julkaistaan kirja, johon nämä muotokuvat on koottu. Mukaan tulee luonnollisesti tarinaa ja tietoja kuvatuista. Ensi syksynä on tarkoitus myös pitää iso näyttely, jossa kuvat ovat esillä myös yleisölle. Paikasta on jo keskusteltu.

Alla olevassa kuvassa eilinen väliaikainen ripustus.

nayttely-1.jpg

 

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, muotokuvaus, muotokuvaprojekti, Uuden vaurauden vaikuttajat, valokuvanayttely

Muutoksia muotokuvaprojektin avaukseen.

Perjantai 4.12.2009 klo 8:44 - Peter Forsgård

Myöhään tiistai-iltana sain viestin Unelma Suomesta 2020 -itsenäisyyspäivän tilaisuuden järjestäjältä Mika Mäkeläiseltä, jossa hän ilmoitti ettei kuvia laitetakaan esille. Siinä vaiheessa ns. v.....s oli aika korkealla. Mitään varsinaista syytä en ole saanut. Kaikki oli minun osalta valmista. Ripustuspaikkakin oli yhdessä Mäkeläisen kanssa katsottu edellisellä viikolla ym. Varsin ikävää toimintaa rikkoa sopimus yksipuolisesti. Muotokuvaprojekti oli mukana heidän rahoitushakemuksessaankin. Minulle ei kovin hyvää kuvaa Unelma Suomesta 2020 -projektista jäänyt. Tässä vaiheessa on paikallaan sanoa, että projektillani ei ole ulkopuolista rahoittajaa.

Tilanteet onneksi muuttuvat nopeasti ja tuon muotokuvaprojektin osalta on ollut muitakin yhteistyökuvioita mukana koko ajan. Kuvien sijoituspaikaksi oli alustavasti sovittu Aalto Yliopiston Entrepreneur Societyn tila Venture Park Espoon Otaniemessä. Nyt sitten nopealla aikataululla sovimme, että kuvat todellakin laitetaan sinne.

Kuvat esitellään tai siis tuodaan esiin Aaltoes Talk with Mårten Mickos -tilaisuuden jälkeen. Tämä sopii aivan loistavasti sillä Mårten Mickos oli ensimmäinen tämän projektini kuvatuista ICT-alan vaikuttajista.

Muotokuvaprojektini Uuden vaurauden vaikuttajat tarkoituksena on ikuistaa perinteisen muotokuvan keinoin suomalaisia IT-alan yrittäjiä, jotka ovat omalla panoksellaan mahdollistaneet uuden vaurauden syntymistä Suomeen. Kyse ei suinkaan ole siitä, että he itse olisivat rikastuneet vaan siitä, että ovat omalla toiminnallaan myötävaikuttaneet uuden taloudellisen sektorin ja toimialan syntymiseen. Yrittäjyys on tässä yhtenä punaisena lankana. Nämä vaikuttajat saattavat olla suurelle osalle suomalaisista tuntemattomia. He kuitenkin ansaitsevat tulla ikuistetuksi. Tässä ensimmäisessä vaiheessa on kuvattu 11 alan vaikuttajaa. Koko projektin on tarkoitus on olla valmis näillä näkymin ensi syksynä. Suunnitelman mukaan kuvattavia on noin 50. Ensi syksynä siis luvassa avajaiset tai jokin muu vastaava tilaisuus kuvien ympärille. Kuvista on suunniteltu myös kirjaa. Kirjan tekstit on tarkoitus koota wiki-henkisesti, jossa muut saavat kertoa miten kukin on heihin vaikuttanut.  

Laitan kuvat verkkosivuilleni esille 15:sta päivän tilaisuuden jälkeen.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, muotokuvaus, Uuden vaurauden vaikuttajat, valokuvanayttely

Mainoskuvaajien näyttely Mediatorilla

Maanantai 2.11.2009 klo 17:55 - Peter Forsgård

mainoskuvaajat_001.jpgSuomen Mainosvalokuvaajien Vuosikilpailun 2009 näyttely on esillä Sanomatalon Mediatorilla Helsingissä.

Kuvia on esillä valtava määrä. Minusta ilahduttavaa on se, että sarjojakin on useita ja myös sellaisia jossa omien projektien kuvia voi näyttää. Tällä tavalla osaaminen tulee laajemmin esille. Erotuksena esimerkiksi Suomen Ammattikuvaajien vuosikilpailussa on sarjat vain sille peruskauralle eli sille valokuvalle, jota tehdään työnä. Omat projektit eivät siel lä näy. 

Mistään en löytänyt mitkä kuvat tuossa mainoskuvaajien vuosikilpailussa palkittiin. Olin viikko sitten pidetyistä avajaisista sen verran myöhässä, että sielläkään en kuullut palkittuja.

Toivottavasti kävijöitä riiittää. Tänään ainakin ruokatunnin aikaan oli varsin hiljaista, kun siinä vastapäisessä kahvilassa istuskelin.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Mainoskuvaajat

Tsekkiläistä valokuvausta katselemassa

Perjantai 30.10.2009 klo 17:39 - Peter Forsgård

Käväisin pikaisesti viikko sitten Prahassa. Reissu kesti vain noin vuorokauden, mutta ehdin käydä katsastamassa muutaman valokuvanäyttelyn.

Kaikki suunnitelmissa olleita en päässyt näkemään, koska osassa gallerioiden verkkosivuista oli virheellistä tietoa aukioloajoista. Myöskin paikan päällä luettu Praha This Week kertoi aukioloajat väärin.

Edellisellä Prahan reissullani näin Saudekin ison retrospektiivisen näyttelyn. Nyt samoilla kulmilla oli Saudekin myyntinäyttely. Seinällä oli valtavasti hänen tunnetuimpia töitään. Hinnat al koivat noin 500 eurosta ylöspäin. Hiu kan poltteli ostaa A Slavic girl with his Father, mutta onneksi maltoin mieleni.

Jan Saudek meni vedostajaksi eräälle valokuvaajalle vuona 1952 ja oli siellä aina vuoteen 1983 asti. Samana vuonna hän ryhtyi free-kuvaajaksi. Saudek on tällä hetkellä merkittävimpiä tsekkiläisiä kuvaajia. Hän teki manipuloituja kuvia jo ennen kuin manipuloinnista varsinaisesti edes puhuttiin. Hän myös teki aseteltuja ja näyteltyjä muotokuvia ennen muita.

Toinen tunnettu tsekki kuvaaja on Josef Sudek. Tällä reissulla en ehtinyt käymään hänen ateljeessaan. Bloggasin siitä edellisen Prahan reissun jälkeen.

Leica-galleria oli yksi niistä, joiden aukioloaika ei ollut se mikä piti. Se jäi näkemättä. Langhansilla oli juuri näyttely vaihtumassa, joten sekin jäi väliin, tämän tosin tiesin etukäteen. 

Skoda valokuvausliikkeessä kävin katsomassa mitä hyllyiltä löytyy. Kiinnostava määrä vanhoja kameroita ja ylhäällä uutta digivärkkiä. Hintataso uusilla värkeillä oli lähes sama kuin tällääkin.

Koska nuo muutamat galleriat jäivät näkemättä valistin itseäni kirjakaupassa valokuvauskirjoja tutkien. Mukaan myös tarttui muutama edullinen kirja tsekkiläisistä valokuvaajista, Bohumil Krcil, Jan Langhans ja Jaroslav Rössler. Fototorst -kustantajalla on sarja kirjoja tsekkiläisistä valokuvaajista. Neljäs hankittu kirja oli Josef Sudekin muotokuvia.

Näistä kirjoita myöhemmin Kirjastoni kätköistä -sarjassa. 

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Praha, Tsekki, Saudek Jan, Sudek Josef, Langhans Jan, Rossler Jaroslav, Krcil Bohumil

Signe Branderin näyttely Hakasalmen huvilassa

Tiistai 13.10.2009 klo 22:00 - Peter Forsgård

Signe Branderin Helsinki kuvia on esillä huomisesta (14.10.09) alkaen Helsingin Kaupunginmuseossa Hakasalmen huvilassa. Edellisen kerran Branderin kuvia oli Hakasalmen huvilassa vuonna 1909 eli tasan sata vuotta sitten.

Signe Brander palkattiin Muinaismuistolautakunnan toimesta kuvaamaan Helsinkiä. Kuvia hän toimeksiannon aikana otti 907, joista nyt on esillä 79. Brander kuvasi Helsinkiä 1907-1913. Vuonna 2004 ilmestyi kirja johon oli koottu häne n kuviaan. Signe Brander - Helsingin valokuvaaja -teosta painettiin 15.000 kappaletta ja on jo loppuunmyyty. Näyttelyn pohjalta ilmestyy samanniminen kirja marraskuussa. Siihen on koottu kuvia myös näyttelyn ulkopuolelta.

Mielenkiintoisinta Branderin kuvissa on mielestäni se, että hän kuvasi paljon myös helsinkiläisten arkea. Pelkät tyhjät katumaisemat toki nousevat kiinnostaviksi ajan myötä, mutta kiinnostavuutta lisää merkittävästi kuvissa olevat ihmiset.

Branderin muita merkittäviä kuvakokonaisuuksia ovat mm. kuvat suomalaisista kartanoista. Kirja Suomen kartanoissa - Finland Herrgårdar ilmestyi 2008.

Brander opiskeli alunperin piirustusta Ateneumissa, mutta valokuvaus kiinnosti enemmän. Hän oli harjoittelijana Daniel Nyblinillä ja perusti myöhemmin oman studion, Helikonin, vuonna 1904. Studiokuvaus ei tainnut olla Signe Branderin juttu, sillä aika pian tuon jälkeen hän aloitti Helsinki-projektinsa.

Kiinnostavista Helsingistä Branderin ottamista panoraamakuvista näkee varsin hyvin miltä Helsinki näytti noin sata vuotta sitten.

Linkkejä: Valokuvataiteen museo, YLE Teema

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Brander Signe, Helsinki, Hakasalmen huvila

Näytelyiden ihmeellinen maailma: Art Fair Suomi

Lauantai 26.9.2009 klo 19:31 - Peter Forsgård

Art Fair Suomi-myyntinäyttelyssä oli valokuvaus varsin hyvin edustettuna. Jopa niin hyvin, että voisi sanoa suomalaisen nykytaiteen olevan valokuvausta.

Edustettuna on pitkärivi suomalaisia eturivin valokuvaajia. Valokuvantaso on varsin kirjavaa minusta. Helsinki School-tyylilaji on hiukan jo väsähtänyttä. Minusta se kaipaa uutta verta ja ajatuksia. Perusajatus on edelleen kasassa eli kokoinaisuus, myynti ja markkinointi toimii. Se puoli on aina ollut hyvin tehtyä. Ennen Helsinki Schoolia näin ei valitettavasti ei ollut.

Kuvaajien joukossa oli mm. Jouko Leskelä ja häneltä kolme alku peräistä vedosta Katutanssit-sarjasta. Pentti Sammalahdelta muutamia töitä sekä vedossalkku myynnissä. Antero Takalan maisemat viehättivät myös silmää. 

Myyntinäyttely kannattaa kyllä käydä katsomassa. Näytttely on Kaapelitehtaalla 4.10.09 asti. Siitä saa varsin hyvän kuvan siitä mitä nyt valokuvataiteen saralla on menossa. Mitään uutta ja yllättävää en valokuvauksen osalta nähnyt, joten sen puoleen ei mitenkään järisyttävä kokemus.

Tapahtuman järjestäjinä ovat Taiteilijajärjestö Muu ry ja Valokuvataiteilijoiden Liitto. Esillä olevat taiteilijat ovat siis näiden järjestöjen jäseniä.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Art Fair Suomi, Leskela Jouko, Takala Antero

Kuviani Billnäsisssä

Keskiviikko 3.6.2009 klo 17:46 - Peter Forsgård

billnas_013.jpgbillnas_013.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Billnäsin uusi taidekauppa avattiin tänään. Lehdistöavajaiset olivat iltapäivällä.

Taidekauppa on Billnäsin Ruukin uuden omistajan Olli Muuraisen luomus. Taidekaupassa on neljä galleristia, Krista Mikkola, Eeva Pinomaa, Marjukka Uusitalo sekä Galleria Carree. Töitä on esillä 44:ltä taiteilijalta.

Konsepti on hyvin mielenkiintoinen. Taide tuodaa n sinne missä ihmiset ovat ja kynnys mennä taidenäyttelyyn on pyritty laskemaan mahdollisimman alas. "Taide kuuluu hyvään elämään", totesi Eeva Pinomaa avajaisissa. Minusta tuo lause kuvaa hyvin uuden gallerian tunnelmaa.

Itseltäni Billnäsissä on esillä 15 valokuvaa. Kuvat keräsin kahdesta näyttelykokonaisuudesta. Ripustukseni ei ole aivan galleriakaltainen, vaan enemmänkin sovellettu taidekauppaan.

Mielenkintoista nähdä miten uusi taidekauppa kesän aikana kerää kävijöitä. Tottkai myös myyntiluvut kiinnostavat.

Qikkasin lehdistöavajaisten alkua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Billnas

Muisteluhetki Kamera-galleriassa

Tiistai 31.3.2009 klo 8:56 - Peter Forsgård

Eilen illalla kokoontui iso määrä edesmenneen Robert Peranderin ystäviä hänen kuviensa ääreen Kamera-galleriaan. Näyttelymme Human II loppui viime perjantaina, mutta Robertin kuvat jätettiin vielä seinälle. Joten Humanista muodostui näin hänen muistonäyttelynsä.

Olin paikalla noin puolituntia ennen tilaisuuden alkua ja istuin hetken yksin katselemassa Robertin ottamia valokuvia. Kuvat ovat siinä mielessä läheisiä, koska olen ollut usean kuvan ottamisen hetkellä läsnä. Toisin sanoen monet kuvista on otettu yhteisten kuvausretkien aikana. Sen kymmenminuuttisen aikana katosi päästä kaikki se mitä olin ajatellut sano a avatessani tilaisuuden, mutta puhuin sitt en ihan muuta kuin olin ajatellut. 

Robert oli varsin tuotavalla kaudella ja olen nähnyt hänen seuraavaksi näyttelyksi aiottuja kuvia, hänen osansa Human III:sta. Ne ovat selkeä jatkumo hänen valokuvausmatkallaan. Se jäi nyt kesken, valitettavasti.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Perander Robert, Human-nayttely

Ola Kolehmaisen kuvat Kiasmassa.

Maanantai 16.3.2009 klo 8:36 - Peter Forsgård

Ola Kolehmaisen Building is not a Building on esillä Kiasmassa. Kolehmainen on tällä hetkellä yksi kansainvälisimmistä suomalaisista valokuvaajista.

Käväisin viikonloppuna vilkaisemassa näyttelyn. Varsin komeita kuvia olivat. Minusta nyky taidevalokuvauksessa valo on unohdettu, mutta Ola Kolehmaisen kuvissa näin ei ole. Hän nimenomaan käyttää valoa hyödykseen saadakseen juuri haluamansa kuvan. Kohdetta tutkitaan pitkään ja lopullisen kuvan syntyminen voi kestää vuosia. Tulee mieleen erään tunnetun tamperelaisen valokuvaajan ja valokuvausopettajan vastaus, k un häneltä tilattiin edustuskuvat Tampere-talon julkisivusta. "Kuvaus onnistuu vuoden päästä, silloin valo on julkisivuun nähden parhaimmillaan. Jos sattuu olemaan pilvistä, niin kuvaus siirtyy vuodella eteenpäin."

Rakennukset saavat aivan uuden ulottuvuuden, kun niistä otetaan irti mielenkiintoisia yksityiskohtia.  

Tärkeä osa Kolehmaisen työnkulusta on heijastaa kuvat seinälle täyskokoisina. Sen perusteella hän päättää onko kuvasta teokseksi. Tämän heijastusvaiheen hän tekee useamman kerran teoksen syntyprosessissa.

Kolehmainen työskentelee isolla kameralla ja kuvaa filmille. Filmille kuvatessa vedosten rakenne on hänen mukaansa parempi ja suuria valokuvia voi katsella aivan läheltä.

Ola Kolehmaisen valokuvat ovat esillä 26.4. asti

Kuvia on katseltavissa myös Helsinki Schoolin sivuilla.

 

edit: Ai niin piti mainita, että Nokia ja Kiasma järjestävät yhdessä valokuvauskilpailun. Siinä on tarkoituksena kuvata rakennus Kolehmaisen hengessä. Palkintona on Kolehmaisen työpaja, jossa hän kertoo kuvausmenetelmistään jne. Tähän asti homma näytti ihan hyvältä, mutta kilpailusääntöjen muut ehdot kohta 9 kaataa koko hyvän ajatuksen. Kuvien kaikki oikeudet siirtyvät kilpailun järjestäjille eli Kiasmalle ja Nokialle. Tuo sääntöjen viimeinen kohta tarkoittaa käytännössä, ettei ole mitään järkeä osallistua koko kilpailuun. Aika syvältä.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Kolehmainen Ola, Kiasma

Human II - valokuvanäyttely

Perjantai 13.3.2009 klo 8:44 - Peter Forsgård

Minun ja Robert Peranderin näyttely Human II on esillä Kamera-galleriassa Lastenkodinkatu 5:dessä. (Näköjään sivuja ei oltu vielä päivitetty ajantasalle.)

Esillä ovat samat kuvat, jotka olivat viime syyskuussa Galleria 4-Kuudessakin esillä. Ripustus on toki hiukan erilainen, koska galleriakin on eri muotoinen.

Ripustus on etenkin Robertin kuville hyvä. Hänen kokonaisuutensa on kokonaan ehjällä seinällä ja se on nähtävissä paremmin kuin edellisessä galleriassa. Kokonaisuus tulee paremmin esille. Omat kuvani ovat suunnilleen samoin kuin aiemminkin. Muutaman kuvan paikkaa ole n vaihtanut.

Kuvat ovat esillä 27.3. asti, joten käy katsomassa. Galleria on auki arkisin 11-17. Se osoitehan oli Lastenkodinkatu 5.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Human-nayttely, Perander Robert

Valokuvan vuosi 2009

Sunnuntai 25.1.2009 klo 8:56 - Peter Forsgård

Valokuvakeksinnön julkistamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 170 vuotta. Tarkemmin sanottuna 19. elokuuta. Keksintö julkistettiin Ranskan Akatemiassa tuona päivänä vuonna 1839.

"Valokuvan vuoden 2009 tarkoituksena on tuottaa iloa ja lisätä ymmärrystä valokuvasta. Katseen kohdistamisella valokuvamediaan on syynsä teknologian murroksessa ja taiteen kentän liikahduksissa, joissa valokuva vaikuttaa. Valokuvataiteen nousu, kuvan digitalisoituminen sekä kulttuurin kuvallistuminen ovat prosesseja, joita valokuvan, sen historian ja erilaisten käytäntöjen tuntemus osaltaan mielekkäästi jäsentää." (lainaus >www.katse.org)

Katse.org on valokuva vuosi 2009 virallinen tiedotuskanava. Sieltä löytyy tietoja ja taustaa tapahtumalle. Ohjelmatiedot löytyvät Helsinki Photography Festival-sivuilta.

Tapahtumaan liittyvä valokuvanäyttely Aletheia - Positions in Conteporary Photograhy on esillä Meilahden taidemuseossa.

Valokuvataiteen museossa on festivaaliin liittyvä näyttely on Tilan Jännitteet.

Näyttelyistä lisää, kun olen käynyt katsomassa.

Toivottavasti tämä tapahtuma saa paljon kävijöitä. Aika hyvin on lehdistössä ollut, ainakin HS:ssä, juttuja tapahtumasta. Toistaiseksi näyttelyarvioiden muodossa. Tämän tapaiset festivaalit saisivat olla joka vuotisia. Nykyvalokuvan tunnettuvuus lisääntyisi melkoisesti ja palstatilaa mediasta saavat muutkin kuin vain Helsinki School.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, valokuvan vuosi, valokuvanayttely, Helsinki Photo Festival

Galleriakierros Berliinissä.

Torstai 27.11.2008 klo 17:59 - Peter Forsgård

Galleria kierroksen päätarkoituksena oli tavata ja tehdä haastattelu skotlantilaisesta valokuvaajasta Albert Watsonista. Haastattelu meni loistavasti. Watson osoittautui varsin mukavaksi ja mielenkiintoiseksi persoonaksi. Haastattelu ilmestyy myöhemmin painetussa muodossa Jukka Kolarin kirjoittamana, joten siitä ei sen enempää.

Näimme Watsonin näyttelyn Dusseldorfissa vajaa pari kuukautta sitten. Se näyttely oli hyvin laaja. Viime torstaina avattu näyttely Berliinissä Camera Work-galleriassa oli selkeästi pienempi. Osittain esillä oli samoja kuvia, mutta hiukan pienempinä. Edelleen p isti silmään Watsonin kyky hallita useita genrejä. On olem assa sanonta "Jack of all Trades, but Master of none.", mutta Watsonin kohdalla tämä ei päde vaan sen muoto on: "Jack of all Trades and Master of them all." Äänitin haastattelun ja saatan julkaista sen jutun ilmestymisen jälkeen. Katsotaan saanko editoitua äänitettä sopivasti, jotta se on julkaisukelpoinen myös tejknisesti.

Avajaisissa galleria oli aika täynnä väkeä. Aivan selvästi huomasi, että liikkeellä oli keräilijöitä, jotka olivat valmita maksamaan pyydetyn hinnan Watsonin kuvista. Hinnat pyörivät siellä 10.000 euron molemmin puolin, osa kuvista reilusti ylikin.

Muita kiinnostava kohteita oli mm. Helmut Newtonin säätiön kokoelma, Agnes B:n kokoelma c/o Berlin-galleriassa, sekä herkullisimpana Richard Avedonin Retropektiivi. Newtonin-säätiön museossa ei ollut varsinaista näyttelyä juuri menossa. Esillä on vain pysyväisnäyttely Newtonin urasta. Näyttelystä löytyy Newtonin Monacon kodin olohuoneen replika, Newtonin käyttämät kamerat, näyttelyjulisteita, muistivihkoja, kalentereita ym. Paikka on ehdottomasti vierailun arvoinen paikka.

c/o Berlin -galleriassa oli esill,ä muotimaailmassa vaikuttaneen Agnes B:n valokuvakokoelma. Se on yksi tunnetuimmista yksityiskokoelmista Ranskassa. Kokelmassa oli kuvia Henri Cartier-Bressonilta, Diane Arbukselta, Martin Parrilta, Andy Warholilta ym.

Martin-Gropius-Baussa oli Richard Avedonin Retropektiivi. Kuvat ovat varsin tuttuja, mutta Retropektiivin näkeminen oli huikaiseva kokemus. Esillä oli luonnollisesti lähes kaikki tunnetuimmat kuvat. Aivan uran alkuvaiheen kuvat Harpers Bazaar-lehteen ja aivan loppuajan kuvat. Myöhäisin kuva taisi olla kuva islantilaisesta laulajasta Björkistä. Berliinin näyttelyyn oli lisätty Avedonin ottamat reparikuvat muurin murtumisesta Brandenburgilla.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, valokuvaus, Berliini, Martin-Gropius-Bau, Watson Albert, Agnes B., c/o, Avedon Richard, Camera Work-galleria, Newton Helmut

Photokinassa koettua ja nähtyä

Torstai 25.9.2008 klo 22:38 - Peter Forsgård

Photokina 08 tuli nähtyä ja koettua. Kolme kokonaista päivää ehdin messualuetta kiertää. Kaikkea en nähnyt, enkä yrittänytkään. Laskin kauanko voisi yhdellä osastolla vierailla, jos haluaisin kaiken nähdä. Lopputulos oli 30s per näytteilleasettaja ja siinä ei vielä ollut valokuvanäyttelyitä mukana.

Olin kollegani kanssa paikan päällä jo sunnuntaina. Ensimmäinen päivä meni Dusseldorfissa ja tutustuessa huikeaan Albert Watsonin Best of -näyttelyyn. Kysein en näyttely on paras koskaan näkemäni valokuvanäyttely. Se oli sellaista tykitystä, että näyttelystä ulos marssiessani koin etten itse voi enää kuvata, olin nähnyt Valokuvat. Se uskomaton talentti ja genrejen kirjo, jotka Watson hallitsee, on sanoin kuvaamaton. Kärjistäen voin sanoa, että otetaan kuka tahansa gurun asemassa oleva kuvauksen stara, niin Watsonin Best of -kuvista löytyy vastaava saman genren kuva vähintään yhtä hyvin toteutettuna. Ei pelkästään toteutettuna vaan vieläpä Watsonin omalla käsiallalla höystettynä. Matkaan tarttui myös Tashenin julkaisema kirja näyttelystä.

Messualueella Kölnissä vietin suurimman osan ajasta lukuisten valokuvanäyttelyiden parissa. Kiintoisin niistä oli Magnum kuvaajan Thomas Hoepkerin Retrospektiivi. Toinen huikea elämys. Pelkästään näiden kahden valokuvanäyttelyn vuoksi olisi kannattanut lähteä Kölniin. Esillä oli kuvia vuodesta 1955 vuoteen 2008. Esillä olivat kaikki Hoepkerin ikonit. Pitihän sieltäkin kirja ostaa matkaan: Hoepkerin signeeraama Retropsektiv 1995 - 2008.

Toinen mielenkiintoinen näyttely Photokinassa oli brasilialaisen Mercedes Barroksen surrealistiset valokuvat. Ne olivat suurikokoisia hyvin vahvasti tietokoneella käsiteltyjä montaaseja. Itselleni hän oli aivan uusi tuttavuus. Valitettavasti hänen kuviaan ei juuri nyt löydy netistä. Hänen sivunsa ovat kiinni.

Muita erilaisia kilpailuihin liittyviä näyttelyitä oli pitkin messualuetta ja ne tulivat vilkaistua ohi kulkiessa. Niissä ei minusta mitään suuren suurta järisyttävää ollut.

Härpäkkeistä kiinnostavimmat olivat studiovalot ja niihin liittyvät laitteet. Elinchromella on tulossa Rangereille pikkuveli. Erittäin pienikokoiset akkuflässit. Niistä sain perusteellisen esittelyn. CS4 julkistukseen en ehtinyt, koska samaan aikaan olin kuuntelemassa Jonas Bendiksenin luentoa. Siitä ja portfolioreviewsta seuraavassa bloggauksessa.

Kameroista kiinnostivat Canon uutuus 5D MkII. Sen lähelle ei olut mitään asiaa. Sen ympärillä pyöri niin paljo väkeä koko ajan. Onneksi pääsin sitä tarkemmin katsomaan Canonin tilaisuudessa maanantai-iltana. Erittäin kiinnostavasta kamerasta on kyse. Etenkin FullHD-video mahdollisuus on huikea. Kaikki mahdollisuudet kalansilmästä pitkiin teleihin ja syväterävyys hallinnassa. Vincent Laforet on kuvannut esituotantomallilla videon ja jakaa sen bloginsa kautta.

Toinen mielenkiintoinen uutuus oli Panasonicin G1. Varsin pieni ja näppärän kokoinen järkkäri. Kamerasta puuttuu peili ja etsin on toteutettu videoetsimenä. Etsin toimi varsin hyvin, vaikka pientä häntimistä olikin havaittavissa. Taitaa kuitenkin olla enemminkin tottumiskysymys. Uskoisin, että muutaman vuoden kuluttua kaikissa järkkäreissä on vastaavanlainen etsin.

Lasin takaa sai myös kurkata Leican uutta monsteria S2:sta.

Kaiken kaikkiaan reissu oli varsin mahtava. Matkaseura oli mukavaa, illalliset tuttujen ja tuntemattomien kanssa olivat mukavia. Kokonaisuudessaan matkan parasta antia olivat siis kuitenkin ne hetket tuttujen ja uusien tuttujen kanssa.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Photokina, Watson Albert, Hoepker Thomas, Barros Mercedes, Bendiksen Jonas, Canon 5D Mark II, Panasonic G1, Elinchrome, Laforet Vincent, Leica S2

Mustaa ja Valkoista Ateneumissa.

Lauantai 13.9.2008 klo 10:11 - Peter Forsgård

Ateneumissa on esillä japanilaisen valokuvan klassikoita. Näytillä on kahdeksalta valokuvaajalta 64 työtä.

Kävin katsomassa ne viime viikonloppuna. Odotin kuvilta enemmän erilaisuutta suhteessa perinteiseen dokumentaariseen kuvaan. Tyylissä ja aihevalinnoissa ei ollut minusta mitenkään erityisesti japanilaisuutta korostavia piirteitä. En ainakaan niitä löytänyt. 

Piristävä poikkeus tästä olivat Shoji Uedan surrealistiset perhekuvat. Niistä paistoi sel keästi läpi japanilainen estetiikka. Uedan aihevalinta oli myös poikkeava muiden valinnasta. Kuvat ovat suurimmalata osaltaan sodan jälkeiseltä ajalta. Luonnollisesti sota vaikutti vahvasti kuvaajiin ja heidän valintoihinsa. Muut esillä olevat kuvaajat kuvasivat sotaa ja sen jättämiä jälkiä. Ueda sen sijaan kieltäytyi kuvaamaasta sotaa. Hänen aiheenaan oli perhe.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Ateneum, japanilainen valokuva, Ueda Shoji

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »