My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Vipinää kuvablogissani ja näyttelystä muutama huomio.

Torstai 11.9.2008 klo 22:45 - Peter Forsgård

Julkaisin viime tiistaina uuden kuvablogini. Samaan aikaan kun näyttely Human oli auki ensimmäistä arkipäivää.

Kahdessa vuorokaudessa kuvablogiani on ladattu lähes 4500 kertaa. Ihan mielenkiintoista ja mukavaa, että kiinnostus on ollut kohtuullisen suuri. Varmasti jatkossa homma rauhoittuu, mutta täytyy yrittää pitää kävijöiden mielenkiinto yllä. Luonnollisesti kuvaan sitä kuvaa mikä tuntuu omalta.

Kiitokset vaan kaikille kiinnostuneille. 

Olen saanut paljon palautetta Human-näyttelystä. Pääasiassa positiivista. Kuvista on pidetty ja jotkut ovat olleet ihmeissään niiden rankkuudesta. Itse en pid ä niitä kovin rankkoina, no on siellä ehkä muutama sellainenkin joukossa. Uskoisin, että enemmänkin niiden tyylilaji ja genre on yllättänyt monet. Aika moni on ollut sitä mieltä, että olen ylittänyt rajan. Sellainen kommentti lämmittää, koska rajan ylittämisestä tavallaan on kysymys, jos asiaa katsoo vain omista lähtökohdista. Toinen kiinnostava kommentti oli ajatus sellaisen rajan ylittämisestä, että kuvat eivät näyttäisi suomalaisilta kuvilta. Se on rohkaiseva kommentti, koska tavoitteet näiden kuvien suhteen ovat korkealla.

Vastaan on tullut toki negatiivisiakin kommenteja. Sekin on varsin kiinnostavaa kuultavaa. Ne nostavat keskustelua ja haastavat kuvani. Kun niitä kuvissa olevia ratkaisuja ja asioita pääsee puolustamaan, oma tavoite ja ajatus kirkastuu.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, blogi, Human-nayttely, valokuvanayttely

Aloitin kuvablogin

Tiistai 9.9.2008 klo 20:21 - Peter Forsgård

Minulta on pitkään kyselty miksi en juurikaan julkaise kuviani blogissani. Olen tämän blogin osalta tehnyt päätöksen, että pääasiassa kirjoitan valokuvasta ja sen ympärillä olevista ilmiöistä.

Kuvia varten olen avannut uuden blogin. Julkaisen siellä kuvia, joita olen ottanut ja otan Human-näyttely projektiin liittyen.  Human-kokonaisuuden ensimmäinen näyttelyhän on parhaillaan Galleria 4-Kuudessa.

Kuvablogiini pääset klikkaamalla: www.peterforsgard.com/portraitblog

Kuvia on tarkoitus postata päivittäin. Kuvat eivät ole otettu kyseisenä päivänä, mutta mistään arkistojen kätköistä-kuvablogista ei ole kyse. Kuva an jatkuvasti tulevia näyttelyitäni varten. Kuvat ovat ja tulevat olemaan siis suhteellisen tuoreita. Kuvat ovat pääasiassa henkilökuvia eri muodoissaan.

Kun kuvaan ihmisiä kadulla juttelen aina kuvaamieni ihmisten kanssa ja lähes poikkeuksetta pyydän luvan kuvata. Mistään tele-tirkistelystä ei ole kysymys. Jonkin asteisesta kontaktikuvauksesta on siis kysymys. En pidä omaa kuvaamista varsinaisesti katukuvauksena, vaikka joku voi sen siihen genreen laittaa. En myöskään pyri kuvaamaan mitään sosiaalipornoa tai tekemään dokumenttia. Kuvaan mielenkiintoisen näköisiä ihmisiä ja pyrin tuomaan esiin heidän inhimilliset piirteet. Kuvaan useinmiten vain yhden ruudun ja nimenomaan siinä kohdassa, jossa ihmisen tapaan. Toki tilannekuvia on otettu useampikin, mutta silloinkin vain muutama.

Toivottavasti pidätte kuvista.

www.peterforsgard.com/portraitblog

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, blogi, kuvablogi, Human-nayttely

Human avattu

Sunnuntai 7.9.2008 klo 9:16 - Peter Forsgård

Eilen illalla oli Human - Inhimillistä - Mänskligt -näyttelyn avajaiset. Paikkahan oli Galleria 4-Kuus Helsingissä. Human on minun ja Robert Peranderin yhteisnäyttely.

Kiitos kaikille vieraille. Teitä oli parhaimmillaan niin paljon, etteivät kaikki mahtuneet sisään. Välillä sisään jonotettiin.

Avajaisten tunnelmaa himmensi se, ettei Robert Perander itse voinut sairauden takia osallistua avajaisiin. Oli harmi ettemme päässeet yhdessä juhlistamaan yhteisen projektin avajaisia. Toivottavasti Robert paranee pi an ja pääs emme käymään yhdessä näyttelyssä ja vaikka pitämään lokakuussa näyttelyn päättäjäisiä.

Toki näyttelyn avajaisissa kuulee pääsääntöisesti onnitteluja ja kehuja. Harvoin siinä tilanteessa kovin kovaa kritiikkiä kuulee. Luonnollisesti kehujen saaminen tuntuu keskimäärin paremmalta kuin negatiivisen palautteen kuuleminen. Mukavinta kuitenkin oli, että kuvat herättivät keskustelua ja kysymyksiä. On mukava kun katsoja pysähtyy kuvan ääreen miettimään. Hetken miettimisen jälkeen katsoja haluaa kertoa tuntemuksensa ja kuulla minun versioni kuvan synnystä ja siihen liittyvistä taustoista. Illan aikana käytiin monta mielenkiintoista keskustelua kuvista. Erityisen otettu olin meille välitetyistä Anders Petersenin terveisistä.

Kiitokset vielä kerran kaikille avajaisissa käyneille.

Näyttely on auki aina lokakuun 3:teen päivään asti. Galleria 4-Kuus, Uudenmaankatu 4-6, Helsinki. Galleria on auki ti-pe 11-17, la 11-16 ja su 12-15.30.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Human-nayttely, Perander Robert

Human - Inhimillistä - Mänskligt

Perjantai 4.7.2008 klo 14:29 - Peter Forsgård

human_juliste_080701_300px.jpg

Human - Inhimillistä - Mänskligt

7.9. - 2.10.08

ti-pe 11-17

la 11-16

su 12-15.30

Galleria 4-Kuus

Uudenmaankatu 4-6, Helsinki

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Human-nayttely, Perander Robert

Suomalainen valokuvakulttuuri esillä Ranskassa

Maanantai 23.6.2008 klo 23:21 - Peter Forsgård

Ranskan merkittävimpiin kuuluvassa Musée Nicephore Niépce:ssä on esillä laajasti suomalaista valokuvataiteen historiaa. La Photographie Finlandaise (1950-1980) näyttelyssä on esillä 150 valokuvaa tuon ajan merkittävimmiltä kuvaajilta. Näyttely on alkanut 21.6. ja jatkuu aina syyskuun loppuun asti.

Suomalainen nykyvalokuvaus on Ranskassa jo tunnettua. Helsinki School on siinä tehnyt ansiokasta työtä ja no stanut suomalaisen valokuvauksen maailman huipulle. Mielenkiintoista onkin, että tuo menestys on poikinut tämän näyttelyn. Suomalaisesta valokuvasta Ranskassa nähdään 1950-luvun kameraseura kuvaajien tuotantoa sekä 60-70 -lukujen yhteiskunnallisesti suuntautuneiden subjektiivisten dokumentaristien töitä. Nämä ovat juuri niitä kuvaajia, jotka ovat luoneet sitä pohjaa nykyiselle menestykselle. Painopiste on nimenomaan dokumentaarisessa valokuvassa. Näyttelyssä mukana ovat mm. Matti Saanio, Ben Kaila, Pentti Sammallahti muutamia mainitakseni.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, suomalainen valokuva, Helsinki School, Musee Nicephore Niepce, Saanio Matti, Kaila Ben, Sammallahti Pentti

Gary Wornellin näyttely.

Lauantai 21.6.2008 klo 14:29 - Peter Forsgård

Galleria Brondassa on vielä ensi viikon ajan Gary Wornellin valokuvanäyttely. Esillä on mielenkiintoisia suoraan alumiinille Epsonin mustesuihktulostimella vedostettuja valokuvia. Wornell on alunperin opiskellut keraamikoksi ja muuttanut Englannista Suomeen vuonna -94.

Digitaalisuuden myötä hän kiinnostui uudestaan lapsuuden harrastukseensa valokuvaukseen. Välihuomautuksena todettakoon, että viime aikoina on tullut paljon henkilöitä vastaan joiden kiinnostus valokuvaan on herännyt uudestaan digitaalisuuden myötä. Samoin paljon sellaisia kuvaajia jotka ovat aloittaneet digillä koko harrastuksen ja s itten ovat halunneet kokeilla filmille kuvaamista.

Erityistä Wornellin teoksissaan on vedostustapa. Hän on tutkinut ja kokeilut vedostamista erilaisille materiaaleille. Alumiini on yksi hänen käyttämistään materiaaleista. Hän on itse muokannut tulostimia sopimaan hänen omaan käyttöönsä.

Esillä Brondassa on mielenkiintoisia abstrakteja valokuvia. Osa niistä on epämääräisen muotoisia. Suuret kuvat on rakennettu useasta alumiinin palasesta yhdeksi suureksi teokseksi. Palasista koostuvat teokset saivat alkunsa yksinkertaisesti siitä, että hänen tulostimensa ei pystynyt tulostamaan riittävän suuria kuvia, joten hän päätti toteuttaa ne paloista. Samalla kuviin tulee kolmiuloitteisuutta myös fyysisesti.

Wornell jatkuvasti kehittelee ja kokeilee uusille materiaaleille tulostamista. Kuvista ja niiden vedostamisesta ja esitystavasta paistaa hienosti läpi keraamikontausta. Kuvan pinta on kosketeltavissa ja tuntuu osittain keraamiikalta. Kovin tarkasti hän ei paljasta tekniikkaansa, mutta sen verran hän kertoi, että alumiinilevyt käyvät läpi useita käsittelykertoja.

Mielenkiintoisia valokuvia, joita ei ihan perinteisen valokuvan genreen voi laittaa. Jos vain ehditte, niin käykää vilkaisemassa Wornellin kuvat Galleria Brondassa. (Annankatu 16, Hki)

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Wornell Gary

Corbijn Tennarissa

Maanantai 16.6.2008 klo 8:30 - Peter Forsgård

Tennispalatsissa Helsingissä on esillä hollantilaisen Anton Corbijnin valokuvia. Näyttely on hänen retrospektiivinsä. Näyttely on inspiroivin näyttely, jonka olen nähnyt.

Esillä on neljä merkittävää sarjaa Famouz, Star Trak, 33 Still-lives ja a. somebody. Kuvista selkeimmät suosikit ovat kuva Pete Townshendistä, kuva Pavarotista sekä kuva Courtney Love:sta. Kokonaisuuksista paras on minusta 33 Still Lives. Sen lavastetut paparazzi-kuvat ovat hienosti tehty ja niiden muodostama kokonaisuus toimii erinomaisesti sarjana.

Hänen ottamissaan muotokuvissa on tyyli sopi van rosoinen ja samalla siellä pohjalla jotenkin tuntuu olevan klassisen muotokuvan piirteitä. Hänen muotokuvissaan on tavallaan nykyiselle fantasiamuotokuvalle tyyppillisiä piirteitä. U2:sen Bono on sanonut Corbijnin tyylistä ja tavasta kuvata seuraavasti: ”Anton ei kuvaa sitä kuka olet vaan sitä, kuka voisit olla. ”

Muotokuvassa on aina läsnä kolme ihmistä, malli, kuvaaja ja katsoja. Malli karirma on muotokuvissa, siis hyvissä sellaisissa, usein kantava voima. Tottakai Corbijninkin kuvissa julkkismalleilla on suuri osuus siihen mitä kuvat ovat. Kuvaajan tehtävänäon saada se karisma välittymään katsojalle.

Corbijnin kuvaaminen alkoi dokumentaarisella kuvaamisella englantilaiselle New Musical Express-lehdelle. Hän nousi kuuluisuuteen yhdessä U2:sen kanssa, jota hän kuvasi vuosia. Corbijn on tehnyt myös useita musiikkivideoita mm. Depeche Modelle. Noin reilu vuosi sitten hänen ensimmäinen elokuvansa Control sai ensi iltansa. Se kertoo post-punk bändin Joy Divisionin laulajasta Ian Curtisista. Bloggasin elokuvasta tammikuussa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Tennispalatsi, Corbijn Anton

Valokuva on valokuva on valokuva

Lauantai 7.6.2008 klo 10:19 - Peter Forsgård

Galleria Luova.fi:ssä on parhaillaan esillä Jussi Aallon retrospektiivinen näyttely Valokuva on valokuva on valokuva. Jussin näyttely jatkaa varsin merkittävien näyttelyiden sarjaa Luovassa.

Esillä on Jussi Aallon kuvia viidenkymmenen vuoden ajalta. Gallerian alakerrassa on kuvia uran alkuajoilta. Esillä mm. mainoskuvia Marimekolle ym. Yläkerrassa on uudempaa tuotantoa.

Näyttely on varsin erinomainen ja tuo esiin Aallon monipuolisuuden kuvaajana. Uudistuminen eri vuosikymmeninä on upea saavutus, johan harva kuvaaja pystyy. Monien kuvaajien osalta on sanottu, että se ensmmäinen näytely/teos on se paras, mutta Jussilla näyttää virtaa ja ilmaisua riittävän. Viimei simmät kuvat tältä keväältä Helsingin patsaista ovat uutta Jussia, mutta silti tunnistettavissa hänen kuvikseen. Tuollainen uudistuminen ja raikkaus on hienoa.

Näyttelystä jäin ainoastan kaipaamaan kuvaa Catherine Deneuvesta. Sen kuvan tarina on niin hauska ja mukava. Samoin kaipasin kuvia Helsinki kirjasta, joka Jussi teki yhdessä Markku Pirin kanssa 80-luvun alussa. Myös perinteisiä muotokuvia olisin halunnut nähdä enemmän. Klassista muotokuvaa näkee nykyään aika vähän. Syynä varmasti Jussin halu profiloitua laajemmin kuin muotokuvaajana. Onneksi alakerrassa niitä kuitenkin oli.

Jussi Aalto on edelleen vahvasti mukana suomalaisessa valokuvassa. Hän toimii tällä hetkellä Helsingin Valokuvakeskuksen toiminnanjohtajana. HCP:n tarkoituksena on edistää valokuvakulttuuria pääkaupunkiseudulla, järjestää työpajoja ja tuottaa näyttelyitä mm. Galleria Luova.fi:in. Allekirjoittanut toimii HCP:n puheenjohtajana.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Luova, Aalto Jussi, HCP

Saanion valokuvat Ateneumissa

Perjantai 18.4.2008 klo 14:24 - Peter Forsgård

Ateneum aloittaa valokuvanäyttelyiden sarjan. Hienoa että Ateneum myös esittää valokuvaa. Helsinkiä muutenkin hemmotellaan hyvillä näyttelyillä. Ateneumissa avataan syksyllä japanilaisen valokuvan näyttely ja Tennispalatsissa on Anton Corbijnin Retrospektiivi toukokuun lopussa.

Matti Saanion kokoelmista löytyi 60-luvun alussa tehtyjä fotostaatteja. Ne ovat valtavan kokoisia vedoksi, jotka ovat varsin jyrkkiä. Musta on todellakin mustaa. Näyttelyn sisääntulotilassa niitä on kymmenkunta ja aiheel taan Saaniolle tyypillisesti Lapista. Kuvat ovat suorastaan monumentaalisia, kuten näyttelyesittelyssä mainitaan. Saanio itse piti niitä nykyajan freskoina.

Saaniolle kirja oli oiva tapa esittää valokuva. Hän toimi myös kuvajournalistina tehdessään reportaaseja pohjoisen elämästä. Niitä reportaaseja julkaistiin 30 kappaletta Suomen Kuvalehdessä. Hän myös teki tekstit noihin kuvareppareihin.

Saanion ajatuksia valokuvasta kuvaa hänen Valokuvalehteen tekemä pääkirjoitus vuodelta -82. Hän kirjoittaa seuraavasti: "Valokuvaaja on yhtä aikaa näyttämöllä osallistuja ja dramaturgi. Jos hän kieltää tai väistää toisen, hänen sanomansa ontuu. Osallistujana hän sisäistyy ongelmiin. Dramaturgina hänen on löydettävä osallistujan kokemuksistaan oikeat valinnat. Osallistuja vie lähemmäs ihmistä, elämän kunnioitusta: dramaturgina valokuvaajalla on oikeus ja velvollisuus seurata kutsumustaan." Tuo ajatusmaailma tulee hyvin esiin hänen kuvistaan. Kuvat kunnioittavat kohdetta ja se esitetään ilman liiallista kannan ottoa, siis suoraan ja näkyvästi. Katsojalle jää tila ajatella itse ilman, että kuvaaja liikaa osoittelee. Toisaalta monista henkilökuvista huokuu tyytyväisyys elämään, vaikka se on varsin karua niissä olosuhteissa.

Saanio oli jossain määrin ulkona valokuvauksen sisäpiiristä, koska oli enemmän omantien kulkija, eikä lähtenyt mukaan 70-luvun poliittisiin hömpötyksiin. Silti hän pystyi säilyttämään kosketuksen alaansa ja oli 70-luvulla varsin suuri vaikuttaja. Hän toimi mm. Valokuva-lehden päätoimitttajana ja myöhemmin 80-luvulla Taikin apulaisprofessorina.

Näyttely oli minusta varsin vaikuttava ja niitä "must see"-juttuja jokaiselle valokuvauksesta kiinnostuneelle.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Saanio Matti, Ateneum, Tennispalatsi, Corbijn Anton

Sunnuntain kulttuuripläjäys

Maanantai 4.2.2008 klo 0:28 - Peter Forsgård

Kiersimme vaimon kanssa aika monta valokuvanäyttelyä tänään sunnuntaina.

Kierros alkoi Valokuvataiteen museosta, jossa esillä on useita näyttelyitä. Päänäyttelynä on museon vuoden -08 teeman mukaisesti kuvajournalismia. Iso näyttelytila on jaettu kahteen osaan. Toisessa osassa on näyttely nimeltä Lehtikuvan saaliit ja saalistajat. Siinä esitetään suomalaisen kuvajournalismin lähihistoriaa ja nykypäivää. Näyttelyn idea sinänsä on ihan hyvä, mutta kokonaisuus oli jotenkin sekava. Palaset olivat aika pieniä ja paparazzi-kuvaus sai jotenkin yllättävän suuren roolin. Toisaalta ehkä se kuvaaminen oli/on sitten sitä saalistamista. Sellaisen kuvan näyttely ainakin minulle antoi. Maailmamme oli huomattavasti politisoituneempi 60-80-luvulla ja toki sekin näkyy kuvissa. Sen ajan hyvät lehtikuvat olivat kasvokuvia poliitikoista eri tilanteissa. Ennen tuota aikaa ja minusta sen jälkeen kuvaaminen on laajempaa ja syvällisempää suhteessa yhteiskuntaan. Poliittinen aika oli oma aikansa ja vaati omanlaisensa kuvat. En lähde arvottamaan sen enempää paremmuudesta, kuvajornalistit tekevät oman aikansa näköisiä kuvia.

Ero näkyy hyvin Ison näyttelytilan toisessa näyttelyssä, Hannes Heikuran Hiljaiset kuvat. Ote on varsin erilainen. Kuvissa aihepiiri on laaja, ulkomaiset suuret maailmaa kuohuttaneeet tapahtumat ja toisaalta hyvin arkiset kotoiset askareet. Kuvissa on koko elämän kirjo mukana, ei välttämättä yhteiskunnan päättäjät tai kerma vaan tavallinen ihminen. Kaikissa kuvissa on näkyvissä visuaalisesti yhtenevä Heikuran tyyli. Heikuralla valollinen näkeminen on huippuluokkaa. Valollisuus on minusta jokaisen valokuvan perusraaka-aine, ilman valoa ja varjoa ei ole VALOkuvaa. Heikuran jokainen 113:sta esillä olleesta kuvasta on yksistään teos jo sellaisenaan ilman mitään sen kummempaa selitystä.

Toukokuussa samaisessa paikassa on Next generation - kuvajournalismin nuoret näkijät -näyttely. On mielenkiintoista nähdä millainen kokemus siitä tulee. 

Seuraava etappi oli galleria Luova.fi ja Lauri Mannermaan Interstate Lovesong. Kuvat olin toki nähnyt, kun autoin Mannermaata ripustamaan kuvat. Avajaisethan ovat enemmän sosiaalinen tapahtuma, ei silloin kuvia näe väenpaljouden keskellä. Mannermaan kuvat oavt kymmenen vuoden ajalta eri puolelta USA:ta. Kuvat noudattavat Gary Winograndin ja William Egglestonen perinteitä. Minusta vaikutteita on myös Friedlanderilta. "Parhaassa tapauksessa valokuva voi toimia katalysaattorina,joka auttaa meitä aavistamaan olemassaolon ytimen ja elämän syvän ilon. Iloa ja valoa ei kuitenkaan ole ilman varjoa. Varjon tuominen tietoisuuteen on edellytys eheydelle ja luovuudelle."  sanoo Lauri Mannermaa. Tuo lause kuvastaa minusta parhaiten tuota näyttelyä.

Luova.fi:stä hyvän latte-kahvin jälkeen nokka kohti Kiasmaa ja Nan Goldinin retrospektiivistä näyttelyä. Vaikka Nan Goldin ei varsinaisesti ole minun suosikkikuvaajiani täytyi diasarja Sexual Depency ehdottomasti nähdä. Se taisi olla edellisen kerran Helsingissä esillä vuonna -89, muistaakseni. Silloin se jäi näkemättä. Täytyy kyllä myöntää, että diasarja oli loppuakohden aavistuksen puuduttava. Perä jälkeen toinen toistaan samanlaista kuvaa, onneksi kuitenkin vaihtelua oli ja sai mielenkiinnon pysymään yllä. Toisaalta diasarja pituus ja tapa jolla siinä kuvaa tulee toinen toisensa jälkeen kuvaa Goldinin tapaa kuvata. Vaimoni hajatelma Goldinin nähtyään: "oman kuolevaisuuden tajuaminen on ehkä sittenkin onnellisuuden keskeisin peruselementti - tulee eläneeksi ilman loppua hoputtavia ääritilakokeiluja." kuvastaa hyvin niitä tuntoja jota näyttely herättää. Esillä oli myös pari huoneellista isoja vedoksia kyseisestä diasarjasta.

Kiasmasta vielä yhteen näyttelyyn, Tennarin Pixar-animaatiostudion esittelyyn. Vaikka kyseessä ei olekaan valokuvanäyttely, niin sen verran kommentoin, että minusta tuossa on hyvä esimerkki kaikille Innovaatioyliopistoon kielteisesti suhtautuville. Pixarin toiminta on hyvin poikkitieteellistä, insinööritieteet, kauppatieteet ja taide puhaltavat samaan hiileen ja synnyttävät huikeita ylämyksiä.

Helsingissä on paljon nähtävää valokuvan ystäville. Valokuva elää hyvää aikaa usealla rintamalla. :) 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Goldin Nan, Mannermaa Lauri, Heikura Hannes, Luova, Kiasma, Valokuvataiteen museo

Ahdasmieliset ovat käyneet näyttelyssä.

Keskiviikko 28.11.2007 klo 18:22 - Peter Forsgård

Sally Mannin Tennarissa olevasta näyttelystä on tehty tutkintapyyntö. Kuvat kuulemma loukkaavat ihmisarvoa, koska kuvissa on alastomia lapsia ja kuolleita. Hui kamala. Olen kuullut, että lapset menevät saunaan alasti, pitäisiköhän tehdä tutkintapyyntö saunasta? 

Alastomat lapset keskustelu käytiin jo 90-luvulla, turha siihen on enää palata. Kuvissa olevat kuolleet ovat itse vapaaehtoisesti lahjoittaneet ruumiinsa tieteellisen tutkimuskäyttöön. He ovat tienneet mihin ovat sitoutuneet, ei heidän ihmisarvoa ole mitenkään loukattu. Suosittelisin noille kanteen tekijöille tutustumista kuvien taustaan ja siihen mitä Mann on niistä itse sanonut.

Uutinen asiasta Hesarin kulttuurisivuilla.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, valokuvaus, Mann Sally, Tennispalatsi

Uusi galleria Helsingin galleria kartalle

Perjantai 16.11.2007 klo 9:00 - Peter Forsgård

Eilen oli Galleria Luova.fi:n ensimmäisen näyttelyn avajaiset. Ensimmäinen näyttely on Anders Petersenin Insides.

Galleria Luova.fi on valokuvagalleria. Gallerian yhteydessä on kirjakauppa, jossa on Suomen suurin valikoima valokuvauskirjoja. Petersen eilen ennen avajaisia tosin sanoi, että taitaa olla pohjoismaiden suurin valikoima. Kirjakaupan yhteyteen on tulossa myös kahvila.

Eilen avattiin tarkkaan ottaen galleriasta vain yläkerta. Alakertaan on tulossa lisää galleriatilaa, jota voi käyttää erillisenä näytelytilana tai sitten yhdessä yläkerran tilan kanssa. Alakertaan tulee myös luentotilat, jossa tullaan pitämään työpajoja. Työpajoja järjestää jatkossa HCP - Helsingin Valokuvakeskus. Alas tulee myös HCP:n toimistotila. Helsingin Valokuvakeskus aloittaa laajemman toimintansa ensi vuoden alussa. Galleria Luova.fi toimii myös Helsingin Valokuvakeskuksen galleriana. 

Avajaisissa oli valtavasti väkeä. Paljon tuttuja valokuvausalan ihmisiä oli paikalla. Avajaisten piti loppua 7 aikaan, mutta vielä puolikahdeksan pintaan väkeä tuli ovesta sisään. Avajaiset olivat kaikin puolin menestys.

Itse näyttelyn kuvista kirjoittelen myöhemmin.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Petersen Anders, Luova, HCP

Helsinkiä hemmotellaan näyttelyillä.

Keskiviikko 17.10.2007 klo 10:50 - Peter Forsgård

Helsingissä on syksyn aikana kaksi varsin merkittävää näyttelyä. Tänään on Sally Mannin näyttely ensimmäistä päivää auki yleisölle. Näyttely What Remains on Tennispalatsissa.

Helsingissä esillä on kolme eri kokonaisuutta, Immediate Family, Deep South ja What Remains. Sally Mann heräti aikoinaan 90-luvun alussa pahennusta USA:ssa Immediate Family -sarjallaan. Alastomat lapset olivat joillekin liikaa. Samaan aikaan USA:ssa aiheutti polemiikkia Robert Mapplethor pin kuvat. Seurasin noita molempia kesk usteluja sen mitä siihen aikaan pystyi. Se oli ennen netin suomia mahdollisuuksia, joten seuraaminen ei kaikilta osin ollut mahdollista. Syy miksi seurasin tuota moraalikeskustelua oli se, että tein silloin osin noiden tapausten innoittamana Helsingin Yliopistossa etiikan luentoihin liittyvää esseetä valokuvaajan ja valokuvan moraalista. Harmikseni en tuota kirjoitustani löytänyt mistään. 

Sally Mannin kuvat omista lapsistaan ovat suurin osa minusta aivan turhaan aiheuttanut kohua. Toki joukossa on muutama kuva, joka kieltämättä voi nostattaa keskustelua. Esimerkiksi kuva Venus After School on yksi esimerkki paheksuntaa aiheuttaneesta kuvasta. Minusta on ihan luonnollista, että kuva on aiheuttanut ja aiheuttaa edelleen keskustelua. Mikä tuon kuvan erottaa lapsipornosta? Sen taiteellisuus, valaisu, tarkoitus vai mikä? Haluan korostaa, että en tarkoita, että tuo kyseinen kuva olisi ehdottomasti lapsipornoa, vaan haluan pohtia mikä sen siitä erottaa. Kyseinen kuvan vedokset ovat muuten loppuunmyyty. Mannin vedosten hinnat ovat tietojeni mukaan vaihdelleet $20.000 - $60.000 välillä. 

Toinen hyvin merkittävä valokuvanäyttely avataan 16.11.07 Helsingin Valokuvakeskuksen galleriassa. Tuo näyttely on Anders Petersenin Deutsche Börse-kilpailussa ollut kuvasarja About Gap and St. Etienne. Se oli ensi kerran esillä Arlesissa 2006. Tuosta uudesta galleriasta ja Helsingin Valokuvakeskuksesta ja sen taustoista ja taustalla olevista ihmisistä lisätietoa myöhemmin, kunhan galleria on saatu avattua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Mann Sally, Tennispalatsi, Petersen Anders, Luova, Deutsche Borse Photography Prize

Galleria on sitten varattu...

Keskiviikko 12.9.2007 klo 22:22 - Peter Forsgård

Tänään kävin kolleegani Robert Peranderin kanssa kirjoittamassa nimet paperiin Galleria 4-kuudessa. Näyttelymme on syyskuussa 2008. Apurahapaperitkin pistin menemään, katsotaan miten sen kanssa käy.

Meillä molemmilla on siinä mielessä hyvä tilanne, että kuvat ovat jo olemassa; ne kuvat joilla galleristi meistä kiinnostui. Meillä on vielä kokonainen vuosia aikaa hioa kokonaisuutta, mutta mitään hirvittävää painetta luoda uutta kuvaa ei tähän näyttelyyn ole.

Kuvista en tässä vaiheessa sen enempää kerro. Palataan niihin sitten lähempänä ensi vuoden syyskuuta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Human-nayttely

Valokuvanäyttelyprojekti....

Keskiviikko 4.7.2007 klo 21:01 - Peter Forsgård

Kiertelin tänään kolleegan kanssa Helsingin Gallerioita portfolioni kanssa. Meillä on suunnitteilla yhteisnäyttely tai ei se mikään suunnitelma ole, se toteutetaan.

Vastaanotto gallerioissa oli kuvien katselun jälkeen hyvä. Kaksi ensimmäistä galleriaa halusivat kuviamme esille varsin innokkaasti. Näyttely tosin toteutuu näillä näkymin aikaisintaan tammikuussa 2008 ja/tai syyskuussa 2008. Kuvista, projektista ja kolleegasta ei tässä vaiheessa sen enempää, koska kaikki on vasta alustavaa. Kuvat ovat jo periaatteessa olemassa, mutta varmasti tässä vuoden aikana tulee lisää ja mahdollisesti "parempia". Kuvat tulevat olemaan jotain aivan muuta kuin mitä "Unia ja Sarjakuvia Arjessa" oli.

Yllätyin todellakin kuviemme vastaanotosta, koska suurin osa gallerioista oli buukattu vuodeksi eteenpäin eli kysyntää ja tarjokkaita riittää. Osa gallerioista tarjosi kevättä 2009. Tuntuu siltä, että gallerioita on liian vähän, koska ne ovat niin täynnä. Se näkyy myös osittain hintatasossa, koska jotkut gallerioista pyytää aika huimia summia kuukauden näyttelystä.

Tuntuu vahvasti siltä, että valokuva kiinnostaa... :).    

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Unia ja Sarjakuvia

Oi Maamme - valokuvanäyttely

Keskiviikko 16.5.2007 klo 18:52 - Peter Forsgård

Tennispalatsissa on iso näyttely suomalaisesta valokuvasta. Näyttely Oi Maamme liittyy Suomen 90-vuotisjuhlavuoteen. Esillä Tennispalatsissa on kuvia Suomesta eri vuosikymmeniltä ja 23 eri valokuvaajalta. Yksi heistä on ulkomaalainen, Martin Parr, muut ovat suomalaisia.

Näyttely oli minusta varsin vaikuttava. Oikeastaan ainoa asia jota jäin kaipaamaan olivat kuvat ihmisistä tänään ja sitä urbaania Suomea, joka on monelle myös todellisuutta. Näyttelyyn on kerätty kuvia 60-luvulta 2000-luvulle. Olen elänyt koko tuon kyseisen ajan kaupungissa. Minusta näyttelyssä olisi selvästi myös pitänyt näyttää kaupunkilainen todellisuus. Myös kaupunki ja urbaani on oikeasti todellista, emme me kaikki ole maaseudulta. 

Ainoan ulkomaalaisen Martin Parrin kuvat eivät minusta nousseet sille tasolle, mitä minä niitä olen aikaisemmin nähnyt. Dokumentissaan englantilaisista lomaviettäjistä New Brightonissa välittyy huomattavasti paremmin läsnäolon tuntu. Nyt täytyy tunnustaa, etten ihan varmasti muista mikä sen kuvasarjan nimi oli, mutta se taisi olla Last resort. Myöskin se Parrille tyypillinen värikylläisyys jäi Tennarin kuvista puuttumaan. Hänen kuviaan vastapäätä oli ripustettu Markus Jokelan suuret ja värikylläiset vedokset. Ne jättivät Parrin selkeästi varjoon. Mahtoiko Parr täällä oleskellessaan tuntea itsensä niin ulkopuoliseksi, että hän halusi näyttää sen kuvissaan?

Tykkäsin kovasti Kovalaisen kuvista. Niissä oli hyvä tunnelma ja suurin osa siitä tunnelmasta tuli kuvien valosta. Minusta niiden valo on sellaista, mikä on olennaista valokuvalle.

Stefan Bremeriltä oli kuvia hänen Yön hahmot-sarjastaan. Niihin kuviin liittyy siinä mielessä minulle hauska yksitykskohta, että Pääkallomies oli lukiossa samalla luokalla kanssani. Yhdennäköisyys korvakorua myöten on niin ilmeinen ellei sitten ole kysymys kaksoisolennosta.

Esko Männikön kuvat olivat muista kuvista mukavasti poikkeavia. Suuret vedokset oli laitettu vanhanaikaisiin kehyksiin.

Kaikenkaikkiaan erinomainen näyttely, joka on ihan must kaikille Suomesta, elämästä ja valokuvasta kiinnostuneille. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Tennispalatsi, Parr Martin, Jokela Markus, Kovalainen Ritva, Bremer Stefan, Mannikko Esko

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma jatkuu... osa jotain/jotain

Keskiviikko 25.4.2007 klo 16:50 - Peter Forsgård

Helsingissä on taas monta kiinnostavaa valokuvanäyttelyä meneillään. Kävin eilen Sanomatalossa, minkä käytävägalleriassa on esillä valokuvaaja Janne Mikkilän Malecónin lapset Valokuvanäyttely. Mikkilä on kuvannut rapistunutta Malecón rantabulevardia Havannassa Kuubassa.

Kuvien kautta voi aistia sen loiston, mikä Malecón kadulla joskus on ollut. Nyt jäljellä on vain rapistuneita ja sortuvia taloja. Mikkinen on kuvannut taloissa asuvia lapsia. Kuvat voisivat hyvinkin olla surullisia ja kerto a osoittavammin siitä kurjuudesta, jossa lapset si ellä elävät. Kuvien synnyttämä fiilis oli jotenkin erikoinen. Samaan aikaan kun kuvista huokui lasten ilo ja usko tulevaisuuteen, niin sieltä paistoi läpi surullisuus. Minusta kuvissa oli osattu hienosti yhdistää etiikka ja estetiikka. Uskoisin, että se ilon ja surun samanaikainen tunne syntyy juuri tästä etiikan ja estetiikan yhdistämisestä. Osa näyttelyn kuvista löytyy Mikkilän studion studio Blickin sivuilta.

Toinen näyttely, jossa piipahdin eilen oli Annika von Hausswolffin Helsinki at Last-näyttelyn avajaiset Galleria Huuto Uudenmaakadulla. Esillä on neljä valokuvateosta, jotka havainnollistavat hänen taiteellista kehitystään.

Aavistuksen olivat kuvat minulle ns. liian taidetta. En aivan oivaltanut kupletin juonta. Annika von Hausswolffin kuvista minulle tutumpia ovat ns. hiljaiset rikospaikkakuvat. Niitä oli esillä juuri päättyneessä I love Malmö-näyttelyssä Turun taidemuseossa. Niissä on enemmän valokuvaa minulle. Mikähän muuten purkka teemassa on niin kiehtovaa? Norjalainen Cecile Dahl tekee aika samantyylistä aihetta, tosin hiukan laajemmin tutkiessaan kuvien avulla purkkakulttuuria. Käykää itse toteamassa miltä kuvat teistä vaikuttavat.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Mikkila Janne, Hauswolff Annika von, Dahl Cecile, Galleria Huuto

I love Malmö - näyttely Turun taidemuseossa

Maanantai 2.4.2007 klo 11:16 - Peter Forsgård

Käväisin toissa viikonloppuna Turussa. Muiden asioiden ohella jäi hiukan aikaa, joten päätin sivistää itseäni ja käydä katsomassa Turun taidemuseossa I love Malmö-näyttelyn. Se on näyttely johon on koottu nykytaidetta Malmön taidemuseon kokoelmista. 

Esillä oli varsin mukavasti valokuvaa ja videoinstalaatioita. Luonnollisesti minua kiinnosti eniten tuo valokuva. Useimmat taiteilijat, joiden töitä oli esillä käyttää nykytaiteen muodin mukaan useita eri tekniikoita. Videoinstalaatiot ovat varsin yle isiä valokuvaajien keskuudessa. Esillä oli mm. norjalaisen Knut Åsdamin videoteos Untitled: Pissing. Tutustuin Åsdamin tuotantoon laajemmin viime kesänä Oslossa. Hänellä oli retrospektiivinen näyttely Austrup Fearnley-museossa

Mielenkiintoisia valokuvaajista, vai pitäisikö sanoa valokuvaa esittämästapana käyttävistä taiteilijoista, esillä oli mm. Cecile Dahl. Hänen on kuvannut purukumin kulttuurihistoriallista merkitystä amerikkalaisuuden ikonina, Suckers-sarjassaan. Ruotsalainen Annika von Hausswolfilta oli esillä mm. teos Still life (John & Jane Doe in the Arena), jossa kuvataan tenniskenttää. Kaikki näyttää olevan ihan kunnossa, mutta kentällä makaa kaksi ruumista. Annika von Hausswolffin luokittelen kertovaan (narrative) valokuvataiteeseen. Kuvat muistutavat tavallaan elokuvastillejä. Tosin von Hausswolfin teokset eivät valaisultaan ole kuitenkaan elokuvamaisia vaan enemminkin valottomia kuvia, nykytaidevalokuvauksen perinteen mukaan. Kolmas varsin kiinnostava oli norjalainen A K Dolven. Hänen esillä ollut teos Between Two Mornings North, muistuttaa tunnelmaltaan Elina Brotheruksen meren äärellä kuvaamia töitä. Valokuvat ovat suhteellisen pelkistettyjä ja niukkoja. Muita valokuvia oli mm. Carl Michael von Hausswolffin Red Empty (Chicago)-sarja. Hän on kuvannut Chicagossa hylättyjä ja tyhjiä teollisuusrakennuksia. Kaikki tuon sarjan kuvat ovat hyvin punasävyisiä.

Suomalaisiakin oli esillä. Valokuvaa oli mm. Liisa Lounilalta. Tässä näyttelyssä oli esillä hänen tv-ruudusta otettuja kuvia videoelokuvien näkymistä. Lounilan lähtökohtana on valokuvan eri lajityypit ja niitä hän hyödyntää teoksissaan. Muita suomalaisia esillä olevia taiteilijoita ovat Jukka Korkeila, Petra Lindholm, Jussi Niva, Nina Roos ja Marika Uutinen. 

I love Malmö oli varsin mielenkiintoinen kokemus. Näyttely on auki vielä huhtikuun 22.4. asti, joten jos poikkeat Turussa käy ihmeessä katsomassa. 

(Olen linkittänyt ne kuvat ja taiteilijat, jotka nopealla Googlen hakutuloksia silmäilemällä löysin) 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, valokuvaus, Austrup Fearnley, Dahl Cecile, Asdam Knut, Hauswolff Annika von

SAGA --- Minkkisen näyttely Salossa

Sunnuntai 18.3.2007 klo 10:00 - Peter Forsgård

Käväisin eilen pikavisiitillä Salossa Veturitallissa katsomassa Arno Rafael Minkkisen SAGA-näyttelyn.

Näyttely oli todella vaikuttava. En ole aikaisemmin nähnyt Minkkisen kuvia livenä. Kuvien vaikuttavuus on aivan eri luokkaa kuin kirjoista katsottuna. Vedosten laatu oli minusta huippuluokkaa ja esille pano todella hyvä. Kuten näyttelyn nimestäkin voi päätellä on esillä Minkkisen tuotantoa ihan omakuva teeman alusta aina vuoteen 2004. Esillä oli myös se ensimmäinen omakuva (tietääkseni) Self-portrait, Millerton New York, 1971), josta koko projekti alkoi.

Minkkinen kuvaa yksin eikä kuvissa ole käytetty apuria esim. kameran laukaisemiseen. Kuten arvata saattaa Minkkinen käyttää pitkää lankalaukaisinta. Tosin erilaisia huhuja olen kyllä kuullut, että ihan joka kerta näin ei olisi, mutta ne ovat siis vain huhuja. Muutamia kuvia katselessa joutui todella miettimään kuinka kuva on voitu ottaa. Mistä lankalaukaisn menee? Esimerkiksi Self-portrait, Fosters Pond, 1996 on varsin taidokkaasti tehty. Hän kertomuksensa mukaan on kaivautunut lumihankeen ja hitaasti nyrkeillään sulattanut lumen ja työntänyt kädet ulos. Tuosta tilanteesta tuskin kovin monta kuvaa tuli otettua.

Esillä oli myös lyhyt videopätkä, jossa näytettiin muutama kuvanottotilanne. Mukana oli myös lyhyt haastattelu, jossa Minkkinen kertoi ajatuksiaan tavastaan ottaa kuvia.

Oma suosikkini on ehdottomasti Self-Portrait, Fosters Pond, 1989. Kuva on minusta visuaalisesti erittäin vaikuttava, niin sommitelmallisesti kuin valollisesti. Nimenomaan tämä valollisuus ja valo käyttö tai oikeammin sanottuna valon hyödyntäminen on minusta loistavaa suurimmassa osassa Minkkisen kuvista. Liian paljon nykyvalokuvauksessa unohdetaan valo ja sen hyödyntäminen osana ilmaisua. Minulle valo on kaiken a ja o valokuvassa. Oli kyse sitten taidevalokuvasta, uutiskuvasta tai muotokuvasta. Valolla, sen luonteella ja intensiteetillä luodaan kuvaan se lopullinen tunnelma, jolla saadaan pysäytettyä katsoja ja sanoma saadaan läpi. Toki tietyissä kuvissa valottomuus on se ilmaisullinen keino, jolla tunnelma luodaan. Toki silloinkin on kyse valosta ja harkitusti sen puutteesta. Valottomuudella en tarkoita pimeyttä vaan valo ei ole kuvassa osana sommitelman vahvistajana ja kolmiulotteisuuden tunteen tuojana. Valoton kuva on siis varsin kaksiulotteinen.

Olen lähdössä heinäkuussa Vilnaan Luovan järjestämään Minkkisen työpajaan, maltan tuskin odottaa.... 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Minkkinen, Veturitalli

Tennarin kaksi näyttelyä

Maanantai 12.3.2007 klo 16:00 - Peter Forsgård

Käväisin sunnuntaina katsomassa Tennispalatsissa olevat kaksi näyttelyä. Alakerrassa on Robert Doisneaun näyttely Pariisin kuvaaja. Hän on yksi suosikkikuvaajistani. Jotenkin Doisneaun kuvista huokuu inhimillisyys ja kohteensa kunnioitus. Hän ei hakenut sensaatiota vaan tyytyi kuvaamaan ympärillään olevaa elämää, kotikaupunkinsa elämää. Monet arkiset asiat eivät olleet hänelle liian tavallisia. Siitä voisimme jokainen ottaa oppia. Ympärillämme tapahtuu koko ajan paljon kuvattavaa. Tuntuu, että n ykyään haetaan kuvattavaksi jotain erikoista ja sitä kau tta näyttävyyttä kuviin. On jotenkin sellainen tunne, että aihe sinänsä on se merkittävä asia, eikä kuvan visuaalisuus. kuvattava kohde ei minusta ratkasi kuvan "hyvyyttä". Todellinen taituri saa visuaalista kuvaa aikaiseksi ihan arkisistakin asioista.

´Suudelma Pariisin kaupungintalon edessä´-kuvasta oli kaksi vedosta esillä. Toinen oli varsin suuri, muutaman metrin korkuinen ja toinen sitten ns. normaalikokoinen. Merkittävää näissä kahdessa vedoksessa oli se, että ne oli vedostettu aika eri sävyisiksi. Toisessa kuvassa taustalla oelvat rakennukset melkein hävisivät taustaan ja toisessa ne olivat selkeästi erotettavissa tummina elementteinä taustalla. Minusta se on hiukan erikoista, koska yleensä vedokset ovat samalaisia, sellaisia kuin valokuvaaja on niiden tarkoittanut olevan.

Yläkerrassa oli näyttely Tähtitaivas. Näyttely suomalaisen elokuvan kultakaudesta. Tosin minusta suomalaisen elokuvan kultakausi on parhaillaan menossa, tai sitten nyt on menossa toinen kultakausi. Näyttelyssä minulle kiinnostavinta olivat suuret muotokuvat sen ajan suomalaisista tähdistä. Sen ajan muotokuvaus otti esikuvansa Hollywoodin glamourkuvista. Kuvien valaisu ei aivan noudata sitä perinteistä muotokuvan valaisua. Valaisun esikuva oli elokuvavalaisu. Tyypillinen valaisu oli kovilla valoilla ja usein käytössä oli myös ns. Freshnel-linssi.

Näyttäviä kuvat toki olivat, mutta en aivan varauksetta pidä tuosta tavasta valaista. Tuohon elokuvatyyliseen muotokuvausvalaisuun voi tutustua kirjassa Hollywood Portraits. Kirjasta löytyy eri vuosikymmenten tyylit ja tavta valaista. Mukana on myös valaisukaaviot. Kirjan alkuosassa on myös varoitettu: Tällä valaisutyylillä et varmastikaan tule pääsemään muotokuvan valaisun peruskurssista.

Meillä on varsin hyviä valokuvanäyttelyitä menossa parhaillaan. Tämä Tennarin Doisneau, Salossa Veturitallissa on Minkkisen näyttely. Keväällä , toukokuussa, on Tennarissa Oi Maamme-näyttely, jossa on esillä paljon suomalaisia eturivin valokuvaajia. Syksyllä, lokakuussa, on vielä luvassa Sally Mannin-näyttely.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Tennispalatsi, Doisneau Robert, Mann Sally, Minkkinen, muotokuvaus

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »