My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Saatanan tunarit. Tekijänoikeudet puhuttavat.

Tiistai 21.4.2009 klo 16:21 - Peter Forsgård

Tekijänoikeudet puhuttavat taas varsin paljon. Sanoma News on aloittanut free-lancereiden painostamisen. Sanoma-konserni haluaa kaikki taloudelliset tekijänoikeudet mm. kuviin. Käsitykseni mukaan tuo koskee myös tekstejä.

On mielenkiintoista miten lehtitalo tässä sahaa omaa oksaansa. Mitä enemmän ne tuota tekevät, sen heikommin niillä tulee menemään. Uudet vaikuttamismediat vievät lukijoita ja tieto kulkee ihan eri teitä kuin ennen. Sosiaalisen median ja yhteisöjen kautta tietoa ja uutisia kulkee valtavat määrät. Blogit taustoittavat asioita ja i lmiöitä. Perinteinen lehdistö on aivan ihmeissään. Miksei lehtitalot tee niitä taustottavia juttuja laajemmin esim. blogien ja mikrobloggauksen kautta. Syntyisi aitoa keskustelua, joissa ihmiset ovat omina itsenään mielipiteittensä takana. Nyt lehtien keskustelut uutisista ovat nimimerkkien nokittelua. Tosin keskimäärin se nokittelu on samaa tasoa kuin nykyinen uutisointi, ei sen puoleen. Toki ymmärrän ansaintalogiikan olevan tässä sosiaalisen median kentässä ongelma. Tietysti laadun parantaminen journalismissa voisi olla yksi vaihtoehto, mutta se ei varmaan ole käynyt mielessä....

Käy pistämässä nimesi adressiin! Itse olen myös lopettanut kaikki Sanoma-konsernin lehtien tilaamisen. Hesari kyllä tulee talouteen. Harmi sinänsä, että se on käytännössä ainoa tilaamisen arvoinen sanomalehti Suomessa. Samoin vältän SanomaWSOY:n kirjojen ostamista. Neloskanavaa tulee vielä katseltua.

Samaan aikaan kun käy keskustelu noista kohtuuttomista tekijänoikeusvaatimuksista tekijänoikeusjärjestöt käyvät Bookabookan kimppuun. Kohtuullisen irvokasta ja hiukan jopa huvittavaa. Kestävän kehityksen pohjalle rakentuva pääasiassa oppikirjojen vuokraaminen on heidän mielestän suuri rikos. Taisi olla uutisissa maininta, että moisesta rikoksesta maksimirangaistus on kaksi vuotta vankeutta. Hetkinen! Eikös juuri joku kännissä lapsen päälle ajanut saanut puolitoista vuotta. Ensikertalaisena päässee vapaaksi alta vuodessa. 

Qaikussa käydään asiasta kiinnostava keskustelu.  

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tekijanoikeus, free-lance, SanomaNews, Bookabooka, Qaiku

Kuvaussopimuksesta konsertissa

Lauantai 28.6.2008 klo 9:34 - Peter Forsgård

Avril Lavignen konserttien kuvauksista on syntynyt kiista. Suurinta närää on aiheuttanut vaatimus kaikkien mahdollisten epäselvyyksien käsitteleminen Yhdysvalloissa heidän tuomioistuimessaan. Varsin erikoista se onkin, miksi Suomessa otettu kuva ja sen mahdolliset käyttöön liittyvät ristiriidat sovitellaan USA:ssa.

Muuten minusta konsertin järjestäjä ja artisti voivat määritellä kuvien käytön aika tarkasti. Onhan kyseess ä taiteellisen esityksen jäljentäminen. Toki journalistinen käyttö konsertissa kertovissa jutuissa on aivan eri asia. Sopimuksella pyritään estämään, ettei kuvat päädy kaupallisille toimijoille, jotka tekevät sitten artiistin kuvilla bisnestä. Siinä kohdassa minusta sopimus on täysin asiallinen. Journalistit vetoavat siihen, että voivathan katsojatkin kuvata omilla kännyköillään täysin vapaasti. Miten yhtäkkiä satunnainen kännykällä kuvaava konsertissa kävijä kuvaa samantasoista kuvaa kuin ammattikuvaaja ammattikalustollaan...

Aiheeseen liittyen The Online Photographer on ehdottanut ns. Celebmark:ia. Julkkisten omaa copyright suojaa itsestään otettuihin valokuviin ja niiden käyttöön. Sen mukaan julkkis voisi halutessaan celebmarkata itsensä ja estää hänestä otettujen kuvien kaupallisen hyödyntämisen. Teoriassa varmaan ihan mainio ehdotus, mutta aika hankala käytännössä yhdistää sananvapauteen. Mikä on esim. noissa tilanteissa kaupallisuuden ja journalismin raja. Keltainen lehdistöhän käyttää häikäilemättömästi hyväkseen tuota häilyvää rajaa. Julkkisia tuskin kuvataan journalisitisessa mielessä kertomassa, jostain tärkeästä uutisesta vaan kyse on suoraan lehden myynnin edistämisestä eli annetaan sitä mitä lukijat haluavat. Silloinhan kyse ei ole journalismista. Toisaalta se voiis suojata julkkkiksia vapaa aikanaan ja antaisi kuvaukseen mahdollisuuden vain julkkiksen omassa "toimialassaan" toimimisen. Käytännössä esimerkiksi urheilijan kuvaaminen urheilutilanteessa ym.

Seuraavassa bloggauksessaan The Online Photographer selventää motiivejaan, kun sitä kommenteissa kysytään. Hän ei ole sinänsä huolestunut julkkiksista vaan siitä ongelmasta, jonka paparazzi-kuvaajat saavat aikaan.  

Mielenkiintoinen ehdotus, mutta käytännösssä kuitenkin aika mahdotonta toteuttaa.  

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tekijanoikeus, The Online Photographer

Oikeudesta tuotemerkkiin ja taide.

Torstai 17.1.2008 klo 21:55 - Peter Forsgård

Taiteilija Jani Leinonen on tehnyt taideteoksia käyttäen Raisio Oy:n Elovena-tyttöä. Leinonen on muuttanut Elovena-tytön erilaisiin muotoihin ottaen kantaa muuttuneeseen maailmaan. Eloveena-tyttö on puettu esim. huntuun ja on osana mielenosoitusta ym.

Raisio Oy on puuttunut rekisteröimänsä tuotemerkin luvattomaan käyttöön. Tilanne on mielenkiintoinen, koska tuotemerkin copyright on Raisio Oy:llä. Leinonen on käyttänyt niitä ilman lupaa ja liittänyt siihen asioita, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä Raisio Oy:n kanssa. Vaikka olisikin niin siitä huolimatta tilanne on mielenkiintoinen.

Leinosen mielestä on sananvapauden riistämistä, jos pitää kysyä lupaa tuotemerkin omistajalta. Samoin Leinosen mielestä Raisio Oy yri ttää estää yhteiskuntakriittisen taiteen tekemisen. Minun mielestäni tällä asialla ei ole mitään tekemistä sananvapauden kanssa tai yhteiskuntakriittisen taiteen tekemisen estämisen kanssa. Raisio Oy:hän haluaa vain estää omistamansa tuotemerkin käytön ilman lupaa.

Selkeästi Raisio Oy omistaa tekijänoikeudet rekisteröimäänsä tuotemerkkiin ja sen käyttö ilman lupaa ja asiayhteydessä, jossa se ei tuotemerkin omistajan mielestä kuulu olla, on tietääkseni lain mukaan kielletty. Eihän valokuvaakaan saa tekijänoikeuslain mukaan käyttää kuvaaja loukkaavassa yhteydessä. Kuvaa ei myöskään saa muuttaa tai käyttää ilman lupaa. Miksi taiteen nimissä pitäisi rekisteröityä tuotemerkkiä sitten voida käyttää vapaasti? Toinen ulottuvuus tilantessa on myös toisen omistaman tuotemerkin kaupallinen hyödyntäminen. Oletan tässä siis, että Leinosen työt ovat myytävänä. Voiko siis Leinosen tulkinnan mukaan taiteen varjolla tehdä mitä tahansa? 

Omasta mielestäni Leinosen Eloveena-kuvat, siis ne jotka olen nähnyt, ovat mainioita. Niissä vanha perinteinen ja tunnettu merkki on uudenaikaistettu ja laitettu ottamaan kantaa Leinosen mielestä tärkeisiin asioihin. Toisaalta eivät ne näkemäni kuvat, välttämättä ole edes vahingoksi tuotemerkille, vaan ne voivat jopa toimia päinvastoin.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tekijanoikeus, Leinonen Jani

Tekijänoikeusrikkomuksesta...

Keskiviikko 11.7.2007 klo 13:48 - Peter Forsgård

Länsi-Uudenmaan Syyttäjänviraston kihlakunnan syyttäjä Krista Soukola on tehnyt mielenkiintoisen syyttämättäjättämispäätöksen. Karprint oli luvatta käyttänyt Sukeltaja-maailma lehdessään sukelluskohteet.com verkkosivuilta otettuja kuvia ja tekstiä. Kuvista oli tiedon mukaan jopa poistettu copyright-merkit. Mahtoiko myös meta-tiedot olla käsiteltyjä? Tuntuu ihmeelliseltä, että syytteiltä vältyttiin. Kuvat olivat todistettavasti otettu luvatta käyttöön, jonkun siis pitäisi olla vastuussa.

Snorkkeli.netin keskustelupalstalta voivat halukkaat käydä lukemassa kuinka huonomuistista Karprintin toimituksen väki on... :). Hupaisin kohta on aivan selkeästi: "rr ei myöskään ole tiennyt, onko hän poistanut kuvista copyright-merkinnät vai oliko ne jo poistettu hänelle toimitetusta aineistosta. Hän on kuitenkin kertonut; että poistaminen mikäli hän on sen tehnyt, on tapahtunut jonkun muun käskystä." (suora lainaus linkitetystä keskustelupalstan ketjusta). Tuo viimeinen lause on todellakin helmi, ei muista poistaneensa, mutta jos on poistanut on joku käskenyt... ja tuo on mennyt Soukolalta läpi.... :).

Miten mahtaisi olla tilanne, jos en muista kopioineeni ja myyneeni CD:llä tekijänoikeuksien alaista musiikkia ja jos kuitenkin olen näin tehnyt niin joku, jota en muista, on käskenyt minun tehdä niin. Saisinko siitä syytteen? Syyttäjä Soukolan logiikan mukaan ei pitäisi, koska en muista mitään.

Jos kukaan toimittajista ja muista asianosaisita ei muista mitään ja kuvat ovat selkeästi varastettu (se on kuitenkin myös syyttäjän toimesta todettu), niin eikös kaiken järjen mukaan päätoimittaja ole vastuussa. Päätoimittajan tuossa pitäisi joutua vastuuseen ja saada lainmukainen rangaistus. Samaten kuvien oikeuksien omistajien tulisi saada kunnon korvaukset käytetyistä kuvista.

(via: digicamera.net (11.7.2007) ja pintaliitoblogi

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tekijanoikeus, kirja, Finnfoto, Musta Taide

Crappyrights

Sunnuntai 20.5.2007 klo 10:04 - Peter Forsgård

 

Viimeaikaiseen HS:n haluun "edes auttaa" kansalaisjournalismin kehittymistä kuvaa minusta hyvin sana crappyrights. Näin termin ensi kerran loistavalla sarjakuvasaitilla WhattheDuck.netissä. Siihen liittyi myös sarjakuva siitä kuinka voi suojata omia kuviaan nettivarkaudelta: 

 

wtd214.gif

 © 2007 Aaron Johnson

huomautus (21.5.07 klo 17.24): Ihan vaan tiedoksi, että kyseisen sarjakuvan julkaisuun on lupa sarjakuvantekijältä... Sain yhden mailin, jossa eräs syytti minua tekijänoikeusloukkauksesta, samoin eräällä keskustelupalstalla vihjailtiin samaan suuntaan. Jatkossa kehotan ottamaan asioista selvää, ennen kuin esittää perättömiä syytöksiä. Maililla se on vielä hienovaraisen ok, mutta julkisella forumilla tuollaiset syytökset ovat aavistuksen erikoisia...

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, WhatTheDuck, kuvajournalismi, tekijanoikeus

Tekijänoikeudesta osa 2

Torstai 4.1.2007 klo 21:03 - Peter Forsgård

Edellisessä kirjoituksessani kirjoitin musiikin tekijänoikeuksista liittyen slideshow-esitykseen ww-sivuilla. Musiikin laittaminen tosiaan osoittautuu aika kimurantiksi jutuksi.

Sain myös lisätietoa Teostolta siitä synkronisointimaksusta. Maksu perustuu ajatukseen, että säveltäjä on tehnyt teoksen musiikiksi ei yhdistelmäksi kuvien kanssa. Siinä se yksinkertainen peruste synkronointimaksulle. Mikäli yhden kuvan taustalla soi musiikki ei synkronointimaksua tarvitse maksaa. Minusta hiukan epälooginen tulkinta. Eihän säveltäjä luonut teosta myöskään yhden kuvan kanssa toimimaan yhteen.

Miksei synkronisointi maksua makseta valokuvavasta? Oletetaan, että kuvat o vat otettu ripustettavaksi seinälle ja niistä on maksettu sovittu korvaus. Samoja kuvia halutaan myöhemmin käyttää vaikka kirjassa tekstin kuvitukseen. Luonnollisesti käyttöoikeudesta kirjaan tulee maksaa erikseen sovittava maksu, mutta miten olisi lisäksi kuvien ja tekstin synkronisointi maksu? Kuvahan on alunperin otettu itsenäisenä kuvana ei yhdessä tekstin kanssa. Valokuvan synkronisointi tekstiin kirjan kuvituksena pitäisi olla myös käytössä... :). Toki tekstikin on kirjoitettu ilman niitä kuvia, joten siitäkin voisi vielä maksaa synkronisointimaksua... Koko prosessia varten tarvitaisiin synkronisointimaksuvirasto valvomaan synkronisointimaksua saavien etuja.

Tapahtuman äänimaailman nauhoittaminen slideshown mukaan aiheuttaa myös haasteen. Taustalla soiva pelikatkon aikana soittettavat lyhyet musiikin pätkät ovat siis myös slideshown tekijälle maksullisia. Samalla logiikalla esimerkiksi miljöökuvassa näkyvästä valokuvasta pitäisi maksaa tekijänoikeuskorvauksia kuvassa näkyvän valokuvan ottajalle.

Jos haluaa laittaa slideshow-esitykseen tapahtuman äänimaailman, tulee jokainen taustalla kuuluvan biisin levy-yhtiö selvittää. Sen jälkeen on oltava niihin yhteydessä ja neuvoteltava kullekin musiikkipätkälle hinta käytöstä. Näistä kun on päästy sopuun pitää olla yhteydessä Teostoon ja sopia hinta musiikin esittämiselle netissä ja hoitaa se synkronointimaksu. Aika moinen työ selvittää ne biisit ja esittäjät ja levy-yhtiöt...   

Ihan ei taida olla tekijänoikeuslaki samanarvoinen musiikin ja valokuvan osalta. No sehän toki on tiedetty, ei siinä sinänsä mitään uutta. Kysehän on ongelmasta valokuvan määrittämisestä teokseksi. Valokuvan pitää olla jotenkin luovuuden ja ilmaisun kannalta ainutkertainen. Monet päätökset esim. oikeusasteissa eivät useinkaan katso, että valokuva täytää näitä kriteerejä. Minusta valokuva täyttää nämä kriteeri, koska jokainen valokuva on omalla tavallaan ainutkertainen.

Täytyy vielä mainita, että hyvin auliisti jakavat tietoa asiasta Teostosta ja Gramexista. Vastaukset toki ovat aika virallisen oloisia. Se on toki ymmärrettävää, ettei vaan lipsahda mitään epävirallista ja omaa mielipidettä.

Mielenkiintoinen vaihtoehto on Magnatune. Palaan tuohon saittiin ja asiaan kunhan ehdin tutustua siihen kunnolla. Vinkin saitista sain eräältä lukijalta emaililla, kiitokset siitä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tekijanoikeus, kirja, Finnfoto, Musta Taide, Teosto, audioslideshow

Tekijänoikeuksista

Keskiviikko 3.1.2007 klo 17:17 - Peter Forsgård

Tällä kertaa kyse on musiikin tekijänoikeuksista. Selvittelin tänään mailitse Teostosta slideshow:n taustamusiikin hintoja ja käyttölupia. Sain varsin mielenkiintoisia vastauksia. 

Jos slideshowssa käyttää vain yhtä kappaletta katsotaan se mainos/markkinointikäytöksi ja luvat ja hinnat määrittelee kustantaja. Hinta on varmaan aika korkea, niin yleensä kun puhutaan mainoksista. Halvemmalla todennäköisesti pääsee, jos käyttää useita kappaleita, aika mielenkiintoista sinänsä. Silloin hinta riippuu suoraan musiikin kestosta. Siihen on olemassa hinnasto. Tässä tapauksessa hinnaksi tulee 50€ per kolme kuukautta. Yksi musiikkikappale saa kestää vain 60sek ja maksimissaan 1/3 kokonaiskestosta. Maksimissaan kokonaispituus voi olla 10 min. Yksityishenkilöllä tuo 50€ pienenee 25€. Ihan kohtuullista sinänsä. Maksuja tosin kertyy, jos on useampi slideshow pitkään esillä verkossa. Esimerkkinä vaikka 5 slideshowta vuoden verran maksaa 1000€. Nyt voi tietysti miettiä onko tuo kohtuullista, no musiikintekijöille varmaankin.

Jotta asia olisi vielä mielenkiintoisempi on ensimmäisestä kuvan ja musiikin yhdistämisestä maksettava synkronisointimaksu. Käsittämättömän, en saanut vielä vastausta Teostolta mihin tuo maksu perustuu, synkronointimaksun hinta on 0,34€ sekunnilta. Tuolta 10 minuutin maksimi esitykseltä se on 204€!  

Vaikka kaikki nuo asiat saadaan sovittua ja luvat ovat kunnossa ei se vielä riitä. Seuraavaksi on kysyttävä samat luvat ja hinnat Gramexilta. Sieltä selvisi ettei Gramexilta saa lupaa slideshow musiikille, vaan ne on neuvoteltava suoraan musiikin kustantajan kanssa. Hinta voi olla taas aika kova ja neuvottelukin on hankalaa jos kustantajia on useita.

Hiukan erikoinen yksityiskohta on se, että musiikista pitää maksaa myös siinä tapauksessa, että nauhoittaa tapahtuman äänimaailmaa itse ja tapahtumassa soiva musiikki kuuluu äänitteessä. Samalla tavalla kuvataiteilijan, esim. valokuvaajan, tulisi saada korvauksia muiden ootamissa kuvissa näkyvistä teoksistaan. Näinhän tavallaan onkin, jos kuva on hallitsevana osana kuvassa. Nyt kuitenkin musiikki ei ole hallitseva osa vaan osa tilanteen äänimaailmaa, jossa on seassa tapahtuman muuta hälyä. Tässä vielä huomiona, että siihen lupaa tuli siis kysä musiikin kustantajalta.

Olen ehdottomasti tekijänoikeuksien puolesta, mutta minusta tässä mennään monessa kohtaa aika pitkälle. Maksuja ja lupia pitää hoitaa kahden instanssin kanssa, miksi ihmeessä? Synkronointimaksu on minusta täysin käsittämätön, samoin se tapahtuman äänimaailman mukana tulevan muun hälinän seassa olevan musiikin maksullisuus.

Aika hankalaa on siis käytännössä esimerkiksi tehdä salibandyottelusta tapahtumaa vastaava äänimaailma slideshow:n. Tapahtumissa soitetaan pelitaukojen aikana musiikkia, samoin esim. kotijoukkueen tekemien maalien jälkeen. Eihän tämä ongelma toki poista mahdollisuutta tehdä kyseistä tapahtumista äänellisiä slideshow:ta, mutta aika tarkkana pitää olla ettei musiikkia kuulu taustalta kun äänimaailmaa proggikseen rakentaa.

Nämä ovat minun saamia käsityksiä käymistäni mailien vaihdoista Teoston ja Gramexin kanssa. Jos joku huomaa virheitä tai epäselvyyksiä käsityksissäni, niin laittakaa mailia osoitteeseen peter(ät)peterforsgard.com.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tekijanoikeus, kirja, Finnfoto, Musta Taide, Teosto, audioslideshow

Kävin kuuntelemassa Martin Beckettiä...

Torstai 7.12.2006 klo 16:03 - Peter Forsgård

Englantilainen valokuvaaja Martin Beckett kävi Suomessa Mainosvalokuvaajien kutsumana. Valokuvaajain liitonkin jäsenillä oli mahdollisuus käydä kuuntelemassa hänen pitämäänsä luentoa tuossa muutama viikko sitten. 

Hän kertoi valokuvauksen kiihtyvistä kilpailusta ja kuinka siihen ovat valokuvaajat esim. Englannissa vastanneet. Kuvajournalistit ovat aloittaneet kuvaamaan myös liikkuvaa kuvaa still-kuvien rinnalle. He toimittavat lehtien verkkosivuille tapahtumista myös liikkuvaa kuvaa. Videoita julkaistaan blogien tyyliin. Itse olen huomannut, että maailmalla kuvajournalistit tekevät paljon slideshow-tekniikalla kuvakertomuksia. Kertomuksissa on mukana tekstiä, kuvaa ja ääntä. Missä suomalaisten tekemät slideshowt ovat? Slideshowsta tulee mieleen noin kymmenen vuotta sitten muodissa olleet multivisiot, joissa diaprojektoreilla tehtiin häiveproggiksia.

Mainoskuvaajat ovat Englannissa aloittaneet myös videokuvaamisen. Stillkuvausten yhteydessä tehdään samalla mainosfilmi kuvattavasta tuotteesta.

Hän myös puhui paljon muista tavoista joilla kilpailua, etenkin harrastajien aiheuttamaa, voidaan torjua. Erilaiset imagokampanjat, profiilin nostot, lobbaukset ym ovat niitä keinoja. Beckett myös kehotti keskittymään luovuuteen, jonka pitäisi olla se ylivoiman osoituksen keino kilpailua vastaan.

Kaikki alat muuttuvat ja alalla toimivien tulee olla kokoajan ajan hermolla missä mennään ja mitkä ovat tuleva trendit ja suuntaukset. Alalle on koko ajan tulossa uusia kuvaajia. Minusta se on loistavaa, se pitää varpaillaan koko ajan on keksittävä uusia kujeita ja parannettava osaamistaan, jotta pysyy mukana. On vain oltava hiton hyvä, jos haluaa pärjätä.

Minusta on piristävää kuunnella ihmisiä, jotka ovat ikänsä toimineet ja eläneet todellisessa kilpailuyhteiskunnassa. Heillä on aivan toisenlainen suhtautuminen kilpailuun ja alan muuttumiseen. Ei heillä ole aikaa valittaa, he innovoivat kokoajan eli kehittävät alaa. Onneksi Suomestakin näitä innovoijia löytää, vaikka meillä on aivan liikaa valittajia. Suomessa on jotenkin vanhanaikanen ajattelu, jossa saavutetut edut ovat jotenkin koskemattomia. En nyt tarkoita aineellisia etuja ym vaan lähinnä asemaa. Ei ymmäretä, että jos junnaa paikallaan paikka viedään ja nuorempi ja mahdollisesti parempi hoitaa homman.

Beckett kuvaa isoja mainosproduktioitaan Etelä-Afrikassa, koska siellä on huomattavasti halvemmat tuotantokustannukset.

Beckett on myös Pyramide Europen tekijänoikeusjärjestön puheenjohtaja ja siis aktiivisesti tekijänoikeuksien puolesta lobbaaja. Hän on ollut AOP:n kautta tekemässä verkkosivustoa copyright4clients.com. Sivustolla kerrotaan valokuvan tekijänoikeuksista ja muista kuvaukseen liittyvistä pykälistä. FAQ osiosta mm. löytyy kohta "Why use a professional photographer?"

Beckett kuvaa pääasiassa filmille. Hänen mielestään digikamera tuottaa liian puhtaan kuvan. Digistä puuttuu materiaalin tuntu. Toisin sanoen filmin tuottama karaktäri puuttuu. Toki hän skannaa kaiken ja käsittelee kuvat, mutta origaalin eli filmin tuntu säilyy koko tuotantoprosessin läpi.

 

Käykää katsomassa Becketin tuotantoa: www.martinbeckett.co.uk

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Beckett Martin, tekijanoikeus

Tekijänoikeudesta

Torstai 26.10.2006 klo 8:46 - Peter Forsgård

tekijanoikeusopas.jpgSain vihdoin hankittua uusimman painoksen kirjasta Valokuvaajan uusi tekijänoikeusopas 2006 (ISBN: 951-97527-8-1). Kirjan on kustantanut Finnfoto ja Musta taide (ei löytynyt uudempaa linkkiä...) Kirjan voi tilata suoraan verkosta Finnfoton sivuilta.

Minulla on ollut sellainen käsitys, että valokuvaajalla on vastuu eri arkistoissa olevien kuvien oikeanlaisesta käytöstä. Esimerkiksi valokuvaaja vastaa siitä, ettei h änen ottamiaan kuviaan käytetä malleja loukkaavissa yhteyksissä nyt eikä tulevaisuudessa. tarkoitan siis kuvia, mitkä ovat kuvapankeissa ja -toimistoissa.

Mainitussa tekijänoikeusoppaassa on kuitenkin kerrottu toisin. sivulla 24 kysymyksiä ja vastauksia osassa. "...että julkaiseminen loukkaa kuvassa esiintyviä ihmisiä, on kyseessä intimiteettisuojan rikkomus, josta kuvaaja ei voi olla vastuussa, vaikka jossakin valokuvien ostoehdoissa näin vaaditaan." (lainaus mainitusta kirjasta sivulta 24). Moraaliset oikeudet antavat myös valokuvaajalle tälläisessä yhteydessä mahdollisuuden korvauksiin.

Mistähän tämä väärä käsitys on juurtunut kuvaajien mieliin? Kuuluuko tämäkin niihin valokuvausalan myytteihin? Uskoisin kuitenkin, että syy väärään uskomukseen on tuossa lainauksessakin mainittu ostoehdoissa oleva vaatimus.

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tekijanoikeus, kirja, Finnfoto, Musta Taide

Valokuvaajan moraalinen oikeus

Maanantai 13.3.2006 - Peter Forsgård

Valokuvan julkaistessa tulee kuvaajan nimi mainita. Tämä vaatimus sanotaan hyvin selkeästi Tekijänoikeuslaissa, se kuuluu niin sanottuihin moraalisiin oikeuksiin.

Viime viikolla kaksi suhteellisen tunnettua lehteä, jossa kuviani oli, oli jättänyt nimeni mainitsematta. Se on sinänsä ikävää, vaikka ei kyseessä ollut mitenkään erikoistaitoja vaativia kuvia. Luulisi suurten lehtikustantajien pitävän huolta, että tekijät mainitaan...

Olen itse yrittänyt pitää kiinni valokuvaajan moraalisesta velvollisuudesta tuottaa ammattilaatuista kuvaa asiakkaalle...

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tekijanoikeus

Tekijänoikeuksista ja ilmaisista kuvista...

Tiistai 28.2.2006 - Peter Forsgård

copyright.jpgViime aikoina on ollut paljon keskustelua eri foorumeilla ja blogeissa kuvien tekijänoikeuksista. USA:ssa paikallinen tekijänoikeus viranomainen on saanut raportin (huom. pdf-muodossa ja 133-sivua) ns. orpojen kuvien-käytöstä. Orvot kuvat (Orphan works) tai oikeastaan tarkemmin orpoa materiaalia ovat esimerkiksi kuvat, joiden tekijää ei tiedetä, ei saada selville tai ei tavoiteta. Näiden orpojen kuvien käyttö on uuden lakiehdotuksen mukaan ilmaista. L akiesitys on tulossa USA:ssa kongressin käsittel yyn kyseisen raportin pohjalta. Orpo materiaali on toki muutakin digitaalista materiaalia kuin pelkästään kuvat.

Lakiehdotus läpi menneessään siis antaa mahdollisuuden käyttää mitä tahansa digitaalista materiaalia esim. julkaisuissa, jos tekijää tai tekijänoikeuksien haltijaa ei tiedetä tai löydetä. Ehdotuksen mukaan tekijänoikeuden haltijan löytämiseen riittää hyvässä uskossa ja huolellisesti tehty etsintä. Mitähän se käytännössä tarkoittaa? Tarkistetaan puhelinluettelosta tai googletetaan tekijä? Jos ei löydy niin kuvat käyttöön...

Miten mahtaa käydä kuvien oikeuksille käydä, jos vaikka sukunimi, yrityksen nimi ym. muuttuu? Entäs vaikka valokuvaamon konkurssi yhteydessä? Asiasta lisää ASMP-sivuilla.

Digitaalikuviin kannattaa aina laittaa IPTC-tietoihin merkintä tekijänoikeuden haltijasta. Ongelma syntyy, kun kuvia laitetaan asiakkaalle ja kvat tallennettaan siellä esim. yrityksen serverille. Kaikki ohjelmat eivät suinkaan tallenna IPTC-tietoja kuvan mukana. Uuden lakiehdotuksen mukaan siis tälläinen kuva olisi kenen tahansa käytettävissä, koska tekijää ei tiedetä. Miksi nämä tiedot poistavat ohjelmat ovat muuten sallituja, koska copyright-tiedon muuttaminen IPTC-tietoihin käsin ilman lupaa on USA:ssa ns. Liittovaltion tasoinen rikos ja rangaistukset ovat kohtuu kovia näissä Federal Crime-tason rikoksissa.

Saa nähdä milloin Karpela keksii ehdottaa Suomeen samaa...

Äskettäin satui omalle kohdalle asiaa liippaava tapaus. Löysin juuri hiljattain erään yrityksen sivuilta ottamani kuvan. Se oli välikäsien kautta kulkeutunut sinne. Kuvassa ei IPTC- tai exif-tietoja ollut enää jäljellä. Asia selvitettiin ja kuva poistettiin sivuilta, ei siinä mitään, mutta esim. mainitsemani lakiehdotus olisi antanut kuvan käyttöön mahdollisuuden...

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tekijanoikeus, Orphan Works, IPTC, ASMP

« Uudemmat kirjoitukset