My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Mainoskuvaajien näyttely Mediatorilla

Maanantai 2.11.2009 klo 17:55 - Peter Forsgård

mainoskuvaajat_001.jpgSuomen Mainosvalokuvaajien Vuosikilpailun 2009 näyttely on esillä Sanomatalon Mediatorilla Helsingissä.

Kuvia on esillä valtava määrä. Minusta ilahduttavaa on se, että sarjojakin on useita ja myös sellaisia jossa omien projektien kuvia voi näyttää. Tällä tavalla osaaminen tulee laajemmin esille. Erotuksena esimerkiksi Suomen Ammattikuvaajien vuosikilpailussa on sarjat vain sille peruskauralle eli sille valokuvalle, jota tehdään työnä. Omat projektit eivät siel lä näy. 

Mistään en löytänyt mitkä kuvat tuossa mainoskuvaajien vuosikilpailussa palkittiin. Olin viikko sitten pidetyistä avajaisista sen verran myöhässä, että sielläkään en kuullut palkittuja.

Toivottavasti kävijöitä riiittää. Tänään ainakin ruokatunnin aikaan oli varsin hiljaista, kun siinä vastapäisessä kahvilassa istuskelin.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Mainoskuvaajat

Tsekkiläistä valokuvausta katselemassa

Perjantai 30.10.2009 klo 17:39 - Peter Forsgård

Käväisin pikaisesti viikko sitten Prahassa. Reissu kesti vain noin vuorokauden, mutta ehdin käydä katsastamassa muutaman valokuvanäyttelyn.

Kaikki suunnitelmissa olleita en päässyt näkemään, koska osassa gallerioiden verkkosivuista oli virheellistä tietoa aukioloajoista. Myöskin paikan päällä luettu Praha This Week kertoi aukioloajat väärin.

Edellisellä Prahan reissullani näin Saudekin ison retrospektiivisen näyttelyn. Nyt samoilla kulmilla oli Saudekin myyntinäyttely. Seinällä oli valtavasti hänen tunnetuimpia töitään. Hinnat al koivat noin 500 eurosta ylöspäin. Hiu kan poltteli ostaa A Slavic girl with his Father, mutta onneksi maltoin mieleni.

Jan Saudek meni vedostajaksi eräälle valokuvaajalle vuona 1952 ja oli siellä aina vuoteen 1983 asti. Samana vuonna hän ryhtyi free-kuvaajaksi. Saudek on tällä hetkellä merkittävimpiä tsekkiläisiä kuvaajia. Hän teki manipuloituja kuvia jo ennen kuin manipuloinnista varsinaisesti edes puhuttiin. Hän myös teki aseteltuja ja näyteltyjä muotokuvia ennen muita.

Toinen tunnettu tsekki kuvaaja on Josef Sudek. Tällä reissulla en ehtinyt käymään hänen ateljeessaan. Bloggasin siitä edellisen Prahan reissun jälkeen.

Leica-galleria oli yksi niistä, joiden aukioloaika ei ollut se mikä piti. Se jäi näkemättä. Langhansilla oli juuri näyttely vaihtumassa, joten sekin jäi väliin, tämän tosin tiesin etukäteen. 

Skoda valokuvausliikkeessä kävin katsomassa mitä hyllyiltä löytyy. Kiinnostava määrä vanhoja kameroita ja ylhäällä uutta digivärkkiä. Hintataso uusilla värkeillä oli lähes sama kuin tällääkin.

Koska nuo muutamat galleriat jäivät näkemättä valistin itseäni kirjakaupassa valokuvauskirjoja tutkien. Mukaan myös tarttui muutama edullinen kirja tsekkiläisistä valokuvaajista, Bohumil Krcil, Jan Langhans ja Jaroslav Rössler. Fototorst -kustantajalla on sarja kirjoja tsekkiläisistä valokuvaajista. Neljäs hankittu kirja oli Josef Sudekin muotokuvia.

Näistä kirjoita myöhemmin Kirjastoni kätköistä -sarjassa. 

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Praha, Tsekki, Saudek Jan, Sudek Josef, Langhans Jan, Rossler Jaroslav, Krcil Bohumil

Signe Branderin näyttely Hakasalmen huvilassa

Tiistai 13.10.2009 klo 22:00 - Peter Forsgård

Signe Branderin Helsinki kuvia on esillä huomisesta (14.10.09) alkaen Helsingin Kaupunginmuseossa Hakasalmen huvilassa. Edellisen kerran Branderin kuvia oli Hakasalmen huvilassa vuonna 1909 eli tasan sata vuotta sitten.

Signe Brander palkattiin Muinaismuistolautakunnan toimesta kuvaamaan Helsinkiä. Kuvia hän toimeksiannon aikana otti 907, joista nyt on esillä 79. Brander kuvasi Helsinkiä 1907-1913. Vuonna 2004 ilmestyi kirja johon oli koottu häne n kuviaan. Signe Brander - Helsingin valokuvaaja -teosta painettiin 15.000 kappaletta ja on jo loppuunmyyty. Näyttelyn pohjalta ilmestyy samanniminen kirja marraskuussa. Siihen on koottu kuvia myös näyttelyn ulkopuolelta.

Mielenkiintoisinta Branderin kuvissa on mielestäni se, että hän kuvasi paljon myös helsinkiläisten arkea. Pelkät tyhjät katumaisemat toki nousevat kiinnostaviksi ajan myötä, mutta kiinnostavuutta lisää merkittävästi kuvissa olevat ihmiset.

Branderin muita merkittäviä kuvakokonaisuuksia ovat mm. kuvat suomalaisista kartanoista. Kirja Suomen kartanoissa - Finland Herrgårdar ilmestyi 2008.

Brander opiskeli alunperin piirustusta Ateneumissa, mutta valokuvaus kiinnosti enemmän. Hän oli harjoittelijana Daniel Nyblinillä ja perusti myöhemmin oman studion, Helikonin, vuonna 1904. Studiokuvaus ei tainnut olla Signe Branderin juttu, sillä aika pian tuon jälkeen hän aloitti Helsinki-projektinsa.

Kiinnostavista Helsingistä Branderin ottamista panoraamakuvista näkee varsin hyvin miltä Helsinki näytti noin sata vuotta sitten.

Linkkejä: Valokuvataiteen museo, YLE Teema

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Brander Signe, Helsinki, Hakasalmen huvila

Näytelyiden ihmeellinen maailma: Art Fair Suomi

Lauantai 26.9.2009 klo 19:31 - Peter Forsgård

Art Fair Suomi-myyntinäyttelyssä oli valokuvaus varsin hyvin edustettuna. Jopa niin hyvin, että voisi sanoa suomalaisen nykytaiteen olevan valokuvausta.

Edustettuna on pitkärivi suomalaisia eturivin valokuvaajia. Valokuvantaso on varsin kirjavaa minusta. Helsinki School-tyylilaji on hiukan jo väsähtänyttä. Minusta se kaipaa uutta verta ja ajatuksia. Perusajatus on edelleen kasassa eli kokoinaisuus, myynti ja markkinointi toimii. Se puoli on aina ollut hyvin tehtyä. Ennen Helsinki Schoolia näin ei valitettavasti ei ollut.

Kuvaajien joukossa oli mm. Jouko Leskelä ja häneltä kolme alku peräistä vedosta Katutanssit-sarjasta. Pentti Sammalahdelta muutamia töitä sekä vedossalkku myynnissä. Antero Takalan maisemat viehättivät myös silmää. 

Myyntinäyttely kannattaa kyllä käydä katsomassa. Näytttely on Kaapelitehtaalla 4.10.09 asti. Siitä saa varsin hyvän kuvan siitä mitä nyt valokuvataiteen saralla on menossa. Mitään uutta ja yllättävää en valokuvauksen osalta nähnyt, joten sen puoleen ei mitenkään järisyttävä kokemus.

Tapahtuman järjestäjinä ovat Taiteilijajärjestö Muu ry ja Valokuvataiteilijoiden Liitto. Esillä olevat taiteilijat ovat siis näiden järjestöjen jäseniä.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Art Fair Suomi, Leskela Jouko, Takala Antero

Kuviani Billnäsisssä

Keskiviikko 3.6.2009 klo 17:46 - Peter Forsgård

billnas_013.jpgbillnas_013.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Billnäsin uusi taidekauppa avattiin tänään. Lehdistöavajaiset olivat iltapäivällä.

Taidekauppa on Billnäsin Ruukin uuden omistajan Olli Muuraisen luomus. Taidekaupassa on neljä galleristia, Krista Mikkola, Eeva Pinomaa, Marjukka Uusitalo sekä Galleria Carree. Töitä on esillä 44:ltä taiteilijalta.

Konsepti on hyvin mielenkiintoinen. Taide tuodaa n sinne missä ihmiset ovat ja kynnys mennä taidenäyttelyyn on pyritty laskemaan mahdollisimman alas. "Taide kuuluu hyvään elämään", totesi Eeva Pinomaa avajaisissa. Minusta tuo lause kuvaa hyvin uuden gallerian tunnelmaa.

Itseltäni Billnäsissä on esillä 15 valokuvaa. Kuvat keräsin kahdesta näyttelykokonaisuudesta. Ripustukseni ei ole aivan galleriakaltainen, vaan enemmänkin sovellettu taidekauppaan.

Mielenkintoista nähdä miten uusi taidekauppa kesän aikana kerää kävijöitä. Tottkai myös myyntiluvut kiinnostavat.

Qikkasin lehdistöavajaisten alkua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Billnas

Muisteluhetki Kamera-galleriassa

Tiistai 31.3.2009 klo 8:56 - Peter Forsgård

Eilen illalla kokoontui iso määrä edesmenneen Robert Peranderin ystäviä hänen kuviensa ääreen Kamera-galleriaan. Näyttelymme Human II loppui viime perjantaina, mutta Robertin kuvat jätettiin vielä seinälle. Joten Humanista muodostui näin hänen muistonäyttelynsä.

Olin paikalla noin puolituntia ennen tilaisuuden alkua ja istuin hetken yksin katselemassa Robertin ottamia valokuvia. Kuvat ovat siinä mielessä läheisiä, koska olen ollut usean kuvan ottamisen hetkellä läsnä. Toisin sanoen monet kuvista on otettu yhteisten kuvausretkien aikana. Sen kymmenminuuttisen aikana katosi päästä kaikki se mitä olin ajatellut sano a avatessani tilaisuuden, mutta puhuin sitt en ihan muuta kuin olin ajatellut. 

Robert oli varsin tuotavalla kaudella ja olen nähnyt hänen seuraavaksi näyttelyksi aiottuja kuvia, hänen osansa Human III:sta. Ne ovat selkeä jatkumo hänen valokuvausmatkallaan. Se jäi nyt kesken, valitettavasti.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Perander Robert, Human-nayttely

Ola Kolehmaisen kuvat Kiasmassa.

Maanantai 16.3.2009 klo 8:36 - Peter Forsgård

Ola Kolehmaisen Building is not a Building on esillä Kiasmassa. Kolehmainen on tällä hetkellä yksi kansainvälisimmistä suomalaisista valokuvaajista.

Käväisin viikonloppuna vilkaisemassa näyttelyn. Varsin komeita kuvia olivat. Minusta nyky taidevalokuvauksessa valo on unohdettu, mutta Ola Kolehmaisen kuvissa näin ei ole. Hän nimenomaan käyttää valoa hyödykseen saadakseen juuri haluamansa kuvan. Kohdetta tutkitaan pitkään ja lopullisen kuvan syntyminen voi kestää vuosia. Tulee mieleen erään tunnetun tamperelaisen valokuvaajan ja valokuvausopettajan vastaus, k un häneltä tilattiin edustuskuvat Tampere-talon julkisivusta. "Kuvaus onnistuu vuoden päästä, silloin valo on julkisivuun nähden parhaimmillaan. Jos sattuu olemaan pilvistä, niin kuvaus siirtyy vuodella eteenpäin."

Rakennukset saavat aivan uuden ulottuvuuden, kun niistä otetaan irti mielenkiintoisia yksityiskohtia.  

Tärkeä osa Kolehmaisen työnkulusta on heijastaa kuvat seinälle täyskokoisina. Sen perusteella hän päättää onko kuvasta teokseksi. Tämän heijastusvaiheen hän tekee useamman kerran teoksen syntyprosessissa.

Kolehmainen työskentelee isolla kameralla ja kuvaa filmille. Filmille kuvatessa vedosten rakenne on hänen mukaansa parempi ja suuria valokuvia voi katsella aivan läheltä.

Ola Kolehmaisen valokuvat ovat esillä 26.4. asti

Kuvia on katseltavissa myös Helsinki Schoolin sivuilla.

 

edit: Ai niin piti mainita, että Nokia ja Kiasma järjestävät yhdessä valokuvauskilpailun. Siinä on tarkoituksena kuvata rakennus Kolehmaisen hengessä. Palkintona on Kolehmaisen työpaja, jossa hän kertoo kuvausmenetelmistään jne. Tähän asti homma näytti ihan hyvältä, mutta kilpailusääntöjen muut ehdot kohta 9 kaataa koko hyvän ajatuksen. Kuvien kaikki oikeudet siirtyvät kilpailun järjestäjille eli Kiasmalle ja Nokialle. Tuo sääntöjen viimeinen kohta tarkoittaa käytännössä, ettei ole mitään järkeä osallistua koko kilpailuun. Aika syvältä.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Kolehmainen Ola, Kiasma

Human II - valokuvanäyttely

Perjantai 13.3.2009 klo 8:44 - Peter Forsgård

Minun ja Robert Peranderin näyttely Human II on esillä Kamera-galleriassa Lastenkodinkatu 5:dessä. (Näköjään sivuja ei oltu vielä päivitetty ajantasalle.)

Esillä ovat samat kuvat, jotka olivat viime syyskuussa Galleria 4-Kuudessakin esillä. Ripustus on toki hiukan erilainen, koska galleriakin on eri muotoinen.

Ripustus on etenkin Robertin kuville hyvä. Hänen kokonaisuutensa on kokonaan ehjällä seinällä ja se on nähtävissä paremmin kuin edellisessä galleriassa. Kokonaisuus tulee paremmin esille. Omat kuvani ovat suunnilleen samoin kuin aiemminkin. Muutaman kuvan paikkaa ole n vaihtanut.

Kuvat ovat esillä 27.3. asti, joten käy katsomassa. Galleria on auki arkisin 11-17. Se osoitehan oli Lastenkodinkatu 5.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Human-nayttely, Perander Robert

Valokuvan vuosi 2009

Sunnuntai 25.1.2009 klo 8:56 - Peter Forsgård

Valokuvakeksinnön julkistamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 170 vuotta. Tarkemmin sanottuna 19. elokuuta. Keksintö julkistettiin Ranskan Akatemiassa tuona päivänä vuonna 1839.

"Valokuvan vuoden 2009 tarkoituksena on tuottaa iloa ja lisätä ymmärrystä valokuvasta. Katseen kohdistamisella valokuvamediaan on syynsä teknologian murroksessa ja taiteen kentän liikahduksissa, joissa valokuva vaikuttaa. Valokuvataiteen nousu, kuvan digitalisoituminen sekä kulttuurin kuvallistuminen ovat prosesseja, joita valokuvan, sen historian ja erilaisten käytäntöjen tuntemus osaltaan mielekkäästi jäsentää." (lainaus >www.katse.org)

Katse.org on valokuva vuosi 2009 virallinen tiedotuskanava. Sieltä löytyy tietoja ja taustaa tapahtumalle. Ohjelmatiedot löytyvät Helsinki Photography Festival-sivuilta.

Tapahtumaan liittyvä valokuvanäyttely Aletheia - Positions in Conteporary Photograhy on esillä Meilahden taidemuseossa.

Valokuvataiteen museossa on festivaaliin liittyvä näyttely on Tilan Jännitteet.

Näyttelyistä lisää, kun olen käynyt katsomassa.

Toivottavasti tämä tapahtuma saa paljon kävijöitä. Aika hyvin on lehdistössä ollut, ainakin HS:ssä, juttuja tapahtumasta. Toistaiseksi näyttelyarvioiden muodossa. Tämän tapaiset festivaalit saisivat olla joka vuotisia. Nykyvalokuvan tunnettuvuus lisääntyisi melkoisesti ja palstatilaa mediasta saavat muutkin kuin vain Helsinki School.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, valokuvan vuosi, valokuvanayttely, Helsinki Photo Festival

Galleriakierros Berliinissä.

Torstai 27.11.2008 klo 17:59 - Peter Forsgård

Galleria kierroksen päätarkoituksena oli tavata ja tehdä haastattelu skotlantilaisesta valokuvaajasta Albert Watsonista. Haastattelu meni loistavasti. Watson osoittautui varsin mukavaksi ja mielenkiintoiseksi persoonaksi. Haastattelu ilmestyy myöhemmin painetussa muodossa Jukka Kolarin kirjoittamana, joten siitä ei sen enempää.

Näimme Watsonin näyttelyn Dusseldorfissa vajaa pari kuukautta sitten. Se näyttely oli hyvin laaja. Viime torstaina avattu näyttely Berliinissä Camera Work-galleriassa oli selkeästi pienempi. Osittain esillä oli samoja kuvia, mutta hiukan pienempinä. Edelleen p isti silmään Watsonin kyky hallita useita genrejä. On olem assa sanonta "Jack of all Trades, but Master of none.", mutta Watsonin kohdalla tämä ei päde vaan sen muoto on: "Jack of all Trades and Master of them all." Äänitin haastattelun ja saatan julkaista sen jutun ilmestymisen jälkeen. Katsotaan saanko editoitua äänitettä sopivasti, jotta se on julkaisukelpoinen myös tejknisesti.

Avajaisissa galleria oli aika täynnä väkeä. Aivan selvästi huomasi, että liikkeellä oli keräilijöitä, jotka olivat valmita maksamaan pyydetyn hinnan Watsonin kuvista. Hinnat pyörivät siellä 10.000 euron molemmin puolin, osa kuvista reilusti ylikin.

Muita kiinnostava kohteita oli mm. Helmut Newtonin säätiön kokoelma, Agnes B:n kokoelma c/o Berlin-galleriassa, sekä herkullisimpana Richard Avedonin Retropektiivi. Newtonin-säätiön museossa ei ollut varsinaista näyttelyä juuri menossa. Esillä on vain pysyväisnäyttely Newtonin urasta. Näyttelystä löytyy Newtonin Monacon kodin olohuoneen replika, Newtonin käyttämät kamerat, näyttelyjulisteita, muistivihkoja, kalentereita ym. Paikka on ehdottomasti vierailun arvoinen paikka.

c/o Berlin -galleriassa oli esill,ä muotimaailmassa vaikuttaneen Agnes B:n valokuvakokoelma. Se on yksi tunnetuimmista yksityiskokoelmista Ranskassa. Kokelmassa oli kuvia Henri Cartier-Bressonilta, Diane Arbukselta, Martin Parrilta, Andy Warholilta ym.

Martin-Gropius-Baussa oli Richard Avedonin Retropektiivi. Kuvat ovat varsin tuttuja, mutta Retropektiivin näkeminen oli huikaiseva kokemus. Esillä oli luonnollisesti lähes kaikki tunnetuimmat kuvat. Aivan uran alkuvaiheen kuvat Harpers Bazaar-lehteen ja aivan loppuajan kuvat. Myöhäisin kuva taisi olla kuva islantilaisesta laulajasta Björkistä. Berliinin näyttelyyn oli lisätty Avedonin ottamat reparikuvat muurin murtumisesta Brandenburgilla.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, valokuvaus, Berliini, Martin-Gropius-Bau, Watson Albert, Agnes B., c/o, Avedon Richard, Camera Work-galleria, Newton Helmut

Photokinassa koettua ja nähtyä

Torstai 25.9.2008 klo 22:38 - Peter Forsgård

Photokina 08 tuli nähtyä ja koettua. Kolme kokonaista päivää ehdin messualuetta kiertää. Kaikkea en nähnyt, enkä yrittänytkään. Laskin kauanko voisi yhdellä osastolla vierailla, jos haluaisin kaiken nähdä. Lopputulos oli 30s per näytteilleasettaja ja siinä ei vielä ollut valokuvanäyttelyitä mukana.

Olin kollegani kanssa paikan päällä jo sunnuntaina. Ensimmäinen päivä meni Dusseldorfissa ja tutustuessa huikeaan Albert Watsonin Best of -näyttelyyn. Kysein en näyttely on paras koskaan näkemäni valokuvanäyttely. Se oli sellaista tykitystä, että näyttelystä ulos marssiessani koin etten itse voi enää kuvata, olin nähnyt Valokuvat. Se uskomaton talentti ja genrejen kirjo, jotka Watson hallitsee, on sanoin kuvaamaton. Kärjistäen voin sanoa, että otetaan kuka tahansa gurun asemassa oleva kuvauksen stara, niin Watsonin Best of -kuvista löytyy vastaava saman genren kuva vähintään yhtä hyvin toteutettuna. Ei pelkästään toteutettuna vaan vieläpä Watsonin omalla käsiallalla höystettynä. Matkaan tarttui myös Tashenin julkaisema kirja näyttelystä.

Messualueella Kölnissä vietin suurimman osan ajasta lukuisten valokuvanäyttelyiden parissa. Kiintoisin niistä oli Magnum kuvaajan Thomas Hoepkerin Retrospektiivi. Toinen huikea elämys. Pelkästään näiden kahden valokuvanäyttelyn vuoksi olisi kannattanut lähteä Kölniin. Esillä oli kuvia vuodesta 1955 vuoteen 2008. Esillä olivat kaikki Hoepkerin ikonit. Pitihän sieltäkin kirja ostaa matkaan: Hoepkerin signeeraama Retropsektiv 1995 - 2008.

Toinen mielenkiintoinen näyttely Photokinassa oli brasilialaisen Mercedes Barroksen surrealistiset valokuvat. Ne olivat suurikokoisia hyvin vahvasti tietokoneella käsiteltyjä montaaseja. Itselleni hän oli aivan uusi tuttavuus. Valitettavasti hänen kuviaan ei juuri nyt löydy netistä. Hänen sivunsa ovat kiinni.

Muita erilaisia kilpailuihin liittyviä näyttelyitä oli pitkin messualuetta ja ne tulivat vilkaistua ohi kulkiessa. Niissä ei minusta mitään suuren suurta järisyttävää ollut.

Härpäkkeistä kiinnostavimmat olivat studiovalot ja niihin liittyvät laitteet. Elinchromella on tulossa Rangereille pikkuveli. Erittäin pienikokoiset akkuflässit. Niistä sain perusteellisen esittelyn. CS4 julkistukseen en ehtinyt, koska samaan aikaan olin kuuntelemassa Jonas Bendiksenin luentoa. Siitä ja portfolioreviewsta seuraavassa bloggauksessa.

Kameroista kiinnostivat Canon uutuus 5D MkII. Sen lähelle ei olut mitään asiaa. Sen ympärillä pyöri niin paljo väkeä koko ajan. Onneksi pääsin sitä tarkemmin katsomaan Canonin tilaisuudessa maanantai-iltana. Erittäin kiinnostavasta kamerasta on kyse. Etenkin FullHD-video mahdollisuus on huikea. Kaikki mahdollisuudet kalansilmästä pitkiin teleihin ja syväterävyys hallinnassa. Vincent Laforet on kuvannut esituotantomallilla videon ja jakaa sen bloginsa kautta.

Toinen mielenkiintoinen uutuus oli Panasonicin G1. Varsin pieni ja näppärän kokoinen järkkäri. Kamerasta puuttuu peili ja etsin on toteutettu videoetsimenä. Etsin toimi varsin hyvin, vaikka pientä häntimistä olikin havaittavissa. Taitaa kuitenkin olla enemminkin tottumiskysymys. Uskoisin, että muutaman vuoden kuluttua kaikissa järkkäreissä on vastaavanlainen etsin.

Lasin takaa sai myös kurkata Leican uutta monsteria S2:sta.

Kaiken kaikkiaan reissu oli varsin mahtava. Matkaseura oli mukavaa, illalliset tuttujen ja tuntemattomien kanssa olivat mukavia. Kokonaisuudessaan matkan parasta antia olivat siis kuitenkin ne hetket tuttujen ja uusien tuttujen kanssa.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Photokina, Watson Albert, Hoepker Thomas, Barros Mercedes, Bendiksen Jonas, Canon 5D Mark II, Panasonic G1, Elinchrome, Laforet Vincent, Leica S2

Mustaa ja Valkoista Ateneumissa.

Lauantai 13.9.2008 klo 10:11 - Peter Forsgård

Ateneumissa on esillä japanilaisen valokuvan klassikoita. Näytillä on kahdeksalta valokuvaajalta 64 työtä.

Kävin katsomassa ne viime viikonloppuna. Odotin kuvilta enemmän erilaisuutta suhteessa perinteiseen dokumentaariseen kuvaan. Tyylissä ja aihevalinnoissa ei ollut minusta mitenkään erityisesti japanilaisuutta korostavia piirteitä. En ainakaan niitä löytänyt. 

Piristävä poikkeus tästä olivat Shoji Uedan surrealistiset perhekuvat. Niistä paistoi sel keästi läpi japanilainen estetiikka. Uedan aihevalinta oli myös poikkeava muiden valinnasta. Kuvat ovat suurimmalata osaltaan sodan jälkeiseltä ajalta. Luonnollisesti sota vaikutti vahvasti kuvaajiin ja heidän valintoihinsa. Muut esillä olevat kuvaajat kuvasivat sotaa ja sen jättämiä jälkiä. Ueda sen sijaan kieltäytyi kuvaamaasta sotaa. Hänen aiheenaan oli perhe.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Ateneum, japanilainen valokuva, Ueda Shoji

Vipinää kuvablogissani ja näyttelystä muutama huomio.

Torstai 11.9.2008 klo 22:45 - Peter Forsgård

Julkaisin viime tiistaina uuden kuvablogini. Samaan aikaan kun näyttely Human oli auki ensimmäistä arkipäivää.

Kahdessa vuorokaudessa kuvablogiani on ladattu lähes 4500 kertaa. Ihan mielenkiintoista ja mukavaa, että kiinnostus on ollut kohtuullisen suuri. Varmasti jatkossa homma rauhoittuu, mutta täytyy yrittää pitää kävijöiden mielenkiinto yllä. Luonnollisesti kuvaan sitä kuvaa mikä tuntuu omalta.

Kiitokset vaan kaikille kiinnostuneille. 

Olen saanut paljon palautetta Human-näyttelystä. Pääasiassa positiivista. Kuvista on pidetty ja jotkut ovat olleet ihmeissään niiden rankkuudesta. Itse en pid ä niitä kovin rankkoina, no on siellä ehkä muutama sellainenkin joukossa. Uskoisin, että enemmänkin niiden tyylilaji ja genre on yllättänyt monet. Aika moni on ollut sitä mieltä, että olen ylittänyt rajan. Sellainen kommentti lämmittää, koska rajan ylittämisestä tavallaan on kysymys, jos asiaa katsoo vain omista lähtökohdista. Toinen kiinnostava kommentti oli ajatus sellaisen rajan ylittämisestä, että kuvat eivät näyttäisi suomalaisilta kuvilta. Se on rohkaiseva kommentti, koska tavoitteet näiden kuvien suhteen ovat korkealla.

Vastaan on tullut toki negatiivisiakin kommenteja. Sekin on varsin kiinnostavaa kuultavaa. Ne nostavat keskustelua ja haastavat kuvani. Kun niitä kuvissa olevia ratkaisuja ja asioita pääsee puolustamaan, oma tavoite ja ajatus kirkastuu.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, blogi, Human-nayttely, valokuvanayttely

Human avattu

Sunnuntai 7.9.2008 klo 9:16 - Peter Forsgård

Eilen illalla oli Human - Inhimillistä - Mänskligt -näyttelyn avajaiset. Paikkahan oli Galleria 4-Kuus Helsingissä. Human on minun ja Robert Peranderin yhteisnäyttely.

Kiitos kaikille vieraille. Teitä oli parhaimmillaan niin paljon, etteivät kaikki mahtuneet sisään. Välillä sisään jonotettiin.

Avajaisten tunnelmaa himmensi se, ettei Robert Perander itse voinut sairauden takia osallistua avajaisiin. Oli harmi ettemme päässeet yhdessä juhlistamaan yhteisen projektin avajaisia. Toivottavasti Robert paranee pi an ja pääs emme käymään yhdessä näyttelyssä ja vaikka pitämään lokakuussa näyttelyn päättäjäisiä.

Toki näyttelyn avajaisissa kuulee pääsääntöisesti onnitteluja ja kehuja. Harvoin siinä tilanteessa kovin kovaa kritiikkiä kuulee. Luonnollisesti kehujen saaminen tuntuu keskimäärin paremmalta kuin negatiivisen palautteen kuuleminen. Mukavinta kuitenkin oli, että kuvat herättivät keskustelua ja kysymyksiä. On mukava kun katsoja pysähtyy kuvan ääreen miettimään. Hetken miettimisen jälkeen katsoja haluaa kertoa tuntemuksensa ja kuulla minun versioni kuvan synnystä ja siihen liittyvistä taustoista. Illan aikana käytiin monta mielenkiintoista keskustelua kuvista. Erityisen otettu olin meille välitetyistä Anders Petersenin terveisistä.

Kiitokset vielä kerran kaikille avajaisissa käyneille.

Näyttely on auki aina lokakuun 3:teen päivään asti. Galleria 4-Kuus, Uudenmaankatu 4-6, Helsinki. Galleria on auki ti-pe 11-17, la 11-16 ja su 12-15.30.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Human-nayttely, Perander Robert

Human - Inhimillistä - Mänskligt

Perjantai 4.7.2008 klo 14:29 - Peter Forsgård

human_juliste_080701_300px.jpg

Human - Inhimillistä - Mänskligt

7.9. - 2.10.08

ti-pe 11-17

la 11-16

su 12-15.30

Galleria 4-Kuus

Uudenmaankatu 4-6, Helsinki

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Human-nayttely, Perander Robert

Suomalainen valokuvakulttuuri esillä Ranskassa

Maanantai 23.6.2008 klo 23:21 - Peter Forsgård

Ranskan merkittävimpiin kuuluvassa Musée Nicephore Niépce:ssä on esillä laajasti suomalaista valokuvataiteen historiaa. La Photographie Finlandaise (1950-1980) näyttelyssä on esillä 150 valokuvaa tuon ajan merkittävimmiltä kuvaajilta. Näyttely on alkanut 21.6. ja jatkuu aina syyskuun loppuun asti.

Suomalainen nykyvalokuvaus on Ranskassa jo tunnettua. Helsinki School on siinä tehnyt ansiokasta työtä ja no stanut suomalaisen valokuvauksen maailman huipulle. Mielenkiintoista onkin, että tuo menestys on poikinut tämän näyttelyn. Suomalaisesta valokuvasta Ranskassa nähdään 1950-luvun kameraseura kuvaajien tuotantoa sekä 60-70 -lukujen yhteiskunnallisesti suuntautuneiden subjektiivisten dokumentaristien töitä. Nämä ovat juuri niitä kuvaajia, jotka ovat luoneet sitä pohjaa nykyiselle menestykselle. Painopiste on nimenomaan dokumentaarisessa valokuvassa. Näyttelyssä mukana ovat mm. Matti Saanio, Ben Kaila, Pentti Sammallahti muutamia mainitakseni.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, suomalainen valokuva, Helsinki School, Musee Nicephore Niepce, Saanio Matti, Kaila Ben, Sammallahti Pentti

Gary Wornellin näyttely.

Lauantai 21.6.2008 klo 14:29 - Peter Forsgård

Galleria Brondassa on vielä ensi viikon ajan Gary Wornellin valokuvanäyttely. Esillä on mielenkiintoisia suoraan alumiinille Epsonin mustesuihktulostimella vedostettuja valokuvia. Wornell on alunperin opiskellut keraamikoksi ja muuttanut Englannista Suomeen vuonna -94.

Digitaalisuuden myötä hän kiinnostui uudestaan lapsuuden harrastukseensa valokuvaukseen. Välihuomautuksena todettakoon, että viime aikoina on tullut paljon henkilöitä vastaan joiden kiinnostus valokuvaan on herännyt uudestaan digitaalisuuden myötä. Samoin paljon sellaisia kuvaajia jotka ovat aloittaneet digillä koko harrastuksen ja s itten ovat halunneet kokeilla filmille kuvaamista.

Erityistä Wornellin teoksissaan on vedostustapa. Hän on tutkinut ja kokeilut vedostamista erilaisille materiaaleille. Alumiini on yksi hänen käyttämistään materiaaleista. Hän on itse muokannut tulostimia sopimaan hänen omaan käyttöönsä.

Esillä Brondassa on mielenkiintoisia abstrakteja valokuvia. Osa niistä on epämääräisen muotoisia. Suuret kuvat on rakennettu useasta alumiinin palasesta yhdeksi suureksi teokseksi. Palasista koostuvat teokset saivat alkunsa yksinkertaisesti siitä, että hänen tulostimensa ei pystynyt tulostamaan riittävän suuria kuvia, joten hän päätti toteuttaa ne paloista. Samalla kuviin tulee kolmiuloitteisuutta myös fyysisesti.

Wornell jatkuvasti kehittelee ja kokeilee uusille materiaaleille tulostamista. Kuvista ja niiden vedostamisesta ja esitystavasta paistaa hienosti läpi keraamikontausta. Kuvan pinta on kosketeltavissa ja tuntuu osittain keraamiikalta. Kovin tarkasti hän ei paljasta tekniikkaansa, mutta sen verran hän kertoi, että alumiinilevyt käyvät läpi useita käsittelykertoja.

Mielenkiintoisia valokuvia, joita ei ihan perinteisen valokuvan genreen voi laittaa. Jos vain ehditte, niin käykää vilkaisemassa Wornellin kuvat Galleria Brondassa. (Annankatu 16, Hki)

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Wornell Gary

Corbijn Tennarissa

Maanantai 16.6.2008 klo 8:30 - Peter Forsgård

Tennispalatsissa Helsingissä on esillä hollantilaisen Anton Corbijnin valokuvia. Näyttely on hänen retrospektiivinsä. Näyttely on inspiroivin näyttely, jonka olen nähnyt.

Esillä on neljä merkittävää sarjaa Famouz, Star Trak, 33 Still-lives ja a. somebody. Kuvista selkeimmät suosikit ovat kuva Pete Townshendistä, kuva Pavarotista sekä kuva Courtney Love:sta. Kokonaisuuksista paras on minusta 33 Still Lives. Sen lavastetut paparazzi-kuvat ovat hienosti tehty ja niiden muodostama kokonaisuus toimii erinomaisesti sarjana.

Hänen ottamissaan muotokuvissa on tyyli sopi van rosoinen ja samalla siellä pohjalla jotenkin tuntuu olevan klassisen muotokuvan piirteitä. Hänen muotokuvissaan on tavallaan nykyiselle fantasiamuotokuvalle tyyppillisiä piirteitä. U2:sen Bono on sanonut Corbijnin tyylistä ja tavasta kuvata seuraavasti: ”Anton ei kuvaa sitä kuka olet vaan sitä, kuka voisit olla. ”

Muotokuvassa on aina läsnä kolme ihmistä, malli, kuvaaja ja katsoja. Malli karirma on muotokuvissa, siis hyvissä sellaisissa, usein kantava voima. Tottakai Corbijninkin kuvissa julkkismalleilla on suuri osuus siihen mitä kuvat ovat. Kuvaajan tehtävänäon saada se karisma välittymään katsojalle.

Corbijnin kuvaaminen alkoi dokumentaarisella kuvaamisella englantilaiselle New Musical Express-lehdelle. Hän nousi kuuluisuuteen yhdessä U2:sen kanssa, jota hän kuvasi vuosia. Corbijn on tehnyt myös useita musiikkivideoita mm. Depeche Modelle. Noin reilu vuosi sitten hänen ensimmäinen elokuvansa Control sai ensi iltansa. Se kertoo post-punk bändin Joy Divisionin laulajasta Ian Curtisista. Bloggasin elokuvasta tammikuussa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Tennispalatsi, Corbijn Anton

Valokuva on valokuva on valokuva

Lauantai 7.6.2008 klo 10:19 - Peter Forsgård

Galleria Luova.fi:ssä on parhaillaan esillä Jussi Aallon retrospektiivinen näyttely Valokuva on valokuva on valokuva. Jussin näyttely jatkaa varsin merkittävien näyttelyiden sarjaa Luovassa.

Esillä on Jussi Aallon kuvia viidenkymmenen vuoden ajalta. Gallerian alakerrassa on kuvia uran alkuajoilta. Esillä mm. mainoskuvia Marimekolle ym. Yläkerrassa on uudempaa tuotantoa.

Näyttely on varsin erinomainen ja tuo esiin Aallon monipuolisuuden kuvaajana. Uudistuminen eri vuosikymmeninä on upea saavutus, johan harva kuvaaja pystyy. Monien kuvaajien osalta on sanottu, että se ensmmäinen näytely/teos on se paras, mutta Jussilla näyttää virtaa ja ilmaisua riittävän. Viimei simmät kuvat tältä keväältä Helsingin patsaista ovat uutta Jussia, mutta silti tunnistettavissa hänen kuvikseen. Tuollainen uudistuminen ja raikkaus on hienoa.

Näyttelystä jäin ainoastan kaipaamaan kuvaa Catherine Deneuvesta. Sen kuvan tarina on niin hauska ja mukava. Samoin kaipasin kuvia Helsinki kirjasta, joka Jussi teki yhdessä Markku Pirin kanssa 80-luvun alussa. Myös perinteisiä muotokuvia olisin halunnut nähdä enemmän. Klassista muotokuvaa näkee nykyään aika vähän. Syynä varmasti Jussin halu profiloitua laajemmin kuin muotokuvaajana. Onneksi alakerrassa niitä kuitenkin oli.

Jussi Aalto on edelleen vahvasti mukana suomalaisessa valokuvassa. Hän toimii tällä hetkellä Helsingin Valokuvakeskuksen toiminnanjohtajana. HCP:n tarkoituksena on edistää valokuvakulttuuria pääkaupunkiseudulla, järjestää työpajoja ja tuottaa näyttelyitä mm. Galleria Luova.fi:in. Allekirjoittanut toimii HCP:n puheenjohtajana.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Luova, Aalto Jussi, HCP

Saanion valokuvat Ateneumissa

Perjantai 18.4.2008 klo 14:24 - Peter Forsgård

Ateneum aloittaa valokuvanäyttelyiden sarjan. Hienoa että Ateneum myös esittää valokuvaa. Helsinkiä muutenkin hemmotellaan hyvillä näyttelyillä. Ateneumissa avataan syksyllä japanilaisen valokuvan näyttely ja Tennispalatsissa on Anton Corbijnin Retrospektiivi toukokuun lopussa.

Matti Saanion kokoelmista löytyi 60-luvun alussa tehtyjä fotostaatteja. Ne ovat valtavan kokoisia vedoksi, jotka ovat varsin jyrkkiä. Musta on todellakin mustaa. Näyttelyn sisääntulotilassa niitä on kymmenkunta ja aiheel taan Saaniolle tyypillisesti Lapista. Kuvat ovat suorastaan monumentaalisia, kuten näyttelyesittelyssä mainitaan. Saanio itse piti niitä nykyajan freskoina.

Saaniolle kirja oli oiva tapa esittää valokuva. Hän toimi myös kuvajournalistina tehdessään reportaaseja pohjoisen elämästä. Niitä reportaaseja julkaistiin 30 kappaletta Suomen Kuvalehdessä. Hän myös teki tekstit noihin kuvareppareihin.

Saanion ajatuksia valokuvasta kuvaa hänen Valokuvalehteen tekemä pääkirjoitus vuodelta -82. Hän kirjoittaa seuraavasti: "Valokuvaaja on yhtä aikaa näyttämöllä osallistuja ja dramaturgi. Jos hän kieltää tai väistää toisen, hänen sanomansa ontuu. Osallistujana hän sisäistyy ongelmiin. Dramaturgina hänen on löydettävä osallistujan kokemuksistaan oikeat valinnat. Osallistuja vie lähemmäs ihmistä, elämän kunnioitusta: dramaturgina valokuvaajalla on oikeus ja velvollisuus seurata kutsumustaan." Tuo ajatusmaailma tulee hyvin esiin hänen kuvistaan. Kuvat kunnioittavat kohdetta ja se esitetään ilman liiallista kannan ottoa, siis suoraan ja näkyvästi. Katsojalle jää tila ajatella itse ilman, että kuvaaja liikaa osoittelee. Toisaalta monista henkilökuvista huokuu tyytyväisyys elämään, vaikka se on varsin karua niissä olosuhteissa.

Saanio oli jossain määrin ulkona valokuvauksen sisäpiiristä, koska oli enemmän omantien kulkija, eikä lähtenyt mukaan 70-luvun poliittisiin hömpötyksiin. Silti hän pystyi säilyttämään kosketuksen alaansa ja oli 70-luvulla varsin suuri vaikuttaja. Hän toimi mm. Valokuva-lehden päätoimitttajana ja myöhemmin 80-luvulla Taikin apulaisprofessorina.

Näyttely oli minusta varsin vaikuttava ja niitä "must see"-juttuja jokaiselle valokuvauksesta kiinnostuneelle.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Saanio Matti, Ateneum, Tennispalatsi, Corbijn Anton

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »